Welzijn op Recept
×
  • Welzijn op Recept
    • Wat is Welzijn op Recept?
    • Welzijn op Recept in coronatijd
      • Q&A Corona en Welzijn op Recept
    • Hoe werkt welzijn op recept?
    • Status in Nederland
  • Zo werkt het
    • Meerwaarde voor patiënten
    • Zo werkt het voor de huisarts
    • Meerwaarde voor de welzijnscoach
    • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
  • Aan de slag
    • Aan de slag als eerstelijnszorgverlener
    • Aan de slag als welzijnscoach
    • Aan de slag als gemeente
  • Ondersteuning
    • Trainingen en Workshops
    • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
    • De community van het Landelijk kennisnetwerk
  • Publicaties
    • Succesverhalen
    • Boeken Welzijn op Recept
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Rapporten
      • Psychosociale problematiek in coronatijd
      • Integraal inkoopadvies Welzijn op Recept
    • Video’s
    • Blogs
  • Winkel
    • Winkelmand

“Vorig jaar overheerste angst, nu dat er geen uitzicht is”

15 februari 2021
Kelly Wezenberg

De coronacrisis lijkt voorlopig nog niet voorbij en dat maakt Kelly Wezenberg, gedreven sociaal makelaar bij Palet Welzijn, de Zoetermeerse welzijnsorganisatie voor ouderen, ongerust. Ze legt uit hoe ze de doelgroep ondanks de vele beperkingen weet te bereiken en op welke manieren ze deze kwetsbare groep toch kan helpen.

Kelly Wezenberg begon in mei 2020 enthousiast als sociaal makelaar in de Zoetermeerse wijken Seghwaert en Noordhove. Ze ging voortvarend van start. Op een speelse manier bracht ze samen met haar Palet-collega, zichzelf en wat ze als sociaal makelaar te bieden had, onder de aandacht bij de potentiële doelgroep en de samenwerkingspartners: “We hebben een ‘aangekleed’ puzzelboekje uitgedeeld, met een brief over onszelf en hoe we te bereiken waren.”                    

De kennismaking werd voortgezet en verdiept met Bakkie op de bakfiets: “Zolang het weer en het coronavirus het toelieten, zetten we bij de seniorencomplexen in Seghwaert en Noordhove een pop-up terras uit. Bewoners konden bij de bakfiets een bakkie halen en aanschuiven op het terras, waar we met hen in gesprek gingen en konden horen wat er speelde en waarbij wij konden helpen.” 

Toch merkte ze dat er, net als overal, vanwege de coronacrisis en alle beperkingen minder mensen naar de sociaal makelaar werden verwezen dan in het jaar ervoor. En zeker dan ze wilde. Want ze ervoer zelf en hoorde van verschillende kanten dat nog dezelfde hulpvragen leefden en dat eenzaamheid in de tweede golf steeds meer toenam. Vanwege de volledige lock-down werd het steeds moeilijker om WoR-cliënten naar activiteiten te begeleiden.

Dus zocht de sociaal makelaar manieren om in contact te blijven met de doelgroep om hen te kunnen blijven ondersteunen. En met succes: de laatste maand ziet Kelly het aantal mensen dat bij haar terecht komt, weer toenemen: “Ik word vaker benaderd. De praktijkverpleegkundigen ouderenzorg zijn daarbij super waardevol. Zij komen bij mensen thuis, zien dat het niet goed gaat.”

Contact maken                                                

“Mensen lopen vast: familie blijft op afstand vanwege corona en behalve de verpleegkundige of huishoudelijke hulp zien ze de hele week niemand. Vorig jaar overheerste angst, nu veel meer een gevoel van uitzichtloosheid. Dat komt steeds meer naar voren.” De aankondiging van de vaccins en dat kwetsbare ouderen als eerste gevaccineerd zullen worden, geeft hoop. Maar het vaccineren verloopt moeizaam. De maatregelen worden steeds strenger, toch dalen de cijfers niet en er doemen steeds meer virusvarianten op.                                                                  

Om die uitzichtloze eenzaamheid te doorbreken is BELgeZÉL opgezet: “We koppelen mensen met dezelfde behoeften aan elkaar. Beide krijgen een startpakketje om gemakkelijker een praatje te kunnen maken, bestaande uit een theezakje, chocolaatje en een setje vragen over allerlei onderwerpen.” Ongedwongen kunnen ze elkaar en hun gedeelde interesses leren kennen. Zo komt er meer contact tussen bewoners in de wijk en kunnen ze samen het onderliggende probleem oplossen. Als het weer kan, gaan de bellers wellicht ook samen iets ondernemen. “Mensen reageren enthousiast. Ook iemand die jonger is, heeft zich aangemeld. Ze wilde er graag zijn voor een ander. En het werkte! Mooi dat je, als alles wegvalt, toch iets geregeld kan krijgen.”                                               

Soep en een luisterend oor                                                   

Om de eenzame ouderen op te vrolijken, zijn eerder al tulpen en Kerstpakketjes rondgedeeld. Daarnaast is een oorspronkelijk Haags initiatief ‘SoeperWinter’ recent ook in Zoetermeer gestart.  Verschillende bedrijven die stil liggen, Westlandse tuinders en welzijnsorganisaties hebben elkaar gevonden in de participatiekeuken. In Zoetermeer worden zes weken lang telkens in een andere wijk 500 porties soep uitgedeeld, ‘Soep op de stoep’. Dit initiatief is opgepakt door de partijen van Zoetermeer voor elkaar, waarbij Palet de coördinatie doet. “Misschien niet echt Welzijn op Recept, maar zo kunnen we wel de doelgroep helpen. Je wilt als sociaal makelaar zo graag iets betekenen.” Ze krijgen een gezonde maaltijd en zien en spreken even weer iemand.”                                                                       

“Door dit soort initiatieven kan ik samen met de vrijwilligers een luisterend oor bieden, horen waar de behoeften liggen, de interesses eruit halen en daar als sociaal makelaar een touw aan vastknopen.”                            

Wil je meer lezen over WoR in coronatijd: lees hier verder

Voor meer succesverhalen download of bestel ook het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”

Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin

Meest recente berichten

  • Rapport Social Prescribing Around the World
  • Durf te kiezen voor jezelf
  • Zorgverzekeraars en gemeenten samen aan zet met Welzijn op Recept
  • Ook POH-S belangrijke verwijzer en aanjager voor Welzijn op Recept
  • Maak jezelf zichtbaar

Recente reacties

    Archief

    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • november 2019
    • augustus 2019
    • mei 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018

    Categorieën

    • Artikel
    • Blogs
    • Geen categorie
    • Laatste Nieuws
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Succesverhalen
    • Tips&Artikelen

    Meta

    • Inloggen
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Het landelijke kennisnetwerk werkt aan Welzijn op Recept 2.0

    (+31) 85 1302521

    info@welzijnoprecept.nl

    Stadsplein 1c, 3431 LZ, Nieuwegein

    • Welzijn op Recept
      • Wat is Welzijn op Recept?
      • Status in Nederland
    • Zo werkt het
      • Meerwaarde voor patiënten
      • Meerwaarde voor de welzijnscoach
      • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
    • Aan de slag
      • Aan de slag als eerstelijnszorgverlener
      • Aan de slag als welzijnscoach
      • Aan de slag als gemeente
    • Ondersteuning
      • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
      • De community van het Landelijk kennisnetwerk
    • Publicaties
      • Succesverhalen
      • Rapporten
        • Psychosociale problematiek in coronatijd
      • Video’s
    • Winkel
      • Winkelmand
    Copyright © 2020 Welzijnoprecept.nl | alle rechten voorbehouden
    By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.