Huisarts en welzijnscoach blijven samen betrokken bij patiënt

foto: Marieke Buijs (li) en Mariette de Bruijn (re)
Voor de Hilversumse huisarts Marieke Buijs en welzijnscoach Mariette de Bruijn is Welzijn op Recept meer dan alleen een samenwerkingstraject van doorverwijzen en activering. Het is ook kennis nemen van elkaars werkterrein, willen weten waarom de ander bepaalde beslissingen neemt en samen de juiste wegen vinden waarmee de inwoners het best geholpen kunnen worden.
Op 1 april 2024 vond in Hilversum de officiële aftrap plaats van de pilot Welzijn op Recept. Voor Mariette de Bruijn, welzijnscoach bij MEE Dichtbij in Hilversum, en Marieke Buijs, huisarts in een van de drie huisartsenpraktijken van gezondheidscentrum Casa Cura, betekende dit echter niet de start van iets nieuws. Veeleer was het de verdieping en concretisering van een ‘samenwerking’ die al vele jaren bestond.
“We zaten al samen in het wijknetwerkoverleg rond het gezondheidscentrum”, aldus Buijs. “Ik dacht daar vaak ‘Wat fijn dat MEE, de organisatie waar Mariette werkt, op zoveel manieren mensen ondersteuning biedt om te kunnen deelnemen aan de maatschappij. Daar moet ik vaker aan denken. Wij, huisartsen, denken dat we het zelf moeten oplossen.” Inmiddels heeft ze ervaren hoe effectief het is om te kunnen samenwerken.
De Bruijn was toen al cliëntondersteuner bij MEE en zat namens die organisatie ook in de Buurtteams Centrum en Kerkenlanden: “Als cliëntondersteuner was ik ook bekend met bredere zorgproblematiek. Samen werkten we aan het versterken van de sociale basis, samen met bijvoorbeeld welzijnsorganisatie Versa Welzijn, binnen het wijknetwerk en zorgnetwerk.”
Buijs: “Het is uniek dat we jaren geleden al rondom het gezondheidscentrum elkaar hebben opgezocht. Eens per kwartaal organiseren we een overleg voor POH’s, huisartsen, huisartsen in opleiding, fysio- en ergotherapeuten, apothekers, wijkverpleegkundigen en medewerkers vanuit welzijn en het sociaal domein.” Soms schuiven ook andere zorgprofessionals of bijvoorbeeld de wijkagent aan. “We bespreken eerst de trends en signalen uit de wijk en vervolgens een thema, zoals activering, verslavingszorg, valpreventie, verwarde personen of de WMO. Iemand met expertise vertelt dan daarover. Het zijn lunchbijeenkomsten die een uur duren en plaatsvinden in het gezondheidscentrum of op locatie.”
Welzijn op Recept
Sinds bijna een jaar werken de huisarts en de welzijnscoach nu samen binnen Welzijn op Recept. Inmiddels zijn vijftien casussen succesvol afgerond. MEE heeft zelf geen buurtcentra en slechts enkele activiteiten, maar de welzijnscoach kan mensen wel verwijzen naar de activiteiten van bijvoorbeeld Senver (Seniorenvereniging), Versa Welzijn, Maatjesproject en Viore (voor iedereen die leeft met kanker). De Bruijn: “Ook (thuis)zorgorganisaties zijn plekken en activiteiten aan het creëren, bijvoorbeeld in verzorgingshuizen. De activiteiten zijn ook toegankelijk voor omwonenden en mensen uit de wijk en zelfs voor inwoners uit andere wijken.”
De Bruijn heeft net de welzijnscoach-training van het Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept afgerond. Ze is blij met wat ze daar geleerd heeft, maar heeft ook bedenkingen: “Wat mij betreft is Welzijn op Recept meer dan alleen doorverwijzing en activering.
Ik vind het fijn om te weten waarom Marieke bepaalde beslissingen maakt en andersom.” Anders gezegd veel meer echte samenwerking op basis van gelijkwaardigheid, vanuit interesse in elkaars kennis, expertise en ervaringen, waarbij zowel de huisarts als de welzijnscoach gebruik maakt van de eigen mogelijkheden en lijnen. “We willen samen betrokken blijven”, aldus Buijs.
Sparren
Het tweetal geeft daar meerdere voorbeelden van. Wat daarin opvalt is hoe belangrijk beide het vinden om te sparren. Als de huisarts bij een patiënt aan Welzijn op Recept denkt, neemt die eerst contact op met de welzijnscoach. Buijs: “Ik leg eerst de situatie uit en vraag dan: kun je hier iets mee, kan ik verwijzen? Zo breng ik het ook naar de patiënt toe: ‘Het lijkt me goed om een andere route te gaan bewandelen. Ik ga eerst overleggen en dan komen we erop terug.’ Na het overleg geef ik dan bij de patiënt de vervolgstappen aan en vraag daarvoor toestemming.”
Meer dan zorgverlener
De Bruijn fungeert daarbij als welzijnscoach, per beveiligde mail krijgt ze de gegevens van de doorverwezen patiënt. Maar ze is voor de huisarts ook vraagbaak en schakel naar het sociaal domein: “Zo kan ik de doorverwijzing gelijk goed doorzetten naar de juiste hulpverlener. Beide benadrukken hoe belangrijk het is dat mensen naar elkaar toe open zijn over problemen en daarvoor hulp durven te vragen: ”Als je niet met mensen deelt, hoe het met je gaat, is het moeilijk elkaar nog te volgen.”
De welzijnscoach koppelt altijd terug naar de huisarts waar de doorverwezen patiënt staat. “Het helpt als je een paar goede casussen hebt gedaan, ook naar anderen toe. Dan wordt er eerder aan je gedacht.” Dat ervaart ook Buijs: “Als ik eerder aan Mariette denk, dan is die patiënt eerder op de juiste plek en krijgt de tools waarmee hij of zij verder kan en die ik niet heb. Je ervaart dan dat er meer is dan het medische, dat je meer bent dan alleen zorgverlener.”
Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin