Welzijnscoaches zetten inwoners en organisaties in beweging

Foto: Sanne van der Kevie
Regelmatig overleg en samenwerking tussen welzijnscoaches en aanbieders van activiteiten bevorderen het succes van Welzijn op Recept. Brenda Otten en Sanne van der Kevie, welzijnscoaches in de gemeente Molenlanden, zoeken daarom niet alleen samenwerking met een brede range aan activiteitenaanbieders, maar proberen die ook met elkaar te verbinden, als een nieuw netwerk om de inwoner heen.
Overleggen met activiteiten-aanbieders is voor de welzijnscoaches Otten en van der Kevie een bewuste keuze. Want door elkaar regelmatig te spreken, leer je elkaar goed kennen. Daardoor wordt warme overdracht van doorverwezen inwoners gemakkelijker. Bovendien weet je dan wat je aan elkaar hebt, wat je voor elkaar kunt betekenen. Zo hebben ze bij de begeleiding van statushouders niet alleen overleg met vluchtelingenwerk, maar ook bijvoorbeeld met Bibliotheek AanZet, waardoor inloggen voor de diverse dienstverlening van de bibliotheek gemakkelijker wordt, en met de Tuinen van Madam Jeanet, een biologische moes-, kruiden- en bloementuin, waar inwoners via de WMO dagbesteding aangeboden krijgen: ontspanning én lekker en zinvol bezig zijn in de natuur. De producten worden verkocht in de winkel en gebruikt bij de kook-en eetgroep van Stichting Jill.
Netwerk
“We bouwen gelijk een netwerk rond mensen op”, aldus Van der Kevie. “Vaak lopen we tegen randvoorwaarden aan, zoals financiële problemen. We zoeken dan contact met Sociaal team Molenlanden en gaan mee naar het spreekuur van bijvoorbeeld sociaal raadslieden, zodat er in elk geval een vertrouwd gezicht bij is. Voor de inwoner is de stap daarheen vaak groot en eng. Met zijn allen bekijken we vervolgens wat we erna kunnen doen: wordt de inwoner begeleid door een schuldhulpmaatje of budgetcoach en treden we als welzijnscoach terug? Kan de inwoner vervolgens zelfstandig verder? Of komt er daarna weer ruimte om bij ons te werken aan leuke dingen waar hij of zij gelukkig van wordt?”
Verbindingen maken met koken en eten
Otten: “Soms verbinden we ook organisaties met elkaar om samen om een groep of individuele inwoners heen te gaan staan. Mooi voorbeeld daarvan is De Langste Tafel, tijdens de Week tegen Eenzaamheid. Vijftig mensen hebben gekookt en vijftig mensen hebben meegegeten. We hebben dit jaar bijzonder gefocust op de statushouders. Voor De Langste Tafel hebben we drie initiatieven bij elkaar gebracht. Voor het koken was Stichting Jill verantwoordelijk, een kookproject dat door samen koken en eten eenzaamheid wil doorbreken en zo nieuwe betekenisvolle verbindingen probeert te creëren. De ingrediënten voor de maaltijd kwamen uit de Tuinen van Madam Jeanet en het vlees van een zorgboerderij, waarmee de Tuinen al samenwerkten.”
Reablement
In de gemeente Molenlanden loopt een pilot Reablement, een landelijke interventie gericht op het herstel van zelfredzaamheid. Aangezien dit ook bij Welzijn op Recept een belangrijke doelstelling is, heeft van der Kevie zich meteen aangesloten: “Een keer per twee weken komen we bij elkaar en bespreken we: wat kunnen we doen voor deze patiënt? Die komen vanuit de huisarts, POH en het ziekenhuis bij de wijkverpleging terecht. Maar vaak is er niet alleen behoefte aan fysieke zorg, maar ook aan een stukje welzijn. Dan springen wij in.”
Het kan ook andersom. In het WoR-traject is een passende activiteit gevonden. Maar de inwoner kan er niet naartoe omdat de wijkverpleging op dat moment komt. “Dan overleggen we en zoeken samen een oplossing.”
Hoplr-app
Een fantastisch hulpmiddel voor samenwerking in de buurt is de Hoplr-app, die binnen Molenlanden is opgezet. Het is een sociaal netwerk dat wijkbewoners helpt hun wijk en vooral ook elkaar te leren kennen. Je krijgt toegang tot middelen in de buurt zoals materiaal, kennis, tijd, vrijwilligers en infrastructuur. Van der Kevie: “Alle buren in onze straat hebben aangegeven: ik kan helpen met dit en dit en dit. Buren die hulp nodig hebben, durven vaak niet te vragen, terwijl andere buren graag willen helpen, maar niet weten hoe ze dat moeten aanpakken. Met de Hoplr-app komen vraag en aanbod bij elkaar en hoef je alleen maar even te reageren. De dorpskamers en professionals zetten ook hun activiteiten erop. Door op een laagdrempelige manier mensen en mogelijkheden met elkaar te verbinden, hopen we de sociale cohesie terug te krijgen in de samenleving. En dat is belangrijk: een zorgzame buurt maakt mensen gelukkiger en zorgt ervoor dat inwoners langer zelfstandig kunnen blijven wonen.”
“Als welzijnscoach wijzen we inwoners graag op de app”, aldus Otten. “Eventueel helpen we dat ze hem ook zelf kunnen gebruiken.”
Meer overleg
Tot slot nog een tip voor collega-welzijnscoaches voor meer overleg: “Ga vanuit grondige kennis van de sociale kaart op onderzoek uit in je eigen gemeente of de kern/kernen waar je actief bent. Leg contacten en overleg met de mensen die belangrijk zijn voor de diverse organisaties. Durf buiten kaders en vooroordelen te denken. Vaak willen inwoners, die weer goed in hun vel zitten, zelf iets voor anderen doen. Maak daar gebruik van.”
Voor meer informatie over de uitdagingen van samenwerken, download het ebook Welzijn op Recept, de uitdaging van samenwerking tussen zorg en welzijn
Voor meer succesverhalen download het boekje Pareltjes van Welzijn op Recept
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin