Op 23 november hebben we de eerste masterclass gegeven over de maatschappelijke kosten-baten analyse voor Welzijn op Recept.
Onze eigen ervaring en ook die van veel Welzijn op Recept projectpartners is dat zowel de gemeente als de zorgverzekeraar willen weten waarvoor ze bij Welzijn op Recept nu precies betalen, wat de effecten zijn en wat de (maatschappelijke maar ook financiële) opbrengsten zijn. Terechte vragen waar we ook als Landelijk kennisnetwerk van vinden dat we komend jaar meer aandacht aan moeten geven en onderzoek naar moeten doen. Vandaar deze eerste masterclass over de business case Plus.
Het reguliere onderdeel van deze masterclass ging erover op welke manier je de kosten-baten in beeld kunt brengen. De Plus zit in het feit dat je bij het maken van de maatschappelijke business case ook focust op de toegevoegde waarde voor de patiënt/cliënt/inwoner zelf. Dit is uiteindelijk toch waar het bij Welzijn op Recept en andere sociaal maatschappelijk interventies om zou moeten draaien. Wat is de (meer)waarde van de interventie voor de doelgroep en hoe staat dit in verhouding tot de kosten.
Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruik maken van technieken uit de retail/commerciële wereld van de ketens zoals ook Nike, Albert Heijn etc.. toepassen. Een van die technieken is de value game, een speelse manier om de waarde van in ons geval Welzijn op Recept voor de patiënt/doelgroep samen te bepalen.
Naast deze masterclass gaan we met de uitvoering van de business case Plus bij Welzijn op Recept in Den Haag aan de slag en zullen we hier ook de value game met Welzijn op Recept patiënten/deelnemers en met huisartsen gaan uitvoeren.
Wil je ook een business case Plus in jouw gemeente/project laten uitvoeren, neem dan contact met ons op via info@welzijnoprecept.nl