Welzijn op Recept
×
  • Welzijn op Recept
    • Wat is Welzijn op Recept?
    • Welzijn op Recept in coronatijd
      • Q&A Corona en Welzijn op Recept
    • Hoe werkt welzijn op recept?
    • Status in Nederland
  • Meerwaarde
    • Meerwaarde voor patiënten
    • Meerwaarde voor de welzijnscoach
    • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
  • Aan de slag
    • Aan de slag als eerstelijnszorgverlener
    • Aan de slag als welzijnscoach
    • Aan de slag als gemeente
  • Ondersteuning
    • Trainingen en Workshops
    • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
    • De community van het Landelijk kennisnetwerk
  • Publicaties
    • Succesverhalen
    • Boeken Welzijn op Recept
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Rapporten
      • Psychosociale problematiek in coronatijd
      • Integraal inkoopadvies Welzijn op Recept
    • Video’s
    • Blogs
  • Winkel
    • Winkelmand

Werk aan de winkel voor Welzijn op Recept

25 mei 2020
Egwin Heins, adviseur beleid en innovatie MeerWaarde

Welzijn op Recept is in Haarlemmermeer al een belangrijke interventie binnen ‘Meer voor Elkaar in de Buurt’ en sociaal makelen. Maar hoe zorg je ervoor dat het nog meer gewoon een van de verwijsmogelijkheden wordt? Egwin Heins, adviseur beleid en innovatie bij welzijnsorganisatie MeerWaarde, vertelt over het plan van aanpak voor dit jaar.

In 2015 begon Welzijn op Recept in de gemeente Haarlemmermeer als een pilot in de Hoofddorpse wijk Overbos, die werd uitgevoerd in een bestuurlijke samenwerking van verschillende organisaties, die nog steeds WoR dragen, zoals welzijnsorganisatie MeerWaarde, de gemeente Haarlemmermeer, GGD Kennemerland en Gezondheidscentra Haarlemmermeer. WoR past helemaal binnen de transformatie van het sociaal domein en de integrale wijkaanpak ‘Meer voor elkaar in de Buurt’.

Sociaal makelaars                                           

Welzijn op Recept is inmiddels actief in bijna heel Haarlemmermeer, met name in de grote kernen Hoofddorp, Zwanenburg, Nieuw-Vennep en Badhoevedorp. Huisartsen en met name praktijkondersteuners verwijzen patiënten met psychosociale klachten door naar sociaal makelaars. Zij zijn de spin in het web. Ze zijn aanwezig en zichtbaar in de wijk, ze werken vanuit de Pluspunten, nemen deel aan informatiemarkten en schuiven aan bij overleg van de praktijkondersteuners. Welzijn op Recept is voor hen een onderdeel van hun takenpakket. Voordeel daarvan is dat zij de sociale kaart op hun duimpje kennen en beschikken over een heel breed netwerk. “Daardoor kunnen ze mensen gemakkelijk bij elkaar brengen”, aldus Egwin. “De sociaal makelaar in Nieuw-Vennep kreeg twee mensen binnen die een hersenbloeding hadden gehad, een via de casemanager en een via de huisarts (WoR). Die adviseerde een maatje, om koffie mee te drinken of samen te eten. De sociaal makelaar bedacht dat zij misschien voor elkaar een maatje konden zijn en bracht ze bij elkaar. Het klikte prima, mede ook vanuit de grote herkenning.”

Plan van aanpak

Het gaat goed met Welzijn op Recept in Haarlemmermeer, cliënten zijn tevreden, zo blijkt uit klanttevredenheidsonderzoeken: “De sociaal makelaars luisteren goed en helpen snel.” Maar het kan altijd beter. “Een belangrijk aandachtspunt is opschalen: er worden nu jaarlijks zo’n 100 mensen geholpen, dat aantal willen we graag verdubbelen.” Maar hoe krijg je dat voor elkaar? “Door een gezamenlijk plan van aanpak, waarbij de bestuurlijke samenwerking tussen de partners wordt geïntensiveerd.” Per gezondheidscentrum wordt een evaluatie gepland met alle betrokkenen, te beginnen in Overbos: Wat gaat goed? Waar liggen verbeterpunten? Net als overal is voor huisartsen het 10-minutenspreekuur krap om door te verwijzen naar WoR. “Het zou helpen als dat rechtstreeks zou kunnen vanuit het Huisartsen Informatie Systeem (HIS). Daar werken we aan.”

Een ander aandachtspunt is de informatie: voor de huisartsen en de patiënten is al een informatiefolder ontwikkeld. Maar er staan zoveel folders in het rek bij de huisartsenpraktijk. “Het idee is nu om Welzijn op Recept ook op het digitale beeldscherm in de wachtkamer te zetten, zodat mensen het regelmatig voorbij zien komen.” Daarnaast zullen inwoners meer geïnformeerd worden door berichten op social media.

Andere huisartsen worden warm gemaakt voor Welzijn op Recept via nieuwsbrieven en de website van huisartsenorganisaties. En natuurlijk direct door het aanstekelijke enthousiasme van Egwin en Carolien Edwards van Stichting Gezondheidscentra Haarlemmermeer. Belangrijk zijn ook de kwaliteit en de professionaliteit van de sociaal makelaars. Die worden onder anderen geborgd door regelmatige scholing en intervisie, waarbij de dilemma’s en de succesfactoren besproken worden.

Succesvolle interventie

Dat WoR een belangrijke en succesvolle interventie is binnen de wijkgerichte aanpak, daarvan zijn alle betrokkenen overtuigd. Dat geldt ook bij problematiek als eenzaamheid. Die is al groot en zal door de corona alleen nog maar toenemen: “Hoe eerder je ingrijpt, hoe beter. Mensen die te lang eenzaam zijn, krijg je moeilijk uit die cirkel, dat merken ook de sociaal makelaars. Daarvoor is echt specialistische hulp nodig.” Egwin verwacht bovendien twee golven bij de huisarts: “Achterstallig, mensen met ziekten, die vanwege corona niet naar de huisarts durfden en een grotere potentiële WoR-groep met meervoudige problematiek.” Werk aan de WoR-winkel dus!

Wil jij ook WoR in jouw praktijk optimaliseren, kijk dan eens in het handboek Welzijn op Recept

Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin

Meest recente berichten

  • Welzijnscoach brengt cliënt met creativiteit terug in maatschappij
  • Samenwerking geestelijk verzorgers en welzijnscoaches belangrijk
  • Welzijn op Recept geen simpel ‘loket’ naar leuke activiteiten
  • Mannenschuur geeft positieve energie
  • Persbericht

Recente reacties

    Archief

    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • november 2019
    • augustus 2019
    • mei 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018

    Categorieën

    • Artikel
    • Blogs
    • Geen categorie
    • Laatste Nieuws
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Succesverhalen
    • Tips&Artikelen

    Meta

    • Inloggen
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Het landelijke kennisnetwerk werkt aan Welzijn op Recept 2.0

    (+31) 85 1302521

    info@welzijnoprecept.nl

    Stadsplein 1c, 3431 LZ, Nieuwegein

    • Welzijn op Recept
      • Wat is Welzijn op Recept?
      • Status in Nederland
    • Meerwaarde
      • Meerwaarde voor patiënten
      • Meerwaarde voor de welzijnscoach
      • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
    • Aan de slag
      • Aan de slag als eerstelijnszorgverlener
      • Aan de slag als welzijnscoach
      • Aan de slag als gemeente
    • Ondersteuning
      • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
      • De community van het Landelijk kennisnetwerk
    • Publicaties
      • Succesverhalen
      • Rapporten
        • Psychosociale problematiek in coronatijd
      • Video’s
    • Winkel
      • Winkelmand
    Copyright © 2020 Welzijnoprecept.nl | alle rechten voorbehouden
    By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.