Goede communicatie draagt bij aan succes Welzijn op Recept

Foto: Carolien Oudwater
Carolien Oudwater, wijkmanager bij Rijn en Duin, de regio-organisatie voor samenwerking in de eerstelijnszorg in Zuid-Holland Noord, probeert op verschillende manieren Welzijn op Recept bij de verwijzers, de welzijnsorganisatie, de gemeente Katwijk én bij de inwoners te krijgen en zo de interventie te versterken. In dit artikel legt ze uit hoe ze dat doet.
Welzijn op Recept is in Katwijk vanaf de start in 2018 een gezamenlijk project geweest van Zorggroep Katwijk, welzijnsorganisatie Welzijnskwartier en de gemeente Katwijk. “Welzijnskwartier is onderdeel van de gemeente en daardoor nauw betrokken bij de opzet van Welzijn op Recept. Binnen de Zorggroep is er eens per twee jaar een groot Zorggroep-congres. Daarvoor hebben we destijds ook vertegenwoordigers van het sociaal domein uitgenodigd. De drie samenwerkingspartijen hebben kennisgemaakt, kennis over Welzijn op Recept gedeeld en verteld wat zij binnen de interventie doen. Elk congres herhalen we dat. Inmiddels kennen we elkaar en worden ook zaken besproken als het aantal verwijzingen en eventuele aandachts- en verbeterpunten.”
Op het congres zijn ook duidelijke afspraken gemaakt. Zo gaven huisartsen en POH’s GGZ en Somatiek aan te willen gaan verwijzen, maar dan wel veilig en via hun eigen systeem. Vandaar dat in 2018/2019 met financiële ondersteuning van de gemeente overal Zorgdomein is ingericht. Ook is er toen een werkgroep gevormd met vertegenwoordigers van de samenwerkingspartners. Die komt nog steeds drie keer jaar bijeen om van elkaar te horen hoe het gaat.
Meer op Recept
Door corona heeft Welzijn op Recept vervolgens wat stilgelegen. Na de coronaperiode is de interventie weer opgepakt en inmiddels zeer succesvol: “In Katwijk hebben we naast Welzijn op Recept ook Bewegen op Recept en Kunst op Recept. Verwijzers kunnen inwoners direct doorverwijzen naar Bewegen en Kunst op Recept of via Welzijn op Recept. De welzijnscoach gaat dan eerst in gesprek met de doorverwezen patiënt en geleidt die dan door naar Bewegen of Kunst op Recept, afhankelijk van waar de inwoner blij van wordt.”
Het zijn veelal ouderen die verwezen worden. “Begrijpelijk: de welzijnscoaches werken alleen overdag en de activiteiten vinden ook meestal overdag plaats, voor werkenden is dat lastig. Welzijnskwartier werkt ook aan Jeugd op Recept, voor jongeren tot 18 jaar, waarbij de POH-Jeugd een rol speelt.”
Week van de WoR
Hoewel Welzijn op Recept in Katwijk goed loopt, blijft het belangrijk om de interventie onder de aandacht te brengen. In deze Zuid-Hollandse gemeente is daarvoor de Week van de WoR bedacht. Het idee van een Week van is niet nieuw. Die vindt één of twee keer per jaar plaats. De Werkgroep heeft nu deze WoR-week bedacht, vooral gericht op de verwijzers, met elke dag aandacht voor en een filmpje over een aspect van de interventie, zoals welzijnscoaches die zich voorstellen of succesverhalen van deelnemers en stimulerende tips: ‘Laat de AIOS meelopen wanneer je verwijst.’
“Je moet het niet te groot maken, dus geen lange mails, maar hapklaar, liefst één zin die triggert om het filmpje te gaan bekijken.”
Inwoners warm maken voor Welzijn op Recept
Naast communicatie richting de verwijzers en uitvoerders, probeert Oudwater Welzijn op Recept ook bij de inwoners te brengen. “Dat is heel erg belangrijk. Kennis over de interventie maakt het voor verwijzers makkelijker om het andere gesprek te voeren. Nog steeds is er veel onbegrip bij patiënten: ‘Ik kom met lichamelijke klachten en dan begint de huisarts opeens over een welzijnscoach. Wat een onzin!’ De verwachting van patiënten is anders dan wij zouden willen. Het zou verwijzers enorm helpen als de patiënt tegenover hen weet wat een welzijnscoach voor hem of haar kan doen.”
Maar hoe informeer je inwoners? Dat kan natuurlijk op de ‘gebruikelijke’ manieren, zoals beeldschermen in de wachtkamer, via verhalen in lokale kranten, en eventueel via social media.
Gesprekken
Maar Katwijk heeft ook nog de 80+ gesprekken, een jaarlijks een-op-een gesprek, uitgevoerd door vrijwilligers, waarin besproken wordt wat goed gaat, maar ook ‘waarin kunnen we u ondersteunen?’ In dat gesprek kan al gewezen worden op Welzijn op Recept.
Tenslotte zijn er nog de Vitaliteitsdagen waarvoor inwoners vanaf 65 jaar zich kunnen aanmelden. “We zijn vorig jaar gestart als pilot. Die was meteen heel succesvol. Buurtgericht kunnen mensen een soort parcours volgen langs fysio, looptraining, valpreventie, maar ook Knijpkracht, de woningcorporatie en welzijnswerkers. Zo krijgen ze informatie die hen kan helpen om langer thuis te blijven wonen. We beginnen met een gesprek over positieve gezondheid. Daar laten we mensen dus ook al anders kijken naar gezondheid.”
Voor meer informatie over de uitdagingen van samenwerken, download het ebook Welzijn op Recept, de uitdaging van samenwerking tussen zorg en welzijn
Voor meer succesverhalen download het boekje Pareltjes van Welzijn op Recept
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op LinkedIn