Welzijn op Recept
×
  • Welzijn op Recept
    • Wat is Welzijn op Recept?
    • Hoe werkt welzijn op recept?
    • Status in Nederland
  • Zo werkt het
    • Meerwaarde voor patiënten
    • Zo werkt het voor de huisarts
    • Meerwaarde voor de welzijnscoach
    • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
  • Ondersteuning
    • Programma van Doorpakkers
    • Zelf aan de slag
      • Aan de slag als eerstelijnszorgverlener
      • Aan de slag als welzijnscoach
      • Aan de slag als gemeente
    • Trainingen en Workshops
    • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
  • Publicaties
    • Vacatures
    • Succesverhalen
    • Boeken Welzijn op Recept
      • Welzijn op Recept, de uitdaging van samenwerken tussen zorg en welzijn
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Rapporten
      • Resultaten Landelijke monitor Welzijn op Recept 2023
      • Monitoring en evalueren van Welzijn op Recept
      • Welzijn op Recept levert 5-10% besparingen op in de zorg
      • Regionale inkoop Welzijn op Recept door zorgverzekeraars en gemeenten
      • Integraal inkoopadvies Welzijn op Recept
    • Video’s
    • Blogs
  • Winkel
    • Winkelmand
  • Contact

Amsterdamse apothekers worden verwijzers binnen Welzijn op Recept

9 februari 2025

foto: Ellen Welsing en een van de vijf apotheken

Eind 2024 is een pilot farmacie gestart in Amsterdam Nieuw-West. Hierin werken vijf apotheken samen met welzijnscoaches en buurt-teams aan het verbeteren van het welzijn van Amsterdammers in die wijk. “Dankzij de pilot kan deze groep zorgverleners patiënten, die niet goed in hun vel zitten, echt helpen”, aldus Ellen Welsing, beleidsmanager bij coöperatieve apothekersvereniging FBA.

De apotheek is veel meer dan alleen een ‘pillenwinkel’. “Apothekers hebben een groot zorghart en voelen zich zorgverleners.” En dat zijn ze ook, weet Welsing uit ervaring: “Ze zijn medebehandelaars in de zorg, naast de huisartsen. Ze geven uitleg over veilig medicijngebruik en adviseren over een gezonde leefstijl die past bij een bepaald ziektebeeld. Vaak kennen zij de patiënt al jaren en zij zien die ook minstens vier keer per jaar, bij chronische patiënten zelfs regelmatig. Daardoor ontstaat een vertrouwensband en worden er vaak andere gesprekken gevoerd dan alleen over medicatie. Ze horen verhalen over iemands leven, over hoe iemand zich voelt, wat er speelt, problemen. En ook op andere manieren signaleren de apotheekmedewerkers dat het niet goed gaat met een patiënt, dat die niet lekker in zijn vel zit.”

Enkele jaren geleden heeft het FBA, de organisatie voor belangenbehartiging, advisering en projectmanagement voor de apothekers in de regio Amsterdam, al uitgevraagd bij de apotheken: ‘Welke signalen krijgen jullie van Amsterdammers en wat doen jullie daarmee, waar kunnen jullie daarmee terecht?’ Er kwam een duidelijke lijst uit: zaken als te weinig bewegen, lastige communicatie door laaggeletterdheid of door het niet of gebrekkig Nederlands spreken, eenzaamheid, verslechtering van de persoonlijke hygiëne, lichamelijke achteruitgang, verwardheid en vergeetachtigheid. En als medicijnen thuis bezorgd worden: een overvolle brievenbus of een verwaarloosde woning. “De apothekers gaven aan: ‘we willen er iets mee, maar we weten niet hoe en met wie.”

Ontwikkelingen

In Amsterdam wordt al jaren gewerkt met Welzijn op Recept, de groep verwijzers is divers. Zo ontstond het plan om de interventie ook voor apothekers toegankelijk te maken.

“Enige jaren geleden zijn de buurtteams opnieuw vormgegeven. Vanuit de apotheken is toen voor het eerst contact gelegd met de buurtteams. De buurtteams hebben zich gepresenteerd bij de apothekers en er zijn toen contactgegevens uitgewisseld. Er was dus soms al contact, bijvoorbeeld als iemand zijn medicijnen niet kan betalen, dan kan die worden doorverwezen naar het buurtteam. Nu wordt dat structureel.”

De pilot past ook prima in de ontwikkelingen binnen Amsterdam  Vitaal en Gezond, waarbij de gemeente, zorgverzekeraar Zilveren Kruis en samenwerkingspartners voor zorg en welzijn samenwerken voor meer gezonde levensjaren voor Amsterdammers. Apothekers die patiënten kunnen doorverwijzen naar de buurtteams en welzijnscoaches, is een mooie ontwikkeling binnen de coalitie tussen het medisch en welzijnsdomein.

Concrete uitvoering

Het traject verloopt op dezelfde manier als bij Welzijn op Recept, met de apotheker/apothekersassistenten in de rol van verwijzer, dus als degene die signaleert, het andere gesprek voert en doorverwijst. “De apotheekmedewerkers kunnen ofwel zelf doorvragen  en de patiënt toestemming vragen voor verdere hulp van en doorverwijzing naar een welzijnscoach of buurtteam-medewerker. Of zij bespreken de patiënt eerst met de apotheker, die zich er verder in verdiept en eventueel overlegt met de huisarts. Die staan immers in nauw contact met elkaar.”

De verwijzing en de terugkoppeling vinden plaats via beveiligde mail. Bij eenzaamheid en geen sociaal netwerk wordt doorverwezen naar de welzijnscoaches, bij multiproblematiek naar de buurtteams of naar een combinatie van beide, waarbij het buurtteam eerst de urgente problematiek aanpakt en de welzijnscoach het daarna overneemt.

Pilot farmacie

De aftrap van de pilot heeft eind vorig jaar plaatsgevonden: “Eerst is er vanuit het FBA een overleg geweest met de apothekers en vervolgens van de apothekers met de welzijnscoaches en van de apothekers met de buurtteams. De buurtteams en welzijnscoaches hebben in de apotheken ook nog zelf uitleg gegeven aan de apothekersassistenten.”

De gemeente faciliteert de pilot, zij heeft daarvoor ook Amsterdam Nieuw-West voorgesteld als meest geschikte wijk. “We kijken gedurende drie maanden hoe het gaat. Hoe werkt de verwijzing door de apotheek in de praktijk? Zijn mensen hier inderdaad mee geholpen? Afhankelijk van de uitkomsten van de pilot, willen we vervolgens gaan uitbreiden naar de apotheken in heel Amsterdam.”  De verwachtingen van de samenwerkingspartners zijn positief. Met het kunnen doorverwijzen naar welzijnscoaches en buurtteams hebben zij nu eindelijk een manier gevonden om hun patiënten ook bij psychosociale problematiek of problemen op het gebied van welzijn en welbevinden verder te kunnen helpen. Ze verwachten dat deze aanpak ook preventief zal werken.

Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”

Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin

Recente berichten

  • De hele sociale kaart overzichtelijk bijeen in één kleurenwaaier
  • Welzijn op Recept ook voor cliënten wijkverpleegkundigen
  • Welzijn op Recept is een voortdurend leerproces
  • Welzijn op Recept bekend fenomeen in Roerdalen
  • Welzijn op Recept in Groningen en Noord-Drenthe langjarig geborgd

Recente reacties

    Archieven

    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • november 2019
    • augustus 2019
    • mei 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018

    Categorieën

    • Artikel
    • Blogs
    • Geen categorie
    • Laatste Nieuws
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Succesverhalen
    • Tips&Artikelen
    • Vacatures

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Het landelijke kennisnetwerk werkt aan Welzijn op Recept 2.0

    (+31) 85 1302521

    Stadsplein 1c, 3431 LZ, Nieuwegein

    • Welzijn op Recept
      • Wat is Welzijn op Recept?
      • Status in Nederland
    • Zo werkt het
      • Meerwaarde voor patiënten
      • Meerwaarde voor de welzijnscoach
      • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
    • Ondersteuning
      • Programma van Doorpakkers
      • Zelf aan de slag
      • Trainingen en Workshops
      • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
    • Publicaties
      • Succesverhalen
      • Rapporten
      • Video’s
    • Winkel
      • Winkelmand
    • Contact
    Copyright © 2020 Welzijnoprecept.nl | alle rechten voorbehouden
    By continuing to browse this site, you agree to our use of cookies.