Gedrevenheid en continuïteit maken Welzijn op Recept succesvol
Binnen anderhalf jaar van twee naar vijfentwintig verwijzers en bijna zestig verwijzingen naar Welzijn op Recept, het lijkt een bijna onmogelijke opgave, zeker in coronatijd. Marleen Buijs, een van de huisartsen van Huisartsenpraktijk de Koppel in Hoevelaken, vertelt hoe het in Nijkerk en Hoevelaken gelukt is.
Welzijn op Recept startte in 2019 als een driejarig project. Er werd een speciale werkgroep opgericht met mensen uit alle geledingen die bij Welzijn op Recept betrokken zijn: Marleen Buijs en de Nijkerkse huisarts Linda Blom als eerstelijns-verwijzers, welzijnsorganisatie Sigma, de welzijnscoach, wijkcoördinatoren van Hoevelaken en Nijkerk, ouderenvertegenwoordigers en de gemeentelijke projectmanager. Die laatste is echt de stuwende kracht achter het project: “Zij is heel stimulerend, start vergaderingen altijd op een ludieke manier, weet synergie te brengen in de groep en de vaart erin te houden.” Een succesfactor dus, maar zeker niet de enige. De continuïteit in de groep en binnen het team van medewerkers speelt eveneens een belangrijke rol: “We zijn nog steeds met dezelfde groep zeer gedreven mensen. We hebben een jaar gedaan over ‘hoe pakken we het aan?’. Nu binnen de zorg steeds meer digitaal gebeurt, hebben we besloten het verwijzen en terugkoppelen via het Huisartseninfosysteem te doen. Je ziet dan ook meteen het resultaat van de verwijzing. Of de welzijnscoach die terugkoppelt dat de verwezen patiënt bij haar een ander verhaal had en dat het meer ging om zingeving.” De procesmanager zorgt bovendien regelmatig voor een Nieuwsbrief en een overzicht van de verwijzingen. Dat stimuleert en is een goede reminder voor verwijzing naar welzijn.
Uitbreiding
Het begon dus met de twee huisartsen: “Toen het hele systeem van Welzijn op Recept was opgezet en goed verliep, hebben we het verder uitgezet naar collega’s.” Volgens Buijs betekende dat geen grote omschakeling: “Het is een waardevolle extra tool wanneer je vastloopt bij de andere beschikbare mogelijkheden. Maar … het blijft een uitdaging. Bovendien hadden ze in Nijkerk al een scholing Persoonsgerichte Zorg gedaan. Voordeel van Hoevelaken is dat daar toch nog een meer dorpse mentaliteit heerst. Je ziet je patiënten al jaren en kent ze.”
Behalve huisartsen in Hoevelaken en Nijkerk gingen ook steeds meer praktijkondersteuners Somatiek en GGZ doorverwijzen. “De komende weken gaan we ook met de fysiotherapeuten praten.” Onder de cliënten die zij behandelen, zitten ook mensen die meer gebaat zouden zijn met een welzijns-/sociale aanpak. “Het is goed als ook zij potentiële Welzijn op Recept-cliënten kunnen doorsturen naar de welzijnscoach.”
Nieuwe regels en bankjesafspraken
Vanwege het coronavirus zijn nieuwe regels gemaakt voor de praktijk om het voor de patiënten en de medewerkers zo veilig mogelijk te maken: “Praktijkondersteuners bleven chronische patiënten begeleiden, zij het ook telefonisch, als huisartsen hebben we veel gewerkt via foto’s of gebeeldbeld.” Voor patiënten die echt gezien moesten worden, waren er consulten van 20 minuten, zodat er steeds een beperkt aantal mensen in de wachtkamer zat. Even binnenlopen via de ‘open voordeur’ werd onmogelijk.
Toch stuurden de 25 verwijzers in Hoevelaken en Nijkerk zo’n zestig patiënten door naar de welzijnscoach. Normaal gesproken zit zij in een ruimte van Sigma, dat in hetzelfde gebouw zit als de bibliotheek, een herkenbare plek dus. Maar het afgelopen jaar had ze veel afspraken op een bankje buiten.
Voor meer succesverhalen download of bestel ook het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin