“Iedereen begrijpt wel dat actief leven en sociale contacten kunnen bijdragen aan een gelukkiger leven.”
In de Hoeksche Waard, is Marcel Hoogerheide werkzaam als ROS adviseur voor Steunpunt KOEL. Samen met Welzijn Hoeksche Waard is er gekozen voor het werken met Welzijn op Recept om tevens de samenwerking tussen Welzijn en de eerstelijns(huisartsen)zorg te verbeteren. Marcel heeft in de Hoeksche Waard achttien huisartsenpraktijken benaderd om mee te doen met Welzijn op Recept, uiteindelijk zijn er elf die er meedoen.
Waar ligt het er aan dat sommige huisartsen Welzijn op Recept niet zien zitten?
“Het verschilt erg per huisarts. Wij proberen het zo informerend en makkelijk mogelijk te maken met de gemaakte uitleg en factsheet. Een van de grote dilemma’s bij Welzijn op recept is dat de huisartsen onvoldoende zicht en/of vertrouwen hebben in een welzijnsaanbod voor hun patiënten. Er staat ook veel druk op de huisarts als poortwachter voor de zorg. Een ander probleem is de inhoudelijke terugkoppeling van een Welzijn op recept tussen de huisarts en de sociaal makelaar. Regels en afspraken omtrent privacy van de verwezen patiënt moeten wel ‘geborgd’ zijn. Gelukkig bleek gaandeweg dat de huisarts en de sociaal makelaar samen met de patiënt hiervoor vaak een passende werkwijze voor ontwikkelden.” Verbinding maken kost altijd tijd volgens Marcel Hoogerheide, van onbekend naar elkaar kennen en vertrouwen kost tijd. In de Hoeksche Waard zijn er sociaal makelaars (welzijnswerkers) die de verwijzing van de huisarts doorgestuurd krijgen. Deze sociaal makelaar is een tussenpersoon tussen de huisarts en het welzijnsgebied. De sociaal makelaar gaat een gesprek aan met de verwezen patiënt (die zij graag deelnemer noemen als zij een welzijnsaanbod aangaan) die is doorgestuurd voor een Welzijnsrecept. “Wij hebben bewust gekozen om een sociaal makelaar in te zetten als tussenpersoon”.
Wat is de gekozen doelgroep om Welzijn op Recept aan te kaarten?
“Er is gekozen om er geen minimum of maximum voor leeftijd aan te geven. Wij hebben mogelijke verwijsklachten die variëren van problemen of (psychische)klachten over somberheid, stress, eenzaamheid tot leeftijdsfase-problematiek. Ook is er een onderverdeling gemaakt in jeugd (18+ of <18 jaar). Voor de doorverwijzing zijn WOR arrangementen samengesteld. Hier is duidelijk te zien dat de aandacht ook uitgaat naar de jeugd. Er is veel jeugdproblematiek, op termijn gaat de jeugd een steeds grotere doelgroep zijn in de wijkteams, in de factsheet voor de huisartsen van WOR arrangement, gaat hier ook de aandacht naar uit.”
Vervolgstappen
“De vervolgstappen voor ons zijn doorgaan met Welzijn op Recept. We noemen het ook wel dat we Welzijn op recept hebben ‘verduurzaamd’. De klachtengedachten van de huisarts over de patiënt is nu ons uitgangspunt en dat blijft zo.” Eerst klein beginnen en rustig kijken hoe het loopt is volgens Marcel het antwoord. “Het gaat met name om de bewustwording van de huisartsen, patienten/burgers en het welzijnswerk.”
Heb je ook een verhaal over Welzijn op Recept? Deel dit met anderen en maak jouw organisatie zichtbaar bij het Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept! Mail deze naar info@welzijnoprecept.nlSamen ontwikkelen we Welzijn op Recept 2.0!