Online platform voor en door de wijk
Hoe krijg je in deze hectische tijden vraag en aanbod in jouw wijk bij elkaar en liefst met één muisklik beschikbaar? Berny de Vries en Boudewijn Vahrmeijer bedachten in 2012 al de oplossing: www.wijkconnect.com. Ook voor Welzijn op Recept zou dit een handig hulpmiddel kunnen zijn.
Het begon in de Utrechtse wijk Hoograven, waar Berny destijds woonde. “Ik merkte dat men in de wijk dankzij de moderne media wel de hele wereld kende, maar niet de eigen buren en niet wist wat er in de wijk gebeurde.” Bij het bedenken van een oplossing stonden hij en zijn mede-oprichter voor drie uitdagingen, die je kunt samenvatten als ontdekken, ontmoeten en organiseren. “Belangrijk is allereerst het toegankelijk maken van de wijkinformatie. Als je weet wat er te doen is, gá je sneller. Je ontmoet meer buren waardoor je je netwerk uitbreidt. Daardoor ga je sneller zelf iets organiseren, want als een bekende het je vraagt, doe je het eerder dan wanneer je opgeroepen wordt door een anonieme poster.”
Zo richtte het tweetal in 2012 www.wijkconnect.com op, een online platform voor en door de wijk, gerund door bewoners, non-profitorganisaties, van verenigingen en stichtingen via Humanitas en Rode Kruis tot aan de bibliotheek en lokale ondernemers. Een deel van die ondernemers, stadsbrede non-profits en de Rabo Samenspel Stimuleringsprijs zorgden voor de financiering. Tussen 2014 en 2016 werd met hulp van welzijnsorganisaties en bewonersgroepen het project ook gestart in andere Utrechtse wijken en heeft WijkConnect een bijna stadsbrede dekking.
Sociale kaart
“We merkten dat er ook respons kwam uit andere gemeenten, maar hebben dat eerst afgehouden. Pas toen Utrecht goed liep, zijn we verder gegaan. Inmiddels maken meer dan 50 wijken gebruik van dit online platform en uiteindelijk misschien wel heel Nederland.”
Het biedt een sociale kaart van de wijk, visueel en interactief. Organisaties en bewoners houden het online buurtplatform zelf bij. WijkConnect onderscheidt daarbij drie groepen: allereerst de mensen die digitaal vaardig zijn. Die kunnen zelf aan de slag met het platform. De tweede groep is wel digitaal vaardig, maar heeft toch een steuntje in de rug nodig. Die krijgen ze via welzijnswerk of iemand in een buurthuis die even helpt. De derde groep zijn bewoners die hulp nodig hebben om zelfstandig thuis te wonen. Zij worden geholpen door tussenpersonen die namens hen een bericht kunnen plaatsen, zoals een vrijwilligersmaatje of buurtteam-medewerker.
Juist binnen deze derde groep zitten mensen die doorverwezen worden naar Welzijn op Recept. Wanneer de welzijnscoaches gebruik zouden kunnen maken van deze sociale kaart, biedt dat tal van mogelijkheden, zeker omdat je binnen WijkConnect kan filteren op doelgroepen, thema’s en sectoren zoals bewegen, cultuur, ontmoeting etcetera.
Verbinding in tijden van corona
In deze hectische, snel veranderende tijden van corona biedt WijkConnect de mogelijkheid om snel en overzichtelijk alle initiatieven in een wijk bij elkaar te brengen, zo merkt Berny. In Utrecht bijvoorbeeld heeft het netwerk van welzijns- en vrijwilligersorganisaties één totaaloverzicht gemaakt van alle corona-initiatieven voor de hele stad. Daarnaast is er per wijk een wijkprikbord waar aanbod en vraag meteen opgezet kunnen worden.
In Delftshaven hebben organisaties die elkaar kenden via het WijkConnect-platform Delftshaven Lokaal in één dag de krachten gebundeld en zijn ruim 50 Coronahulp-initiatieven gestart.
Het platform is tijdelijk gratis beschikbaar voor wie wil helpen in tijden van corona. Het aanmeldingsformulier staat op de website www.wijkconnect.com