Welzijn op Recept
×
  • Welzijn op Recept
    • Wat is Welzijn op Recept?
    • Hoe werkt welzijn op recept?
    • Status in Nederland
  • Zo werkt het
    • Meerwaarde voor patiënten
    • Zo werkt het voor de huisarts
    • Meerwaarde voor de welzijnscoach
    • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
  • Ondersteuning
    • Programma van Doorpakkers
    • Zelf aan de slag
      • Aan de slag als eerstelijnszorgverlener
      • Aan de slag als welzijnscoach
      • Aan de slag als gemeente
    • Trainingen en Workshops
    • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
  • Publicaties
    • Vacatures
    • Succesverhalen
    • Boeken Welzijn op Recept
      • Welzijn op Recept, de uitdaging van samenwerken tussen zorg en welzijn
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Rapporten
      • Resultaten Landelijke monitor Welzijn op Recept 2023
      • Monitoring en evalueren van Welzijn op Recept
      • Welzijn op Recept levert 5-10% besparingen op in de zorg
      • Regionale inkoop Welzijn op Recept door zorgverzekeraars en gemeenten
      • Integraal inkoopadvies Welzijn op Recept
    • Video’s
    • Blogs
  • Winkel
    • Winkelmand
  • Contact

Samenwerken is hard werken met elkaar

3 mei 2020

Voor het welslagen van Welzijn op Recept is een goede samenwerking tussen de verschillende partners cruciaal. Maar hoe krijg je die voor elkaar? Elleke Leijten, coördinator sociaal wijkteam in Lelystad, vertelt hoe het haar uiteindelijk gelukt is.

Elleke Leijten wordt regelmatig gevraagd voor presentaties over samenwerken. Ze weet uit ervaring dat het opzetten van effectieve samenwerking tussen alle bij WoR betrokken organisaties, vooral die met huisartsen, een kwestie van lange adem en vooral volhouden is. Ze begon in 2014 met wat toen nog ‘warme overdracht’ heette. Inmiddels is het gewoon dat de huisarts bewoners van stadsdeel Lelystad Zuid-Oost doorverwijst naar hen om samen een oplossing van hun problemen te zoeken in het sociale domein. Deze, door alle betrokkenen als positief en effectief ervaren aanpak, is ook doorgezet naar de andere stadsdelen.

Elkaar de ruimte geven en luisteren

In haar streven het medisch – en het sociaal domein bij elkaar te brengen, vond ze destijds weerklank bij de innovatieve manager van een gezondheidscentrum in Zuid-Oost, die zei: “Er zitten mensen in de wachtkamer die er niet horen.” Op dat moment zaten het Sociale Wijkteam, het gezondheidscentrum en het buurthuis nog in 3 aparte gebouwen, die dicht bij elkaar lagen. De gemeente Lelystad wil in elk van de vier stadsdelen verbinding van het sociaal wijkteam, met een school, een verzorgingshuis of een buurthuis. In Zuid-Oost koos de gemeente er daarom voor de muren weg te breken en van de drie gebouwen één te maken: “Toen begon het zoeken naar samenwerking. Al tijdens de verbouwing vroeg het gezondheidscentrum het Sociale Wijkteam bij hen in te trekken.” De cooördinator mocht aanvankelijk 1 keer per maand 5 minuten deelnemen aan het wekelijks overleg van de huisartsen: “Geleidelijk groeide het wederzijdse vertrouwen Want ik kon vertellen wat er speelt in de wijk en hoe het sociaal wijkteam daarbij kan helpen. En vragen stellen: ‘Zo zit het medisch. En hoe zit het op het sociaal vlak?’

“Maar ik kon ook luisteren naar wat de huisartsen doen, hun ervaringen  meenemen in bijvoorbeeld een overleg met de wethouder en vooral ook ingaan op hun vragen, zoals ‘Waar moet ik zijn?’ Dankzij een grondige kennis van de sociale kaart kunnen we meteen antwoord geven of na navraag snel terugkoppelen. Dat is belangrijk: zo laat je als partners zien wat je te bieden hebt en dat je betrouwbaar bent.”

In Zuid-Oost zijn 3 gezondheidscentra met elk een wekelijks overleg, wat veel voor Elleke alleen. Daarom worden ook steeds meer andere leden van het Sociaal Wijkteam bij de overleggen betrokken. Zo ervaren de huisartsen het belang van teambrede inzet, dat het niet afhangt van één persoon.

Korte lijnen

De balie van het sociaal wijkteam grenst nu aan het gezondheids-centrum: “De doorverwijzende huisarts of praktijkondersteuner kan de patiënt ‘bij de hand nemen’ naar onze balie. Afhankelijk van de inschatting van de doorverwijzer, maakt de baliemedewerker een afspraak of gaat direct in gesprek en kijkt welk lid van het sociaal team deze cliënt het best kan overnemen. Bij een afspraak gaat eerst een generalist binnen het wijkteam op gesprek. Vaak is het lastig, er spelen meerdere problemen tegelijk.”

In Zuid-Oost verloopt WoR met een prima samenwerking. Zo hebben alle samenwerkende partners samen een wijkscan gemaakt. De uitkomsten daarvan leidden tot concrete acties: “Voor mensen die niet voldoende indicatie voor dagbesteding hebben, hebben we buurtkamers opgezet in alle buurtcentra. Ook houden we daar nu een financieel spreekuur.”

Vlog tegen eenzaamheid

Ondanks de coronacrisis worden er nog steeds WoR-recepten uitgeschreven, maar nu telefonisch of per mail: “We gaan een gesprek aan, maar kunnen niet naar activiteiten toeleiden. We bellen wel regelmatig. Bovendien worden er mooie, creatieve oplossingen bedacht. Bijvoorbeeld twee opbouwwerkers, met specialisatie Eenzaamheid, maken nu wekelijks een nieuwe vlog met tips over hoe om te gaan met deze zware coronatijd. https://youtu.be/W-u0wAzKRBA

Recente berichten

  • Kijken naar meer dan alleen klachten of ziekte
  • Elk verhaal is een succesverhaal
  • Leve de Mannenschuur!
  • Eén verwijzing voor twee gecombineerde interventies
  • Durf elkaar aan te spreken

Recente reacties

    Archieven

    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • november 2019
    • augustus 2019
    • mei 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018

    Categorieën

    • Artikel
    • Blogs
    • Geen categorie
    • Laatste Nieuws
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Succesverhalen
    • Tips&Artikelen
    • Vacatures

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Het landelijke kennisnetwerk werkt aan Welzijn op Recept 2.0

    (+31) 85 1302521

    Stadsplein 1c, 3431 LZ, Nieuwegein

    • Welzijn op Recept
      • Wat is Welzijn op Recept?
      • Status in Nederland
    • Zo werkt het
      • Meerwaarde voor patiënten
      • Meerwaarde voor de welzijnscoach
      • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
    • Ondersteuning
      • Programma van Doorpakkers
      • Zelf aan de slag
      • Trainingen en Workshops
      • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
    • Publicaties
      • Succesverhalen
      • Rapporten
      • Video’s
    • Winkel
      • Winkelmand
    • Contact
    Copyright © 2020 Welzijnoprecept.nl | alle rechten voorbehouden
    By continuing to browse this site, you agree to our use of cookies.