Welzijn op Recept
×
  • Welzijn op Recept
    • Wat is Welzijn op Recept?
    • Hoe werkt welzijn op recept?
    • Status in Nederland
  • Zo werkt het
    • Meerwaarde voor patiënten
    • Zo werkt het voor de huisarts
    • Meerwaarde voor de welzijnscoach
    • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
  • Ondersteuning
    • Programma van Doorpakkers
    • Zelf aan de slag
      • Aan de slag als eerstelijnszorgverlener
      • Aan de slag als welzijnscoach
      • Aan de slag als gemeente
    • Trainingen en Workshops
    • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
  • Publicaties
    • Vacatures
    • Succesverhalen
    • Boeken Welzijn op Recept
      • Welzijn op Recept, de uitdaging van samenwerken tussen zorg en welzijn
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Rapporten
      • Resultaten Landelijke monitor Welzijn op Recept 2023
      • Monitoring en evalueren van Welzijn op Recept
      • Welzijn op Recept levert 5-10% besparingen op in de zorg
      • Regionale inkoop Welzijn op Recept door zorgverzekeraars en gemeenten
      • Integraal inkoopadvies Welzijn op Recept
    • Video’s
    • Blogs
  • Winkel
    • Winkelmand
  • Contact

Van netwerkborrel tot huisbezoek: wees zichtbaar!

15 juni 2020
Peter Rethans, sociaal makelaar

Peter Rethans begon 5 jaar geleden als sociaal makelaar in Nieuw-Vennep bij welzijnsorganisatie MeerWaarde. Welzijn op Recept is een onderdeel van zijn bredere takenpakket. Maar al zijn werkzaamheden, met of zonder WoR-recept, zijn gericht op 1 op 1 contact en op het oppakken van vragen van bewoners.

Peter Rethans is een van de 7 sociaal makelaars in de gemeente Haarlemmermeer. Zelf is hij actief in Nieuw-Vennep, in de wijken Linquenda en Oude Dorp. Hij is er voor de mensen daar, ongeacht of die zijn doorverwezen vanuit WoR, door de gemeente of zelf bij hem aangeklopt hebben. Hij spreekt daarom niet van patiënten of cliënten, maar van bewoners, die allemaal een vraag hebben.

Zichtbaar

Het allerbelangrijkste voor een sociaal makelaar is aanwezig zijn in de wijk, zichtbaar en herkenbaar zijn. Als MeerWaarde-medewerker draagt hij een blauw shirt met logo. Elke maandagochtend zit hij in het buurthuis, 3 dagen per week in het PlusPunt.

Maar  zichtbaarheid betekent meer: “Alle partners met wie je samen-werkt, moeten weten dat je er bent, dat ze een beroep op je kunnen doen.” Dus loopt Peter regelmatig overal binnen, voor een praatje, even informeren hoe het gaat, om koffie te drinken of iets te overleggen. Mensen kennen hem. Zo kan hij ook gemakkelijk nieuwe mensen binnen het WoR-traject introduceren in een groep: “Ik ga vaak de eerste keer mee en stel hem/haar voor aan de begeleider van de groep. De bewoner voelt zich welkom, het eerste contact is gelegd. Niemand van de groep staat vreemd te kijken:  ze weten dat ik regelmatig nieuwe mensen meebreng.”

Trein van boos naar middel

Peter hanteert bij Welzijn op Recept dezelfde aanpak als bij andere hulpvragen. Het verschil is de doorverwijzing door huisartsen en praktijkondersteuners. “We vragen de bewoner zelf contact op te nemen. Gebeurt dat niet, dan doe ík het. We spreken af bij de bewoner thuis. Je ziet wat voor iemand die persoon is, hoe de thuissituatie is, je krijgt zo veel informatie.

In het gesprek gaat het erom ‘hoe kan ik ondersteuning bieden op de vraag van deze bewoner?” Om daar achter te komen maakt Peter gebruik van ‘De trein van boos naar middel’, een veel gebruikte methodiek in de zorg, onderwijs en management, bedacht door Frank van den Berg en Ernst Bouwerik. Het is een transportmiddel in oplossingsgerichte gesprekken, om vanuit een negatieve positie te komen tot positieve actie.

Mensen kunnen door allerlei factoren in een negatieve situatie terechtkomen. “Met behulp van ‘de trein’ komen we er uiteindelijk achter: dit is de vraag, dit zijn de mogelijkheden. Is er geen passende oplossing, dan leg ik de vraag voor op ‘Haarlemmermeer voor Elkaar’ of op Facebook. Er komt dan meestal snel een oplossing. Ik merk ook dat mensen in het gesprek vaak zelf al verder gaan denken.”

Peter koppelt altijd terug naar de doorverwijzer: dit en dit gaan we doen. Ook wordt regelmatig een geanonimiseerd overzicht gemaakt. Zo is te zien wie, hoevaak en met welk resultaat doorverwijst. Dat stimuleert.

Coronatijd

Sinds de corona pandemie is Peters WoR-werk lastiger geworden: “In het begin heb ik een belronde gedaan van eerdere doorverwijzingen. Met de meesten ging het goed. Mensen zijn vaak veel sterker dan ze zelf dachten. Er was een groot hulpaanbod, zelfs groter dan we kwijt konden.

Er zijn wel een paar nieuwe doorverwijzingen, maar we zijn daar terughoudend in. Als sociaal makelaars verbinden we mensen met elkaar, maar je ziet ze niet, zijn ze betrouwbaar? Het wachten is tot we weer op huisbezoek mogen.”

Verwacht de sociaal makelaar straks een WoR-toestroom? “Door Corona zijn er mensen die hun baan kwijt raken, schulden krijgen of dierbaren verliezen. Zij hebben behoefte aan sociaal contact, een luisterend oor, zingeving. Huisartsen kunnen, als vertrouwenspersonen voor hun patiënten, juist nu deze signalen opvangen en vervolgens doorverwijzen. De doorverwezen bewoner is een patiënt, maar, kijkend naar wat iemand nog wél kan, tegelijk ook een potentieel aan nieuwe mogelijkheden.”

Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin

Recente berichten

  • Durf elkaar aan te spreken
  • De hele sociale kaart overzichtelijk bijeen in één kleurenwaaier
  • Welzijn op Recept ook voor cliënten wijkverpleegkundigen
  • Welzijn op Recept is een voortdurend leerproces
  • Welzijn op Recept bekend fenomeen in Roerdalen

Recente reacties

    Archieven

    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • november 2019
    • augustus 2019
    • mei 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018

    Categorieën

    • Artikel
    • Blogs
    • Geen categorie
    • Laatste Nieuws
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Succesverhalen
    • Tips&Artikelen
    • Vacatures

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Het landelijke kennisnetwerk werkt aan Welzijn op Recept 2.0

    (+31) 85 1302521

    Stadsplein 1c, 3431 LZ, Nieuwegein

    • Welzijn op Recept
      • Wat is Welzijn op Recept?
      • Status in Nederland
    • Zo werkt het
      • Meerwaarde voor patiënten
      • Meerwaarde voor de welzijnscoach
      • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
    • Ondersteuning
      • Programma van Doorpakkers
      • Zelf aan de slag
      • Trainingen en Workshops
      • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
    • Publicaties
      • Succesverhalen
      • Rapporten
      • Video’s
    • Winkel
      • Winkelmand
    • Contact
    Copyright © 2020 Welzijnoprecept.nl | alle rechten voorbehouden
    By continuing to browse this site, you agree to our use of cookies.