Van netwerkborrel tot huisbezoek: wees zichtbaar!
Peter Rethans begon 5 jaar geleden als sociaal makelaar in Nieuw-Vennep bij welzijnsorganisatie MeerWaarde. Welzijn op Recept is een onderdeel van zijn bredere takenpakket. Maar al zijn werkzaamheden, met of zonder WoR-recept, zijn gericht op 1 op 1 contact en op het oppakken van vragen van bewoners.
Peter Rethans is een van de 7 sociaal makelaars in de gemeente Haarlemmermeer. Zelf is hij actief in Nieuw-Vennep, in de wijken Linquenda en Oude Dorp. Hij is er voor de mensen daar, ongeacht of die zijn doorverwezen vanuit WoR, door de gemeente of zelf bij hem aangeklopt hebben. Hij spreekt daarom niet van patiënten of cliënten, maar van bewoners, die allemaal een vraag hebben.
Zichtbaar
Het allerbelangrijkste voor een sociaal makelaar is aanwezig zijn in de wijk, zichtbaar en herkenbaar zijn. Als MeerWaarde-medewerker draagt hij een blauw shirt met logo. Elke maandagochtend zit hij in het buurthuis, 3 dagen per week in het PlusPunt.
Maar zichtbaarheid betekent meer: “Alle partners met wie je samen-werkt, moeten weten dat je er bent, dat ze een beroep op je kunnen doen.” Dus loopt Peter regelmatig overal binnen, voor een praatje, even informeren hoe het gaat, om koffie te drinken of iets te overleggen. Mensen kennen hem. Zo kan hij ook gemakkelijk nieuwe mensen binnen het WoR-traject introduceren in een groep: “Ik ga vaak de eerste keer mee en stel hem/haar voor aan de begeleider van de groep. De bewoner voelt zich welkom, het eerste contact is gelegd. Niemand van de groep staat vreemd te kijken: ze weten dat ik regelmatig nieuwe mensen meebreng.”
Trein van boos naar middel
Peter hanteert bij Welzijn op Recept dezelfde aanpak als bij andere hulpvragen. Het verschil is de doorverwijzing door huisartsen en praktijkondersteuners. “We vragen de bewoner zelf contact op te nemen. Gebeurt dat niet, dan doe ík het. We spreken af bij de bewoner thuis. Je ziet wat voor iemand die persoon is, hoe de thuissituatie is, je krijgt zo veel informatie.
In het gesprek gaat het erom ‘hoe kan ik ondersteuning bieden op de vraag van deze bewoner?” Om daar achter te komen maakt Peter gebruik van ‘De trein van boos naar middel’, een veel gebruikte methodiek in de zorg, onderwijs en management, bedacht door Frank van den Berg en Ernst Bouwerik. Het is een transportmiddel in oplossingsgerichte gesprekken, om vanuit een negatieve positie te komen tot positieve actie.
Mensen kunnen door allerlei factoren in een negatieve situatie terechtkomen. “Met behulp van ‘de trein’ komen we er uiteindelijk achter: dit is de vraag, dit zijn de mogelijkheden. Is er geen passende oplossing, dan leg ik de vraag voor op ‘Haarlemmermeer voor Elkaar’ of op Facebook. Er komt dan meestal snel een oplossing. Ik merk ook dat mensen in het gesprek vaak zelf al verder gaan denken.”
Peter koppelt altijd terug naar de doorverwijzer: dit en dit gaan we doen. Ook wordt regelmatig een geanonimiseerd overzicht gemaakt. Zo is te zien wie, hoevaak en met welk resultaat doorverwijst. Dat stimuleert.
Coronatijd
Sinds de corona pandemie is Peters WoR-werk lastiger geworden: “In het begin heb ik een belronde gedaan van eerdere doorverwijzingen. Met de meesten ging het goed. Mensen zijn vaak veel sterker dan ze zelf dachten. Er was een groot hulpaanbod, zelfs groter dan we kwijt konden.
Er zijn wel een paar nieuwe doorverwijzingen, maar we zijn daar terughoudend in. Als sociaal makelaars verbinden we mensen met elkaar, maar je ziet ze niet, zijn ze betrouwbaar? Het wachten is tot we weer op huisbezoek mogen.”
Verwacht de sociaal makelaar straks een WoR-toestroom? “Door Corona zijn er mensen die hun baan kwijt raken, schulden krijgen of dierbaren verliezen. Zij hebben behoefte aan sociaal contact, een luisterend oor, zingeving. Huisartsen kunnen, als vertrouwenspersonen voor hun patiënten, juist nu deze signalen opvangen en vervolgens doorverwijzen. De doorverwezen bewoner is een patiënt, maar, kijkend naar wat iemand nog wél kan, tegelijk ook een potentieel aan nieuwe mogelijkheden.”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin