Een kalender voor alle huisartsen in Voorschoten

foto: Sanne de Jong en René Veraa
Het is goed om Welzijn op Recept regelmatig weer even onder de aandacht te brengen van de verwijzers. Maar hoe doe je dat? Sanne de Jong en René Veraa, welzijnscoaches bij Voorschoten Voor Elkaar, hebben daarvoor een manier bedacht, die u zal verrassen, maar die heel effectief blijkt te zijn.
“We weten dat Welzijn op Recept werkt”, aldus Sanne de Jong, “daarover zijn we het allemaal eens. Tegelijk zagen we zo’n twee jaar geleden dat de aanmeldingen stagneerden. Dus vroegen we ons af hoe we op een ludieke manier Welzijn op Recept weer onder de aandacht konden brengen.” De welzijnscoaches wilden niet te dwingend zijn. Ludiek was de oplossing die ze bedachten zeker. De Jong: “Het was rond Sinterklaas 2023. We hebben een Sinterklaasgedicht geschreven, waarin we op een speelse manier hebben aangekaart wat Welzijn op Recept is, hoe het werkt en dat we graag meer verwijzingen zouden willen ontvangen. Het gedicht hebben we samen met drie chocoladeletters, een W, een O en een R, als cadeautje aangeboden. Zo zijn we alle huisartsenpraktijken in Voorschoten afgegaan.”
Er was gekozen voor het vaste koffiemoment: “Zo hadden we meteen iedereen in de praktijk bij elkaar om Welzijn op Recept te bespreken. Onze actie heeft fantastisch gewerkt: we kregen 50 procent meer aanmeldingen!”
Activiteitenkalender
Hoewel het best goed ging met Welzijn op Recept, besloten de welzijnscoaches het jaar erop opnieuw tot een ‘remindersbezoek’. “Het is goed om het levend te houden”, aldus Veraa. Ook deze keer brachten ze een cadeautje mee: een kalender. “Die hebben we speciaal gemaakt, een mooi overzicht, met foto’s, van activiteiten waar we mensen naartoe begeleiden, van bijvoorbeeld de koffieochtend, beweegactiviteiten en het Odensehuis tot schilderen en andere activiteiten binnen Kunst op Recept. We hebben ook nog een lijstje toegevoegd van laagdrempelige activiteiten.”
Om de kalender zo actueel mogelijk te maken, vond de rondgang langs de huisartsenpraktijken in januari van dit jaar plaats. “De huisartsen en POH’s waren heel blij met de kalender, ze gaven aan dat ze er echt iets aan hebben. Zo zien ze wat er allemaal te doen is en wat wij te bieden hebben. Bovendien breekt een cadeautje het ijs en biedt het iets om over te praten.”
Evaluatiemoment
Het cadeautje versterkt de impact van het bezoek. Maar ook zonder geschenk was het zowel de welzijnscoaches als de zorgverleners een nuttig gesprek. Veraa: “Het biedt ook een mogelijkheid tot evalueren van beide kanten, je kunt zaken bespreken, die wij als welzijnscoach tegenkomen en hoort ook waar de verwijzers tegenaan lopen.”
Zo zouden de welzijnscoaches willen dat sneller aan Welzijn op Recept wordt gedacht en eerder wordt doorverwezen. Veraa: “Dat een verwijzer, zodra hij vermoedt dat het om psychosociale klachten gaat, meteen denkt: misschien is dit iets voor Welzijn op Recept.”
Al moet er volgens hem wel voor gewaakt worden dat bij de doorverwezen inwoner foute verwachtingen ontstaan: “Welzijn op Recept is geen wondermiddel, bijvoorbeeld als er meer speelt. De cliënt moet ook echt zelf willen. Wij kunnen de problemen niet altijd oplossen, maar we kunnen wel begeleiden en ondersteunen.”
Het hangt ook sterk af van de voorlichting over Welzijn op Recept die patiënten tijdens het andere gesprek krijgen. Die zou soms wat beter kunnen.
De welzijnscoaches ervaren regelmatig dat doorverwezen patiënten het spannend vinden om contact met hen op te nemen: “Daarom vragen we de verwijzers: ‘stuur ons de gegevens, dan kunnen wij bellen”, aldus de Jong. “Maar daar denken huisartsen verschillend over. De een doet dat, de ander vindt het de verantwoordelijkheid van de patiënt zelf om actie te ondernemen.” “Misschien is het ook uit onzekerheid: wat kost het?”, oppert Veraa. Daarom is aan communicatie gevraagd een stukje in de krant te zetten waaruit blijkt dat de ondersteuning gratis is. “We zouden het ook in de flyer kunnen vermelden die verwijzers kunnen meegeven.”
Als laatste aandachtspunt noemt de Jong : “We hopen meer vraaggericht te kunnen werken. Niet iedereen past in het groepsaanbod of mensen hebben hobby’s waar we niet zoveel mee kunnen. En hoewel het soms lastig is vanwege de werk- of tijdsdruk, toch zorgen we voor een passende oplossing.”
Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin