Welzijnscoach is verbindersrol die meerwaarde heeft
Sinds twee jaar valt Welzijn op Recept in de gemeente Woerden niet meer onder de welzijnsorganisatie maar onder WoerdenWijzer, een brede toegang tot de gemeente voor alle vragen op het gebied van zorg, hulp en ondersteuning, en welzijn. Deze ‘overheveling’ heeft goed uitgepakt: de samenwerking tussen zorg en welzijn heeft hierdoor een boost gekregen, aldus welzijnscoach Eva Berkeley.
Eva Berkeley, sinds 2013 welzijnscoach in Woerden, heeft daar in 2016-2017 Welzijn op Recept mede opgezet. Welzijn Woerden, gesubsidieerd door de gemeente, voerde deze interventie binnen een breder takenpakket uit. Begin 2019 vond een soort reorganisatie plaats: “De meeste diensten en activiteiten van deze welzijnsorganisatie bestaan nog wel, maar zijn ondergebracht bij andere organisaties, zoals Buurtwerk en Hart voor Woerden, of door vrijwilligers of docenten zelfstandig voortgezet. Het Beweegteam is een zelfstandige stichting geworden.” De twee welzijnscoaches en de mantelzorgconsulent vielen voortaan onder WoerdenWijzer, een overkoepelend gemeentelijk ‘loket’, een Sociaal Team van onder meer casemanagers Wmo, Jeugdhulp en schuldhulpverlening. Samen vormen zij de toegang tot gemeentelijke zorg en welzijn in Woerden. Het heeft een centraal telefoonnummer en een uitgebreide website met informatie over wat daar aan voorzieningen te vinden is.
Samenwerking zorg en welzijn
De welzijnscoaches werken wijk-/gebiedsgericht. Eva houdt elke dinsdagochtend inloopspreekuur in het Dorpshuis in Harmelen, haar collega elke donderdagochtend in een wijkcentrum in Woerden: “Je bent er voor het spreekuur, maar ook voor je contacten met Buurtwerk, de vrijwilligers en de (zorg)professionals in Harmelen. Wat speelt er? Hoe kunnen we daar samen op inspelen?” Zo ontstond in 2019 bijvoorbeeld het project Dementievriendelijk Harmelen met samenwerking van welzijn, zorg en winkeliers.
De welzijnscoach neemt ook deel aan stedelijke netwerkoverleggen, waar kennis wordt gedeeld, zoals met praktijkondersteuners en thuiszorg, of met vrijwilligersorganisaties. “Ook organiseren we interactieve themabijeenkomsten, met WoerdenWijzer-casemanagers en vrijwilligersorganisaties, bijvoorbeeld over maatjes of collectieve ontmoetingsactiviteiten. Doel is elkaar beter te leren kennen, vinden en samen te werken.”
Bereikbaarheid welzijnscoaches
De twee welzijnscoaches zijn bereikbaar via WoerdenWijzer, maar ook direct via een eigen telefoonnummer: “We hebben een aparte flyer, die in alle gezondheidscentra en buurthuizen ligt. We zijn laagdrempelig, mensen kunnen direct zelf contact met ons opnemen. Ook bezorgde familieleden of buren bellen ons. Bovendien verwijzen huisartsen en praktijkondersteuners, maar ook maatschappelijk werkers, thuiszorgmedewerkers en vrijwilligers. Dus deels volgens het ‘formele’ Welzijn op Recept. Ik voel Welzijn op Recept niet meer als project en gebruik zelf die terminologie eigenlijk niet meer. Het voelt veeleer als reguliere samenwerking tussen zorg en welzijn. Patiënten hebben nooit een fysiek recept meegekregen, het gaat altijd via warme aanmelding.” Huisartsen en POH’s vragen aan de patiënt die zij willen verwijzen: ‘Vindt u het goed dat Eva u belt?’ Of ‘Mag ik u aanmelden bij de welzijnscoach?’. “Ik krijg dan een mail via Zorgmail of een telefoontje. Vaak ook vragen verwijzers bij een overleg: ‘Ik heb deze situatie. Kun jij daar iets mee?’” De welzijnscoaches nemen contact op. Eventueel verwijzen ze naar andere vormen van ondersteuning.
Eva en haar collega zijn, ondanks de coronacrisis, wél op huisbezoek geweest. Hoewel ze digitale mogelijkheden, het dorpshuis of ‘buiten’ aanboden als gesprekslocatie, zeiden de meeste cliënten: ‘Kom alstublieft bij mij thuis.’ “Mensen zijn blij als ze doorverwezen worden naar welzijn. Ondanks de beperkingen heb ik het hele jaar mogelijkheden gevoeld.”
Breed netwerk
Dat komt door het brede netwerk dat de welzijnscoaches al voor de overheveling hadden opgebouwd, met heel korte lijnen, waardoor ze snel kunnen schakelen. Andere professionals van WoerdenWijzer kunnen hier ook weer gebruik van maken: “Recent hebben we collega’s van de Wmo in contact gebracht met de netwerken POH’s-GGZ en somatiek/ouderenzorg. Voor de huisarts kan de terugkoppeling educatief werken: doordat die hoort welke ondersteuning is ingezet of wat de inwoner is gaan doen, leert de huisarts meer over het aanbod in het sociaal domein. Kortom: als welzijnscoaches hebben we een verbindersrol die meerwaarde heeft.”
De continuïteit van jarenlang dezelfde collega’s in Woerden was daarbij een voordeel. Toch bleek de nieuwe collega welzijnscoach ook positief: “We hebben samen een voorstelrondje gemaakt, dat was ook weer een opfrisser voor mezelf én voor het netwerk.”
Voor meer succesverhalen download of bestel ook het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin