Huisarts en SWT zien verbeteren welzijn als kans om gezondheidsklachten aan te pakken
Wij spreken met Elleke Leijten, coördinator Sociaal Wijkteam (SWT) Zuidoost over Welzijn op Recept in haar wijk. Elleke geeft aan dat de patiënten die door de huisarts of andere eerstelijnszorgverleners worden doorverwezen naar Welzijn op Recept veelal een ggz-achtergrond hebben of oudere bewoners uit de wijk zijn. Bij een Welzijn op Recept draagt de huisarts bewoners met gezondheidsklachten over aan het SWT. Het SWT gaat dan met de bewoner kijken naar de persoonlijke situatie om te kijken hoe het verbeteren van welzijn kan helpen bij het bestrijden van gezondheidsklachten.
Onderling samenwerken
Lelystad Zuidoost is een wijk waar bewoners met verschillende problematiek wonen zoals veel ggz-problematiek en verslavingszorg, lage inkomens en financiële problemen. Het wijkteam heeft wekelijks overleg. Daaruit voort komt welke patiënten er zijn besproken, welke vervolgacties er nodig zijn en wie dit oppakt. Op deze manier kunnen de uitgeschreven Welzijnsrecepten goed teruggekoppeld worden volgens Elleke. Hierbij aanwezig zijn alle partijen uit het gezondheidscentrum die ook Welzijnsrecepten uitschrijven zoals de fysiotherapeut, wijkverpleegkundige, diëtiste, consultatiebureau, POH-ers en assistentes.
Gezondheidsklachten aanpakken
Sandra (57 jaar) is een goed voorbeeld van een patiënt die baat heeft bij Welzijn op Recept. Iedere week kwam zij met hoofdpijn klachten bij haar huisarts en het was niet goed verklaarbaar waardoor dit kwam. Toen is de huisarts met haar in gesprek gegaan over Welzijn op Recept. “Wij zitten met elkaar in hetzelfde pand: het buurtcentrum, Welzijn op Recept/sociaal wijkteam en de huisartsen. Dit zorgt voor korte lijnen voor ons professionals, maar ook voor de buurtbewoners. Wij zijn met haar in gesprek gegaan over wat wij voor haar kunnen betekenen”. In een gesprek kwam naar voren dat Sandra vroeger veel aan creatieve activiteiten deed zegt Elleke. Samen met Sandra kwam ze op het idee om te gaan kijken bij de creatieve activiteiten die in de wijk georganiseerd worden. “Zij was in het begin erg terughoudend, wij hebben haar hiermee begeleid en de vrijwilliger die de activiteiten organiseert heeft haar goed opgevangen. Na een tijdje sprak ik met Sandra, zij gaf aan dat ze helemaal geen hoofdpijn meer heeft.” Sandra heeft nu iedere dag iets waar ze naartoe kan leven. Ze voelt zich weer betrokken en andere mensen tonen belangstelling naar Sandra toe. Zij geeft aan dat ze zoveel aan Welzijn op Recept heeft gehad en dat het een positieve draai geeft aan haar dagelijks leven, dat ze nu graag zelf vrijwilligerswerk wil doen om anderen te helpen.
Heb je ook een succesverhaal over Welzijn op Recept? Deel dit met anderen en maak jouw organisatie zichtbaar bij het Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept! Mail deze naar info@welzijnoprecept.nl. Samen ontwikkelen we Welzijn op Recept 2.0!