Welzijn op Recept: “Huisarts is spin in het web”
Drie jaar geleden is Welzijn op Recept gestart in gezondheidscentrum Lewenborg, Groningen. Wij spreken met welzijnscoach Wouter Wever over zijn werkwijze en samenwerkingen met Welzijn op Recept.
“Dat een verwijzing van de huisarts naar de welzijnscoach heel normaal is” is het ultieme doel voor Wouter.
“Op het moment dat iemand zegt ‘ik ga naar de huisarts’, is dat prima en kijkt niemand diegene gek aan, een verwijzing naar de welzijnscoach is niet of minder bekend. Een uitleg van de huisarts over deze verwijzing kan de drempel naar welzijn verlagen geeft Wouter aan. In de afgelopen drie jaar heeft Wever in totaal 214 doorverwijzingen gekregen en deze mensen geholpen met het verbeteren van hun welbevinden. “De mensen die ik help en zijn doorverwezen voor een Welzijnsrecept, zijn een ander mensen dan diegene die al uit zichzelf de welzijnsactiviteiten of het vrijwilligerswerk opzoeken. Deze mensen zetten vaak zelf niet de stap en hebben een extra duwtje nodig. De autoriteit van de huisarts helpt hen die stap te zetten.”
Samenwerking (eerstelijns)zorg en welzijn
In zijn contacten met deelnemers gaat Wouter uit van de zes principes van duurzaam geluk (van Jan Walburg). Hier heeft hij zelf een scoreformulier voor ontwikkeld. Tijdens het eerste gesprek vraagt hij aan de mensen om deze in te vullen. “Door het invullen kan de deelnemer zelf inzien waar zijn of haar welzijnsvraag zit. Er wordt tijdens het gesprek afgesproken welke vervolgstappen en afspraken er nodig zijn.” Gemiddeld heeft Wouter vier contactmomenten met cliënten. De meest voorkomende klacht is eenzaamheid. Hij maakt van elke cliënt een verslag en koppelt dit terug aan de verwijzer. Op deze manier blijft deze goed op de hoogte van de gemaakte afspraken en het eventuele vervolg contact. Wouter houdt twee dagen in de week spreekuur voor Welzijn op Recept in het gezondheidscentrum. Voor deze zichtbaarheid van Wouter in het centrum is bewust gekozen, “op een moment dat een patiënt klaar is met een afspraak, bij bijvoorbeeld de huisarts kan diegene bij de balie een afspraak maken in mijn agenda”. Als afsluiting en terugkoppeling voor zichzelf, naar de cliënt en eerstelijnszorgverlener, maakt Wouter na een halfjaar een afspraak voor een evaluatiegesprek. Wever laat het scoreformulier nog een keer invullen en koppelt de uitslagen terug aan de verwijzer. Dan is ook het Welzijn op Recept traject afgerond. De terugkoppeling geeft vertrouwen aan de verwijzers. Volgens Wouter vinden de verwijzers het fijn om te weten, wat er met de deelnemer is afgesproken. “Huisartsen vinden het vaak fijn betrokken te blijven bij hun eigen patiënt. Bij Welzijn op Recept zie ik de huisarts als spin in het web.”
Heb je ook een succesverhaal over Welzijn op Recept? Deel dit met anderen en maak jouw organisatie zichtbaar bij het Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept! Neem contact op via info@welzijnoprecept.nl. Samen ontwikkelen we Welzijn op Recept 2.0!