Samenwerken is hard werken met elkaar
Voor het welslagen van Welzijn op Recept is een goede samenwerking tussen de verschillende partners cruciaal. Maar hoe krijg je die voor elkaar? Elleke Leijten, coördinator sociaal wijkteam in Lelystad, vertelt hoe het haar uiteindelijk gelukt is.
Elleke Leijten wordt regelmatig gevraagd voor presentaties over samenwerken. Ze weet uit ervaring dat het opzetten van effectieve samenwerking tussen alle bij WoR betrokken organisaties, vooral die met huisartsen, een kwestie van lange adem en vooral volhouden is. Ze begon in 2014 met wat toen nog ‘warme overdracht’ heette. Inmiddels is het gewoon dat de huisarts bewoners van stadsdeel Lelystad Zuid-Oost doorverwijst naar hen om samen een oplossing van hun problemen te zoeken in het sociale domein. Deze, door alle betrokkenen als positief en effectief ervaren aanpak, is ook doorgezet naar de andere stadsdelen.
Elkaar de ruimte geven en luisteren
In haar streven het medisch – en het sociaal domein bij elkaar te brengen, vond ze destijds weerklank bij de innovatieve manager van een gezondheidscentrum in Zuid-Oost, die zei: “Er zitten mensen in de wachtkamer die er niet horen.” Op dat moment zaten het Sociale Wijkteam, het gezondheidscentrum en het buurthuis nog in 3 aparte gebouwen, die dicht bij elkaar lagen. De gemeente Lelystad wil in elk van de vier stadsdelen verbinding van het sociaal wijkteam, met een school, een verzorgingshuis of een buurthuis. In Zuid-Oost koos de gemeente er daarom voor de muren weg te breken en van de drie gebouwen één te maken: “Toen begon het zoeken naar samenwerking. Al tijdens de verbouwing vroeg het gezondheidscentrum het Sociale Wijkteam bij hen in te trekken.” De cooördinator mocht aanvankelijk 1 keer per maand 5 minuten deelnemen aan het wekelijks overleg van de huisartsen: “Geleidelijk groeide het wederzijdse vertrouwen Want ik kon vertellen wat er speelt in de wijk en hoe het sociaal wijkteam daarbij kan helpen. En vragen stellen: ‘Zo zit het medisch. En hoe zit het op het sociaal vlak?’
“Maar ik kon ook luisteren naar wat de huisartsen doen, hun ervaringen meenemen in bijvoorbeeld een overleg met de wethouder en vooral ook ingaan op hun vragen, zoals ‘Waar moet ik zijn?’ Dankzij een grondige kennis van de sociale kaart kunnen we meteen antwoord geven of na navraag snel terugkoppelen. Dat is belangrijk: zo laat je als partners zien wat je te bieden hebt en dat je betrouwbaar bent.”
In Zuid-Oost zijn 3 gezondheidscentra met elk een wekelijks overleg, wat veel voor Elleke alleen. Daarom worden ook steeds meer andere leden van het Sociaal Wijkteam bij de overleggen betrokken. Zo ervaren de huisartsen het belang van teambrede inzet, dat het niet afhangt van één persoon.
Korte lijnen
De balie van het sociaal wijkteam grenst nu aan het gezondheids-centrum: “De doorverwijzende huisarts of praktijkondersteuner kan de patiënt ‘bij de hand nemen’ naar onze balie. Afhankelijk van de inschatting van de doorverwijzer, maakt de baliemedewerker een afspraak of gaat direct in gesprek en kijkt welk lid van het sociaal team deze cliënt het best kan overnemen. Bij een afspraak gaat eerst een generalist binnen het wijkteam op gesprek. Vaak is het lastig, er spelen meerdere problemen tegelijk.”
In Zuid-Oost verloopt WoR met een prima samenwerking. Zo hebben alle samenwerkende partners samen een wijkscan gemaakt. De uitkomsten daarvan leidden tot concrete acties: “Voor mensen die niet voldoende indicatie voor dagbesteding hebben, hebben we buurtkamers opgezet in alle buurtcentra. Ook houden we daar nu een financieel spreekuur.”
Vlog tegen eenzaamheid
Ondanks de coronacrisis worden er nog steeds WoR-recepten uitgeschreven, maar nu telefonisch of per mail: “We gaan een gesprek aan, maar kunnen niet naar activiteiten toeleiden. We bellen wel regelmatig. Bovendien worden er mooie, creatieve oplossingen bedacht. Bijvoorbeeld twee opbouwwerkers, met specialisatie Eenzaamheid, maken nu wekelijks een nieuwe vlog met tips over hoe om te gaan met deze zware coronatijd. https://youtu.be/W-u0wAzKRBA