Welzijn op Recept en de waarde van een paraplu!
Binnen de gezondheidszorg en het sociaal domein wordt op alle niveau’s meer en meer duidelijk dat de focus van zowel de financiers als ook de professionals vooral ligt op kosten, kostenbeheersing, kosten-effectiviteit en opbrengsten. Hierbij wordt onder opbrengsten vaak bedoeld, de financiële opbrengsten voor diegene die de kosten maakt. Oftewel als ik betaal voor een activiteit of een programma en ik betaal hier € 100,- voor, wat levert me dit dan op/welk rendement maak ik dan. Natuurlijk wil iedereen dan liefst horen dat de € 100,- investering € 150,- of nog beter € 250,- oplevert.
Bijzonder of misschien beter geformuleerd bizar, is dat hierbij de doelgroep, de mensen waarvoor de activiteit of het programma uitgevoerd wordt, vaak niet meegenomen wordt. Dit terwijl je zou zeggen dat het daar toch primair om moet gaan.
We zijn volledig gefocust op kosten en financiële opbrengsten waarbij we volledig voorbij lijken te gaan aan waar het daadwerkelijk om gaat. Dit lijkt voor de financiers/investeerders zoals de gemeente en zorgverzekeraar een logische manier van kijken, maar bijzonder is dat ook de professionals inmiddels ook dit taalgebruik en het daarbij passende gedrag hebben overgenomen. De vraag is of deze focus wel zo logisch is en of hij ons met zijn allen brengt wat we daadwerkelijk willen bereiken?
Tijdens de masterclass Business case PLUS van het Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept, zijn we samen met een expert op dit gebied, @Peter Scholten, wat dieper ingegaan op juist deze paradox. Wat is de (meer)waarde van Welzijn op Recept en voor wie? En hoe kunnen we deze meerwaarde zichtbaar maken/meten?
Peter neemt ons mee aan de hand van de volgende vragen:
- Wie heeft een probleem (dat je met Welzijn op Recept kunt oplossen) en hoe groot is dit probleem? Is dit de huisarts, de welzijnscoach/welzijnsorganisatie, de gemeente, de zorgverzekeraar of…….. de patiënt/burger/inwoner?
- Hoe urgent wordt het probleem door die groep ervaren?
- Wat vindt de groep voor wie Welzijn op Recept bedoeld is (patiënt) en wil deze groep wel aan Welzijn op Recept meewerken?
Allemaal relevante en confronterende vragen die de nodige discussie opleverde in de groep die deze masterclass volgde: Wie is nu eigenlijk de probleemeigenaar en ervaart die groep dat ook? Wat vinden de patiënten zelf van Welzijn op Recept? Hoe urgent is het probleem eigenlijk voor bijvoorbeeld de huisarts?
Vervolgens zijn we in deze masterclass ingegaan op het verschil tussen het kosten -opbrengsten denken in de gezondheidszorg en bij gemeenten versus het (toegevoegde) waarde denken dat bij de meer commerciële partijen normaal is. Hoewel Apple weet wat een iPhone precies kost, hangt hun prijs niet af van de kostprijs + een beetje marge, maar is vooral gebaseerd op de waarde die de iPhone vertegenwoordigd en dat hangt niet helemaal af van wat je ermee kunt, want dan kun je ook een goedkopere mobiele telefoon nemen. Toch blijven we dit in de gezondheidszorg en het sociaal domein wel doen: de kostprijs + een klein beetje marge = de prijs van wat we aanbieden.
Maar hoe zit dat dan met die (meer) waarde en de waardebepaling. Om dit duidelijk te maken legt Peter ons een casus voor: je wilt jouw fantastische project Welzijn op Recept en hebt hiervoor € 400.000 startkapitaal nodig. In de lift van het gemeentehuis kom je bij toeval een meneer tegen van een groot lokaal vermogensfonds met wie je aan de praat raakt en over je project vertelt. Hij is helemaal enthousiast en biedt aan dat je naar de volgende vergadering komt van het vermogensfonds om je projectvoorstel toe te lichten en dan komt het helemaal goed. Wel drukt hij je op het hart om op tijd en netjes gekleed te komen, want de leden van het vermogensfonds stellen dat zeer op prijs.
Die dinsdag kom je ruim op tijd in je netste pak/jurk aan bij het landgoed waar het vermogensfonds vergadert. Je moet je auto buiten de poort parkeren en alleen nog de lange oprijlaan naar het landgoed aflopen en dan ben je er, maar juist op dat moment begint het te stortregenen. Wat een ramp want je hebt zowel je regenjas als je paraplu thuis laten liggen. Juist op dat moment stopt er een auto naast je met een collega die ook voor een presentatie bij het vermogensfonds komt en die 2 paraplu’s bij zich heeft. Hij is bereid 1 paraplu aan je te verkopen. Je weet zeker: nat of te laat maak je geen kans op de € 400.000 voor je project…….. De vraag in deze casus is hoeveel je op dit moment bereid bent om voor die paraplu te betalen?
Tenslotte worden diverse onderzoeksmethoden en technieken besproken waarmee je de “waarde bepaling” van bijvoorbeeld Welzijn op Recept op een relatief eenvoudige manier voor de doelgroep: patiënt, huisarts, welzijnscoach, gemeente etc. meetbaar kunt maken. De meest eenvoudige is de value-game (het waarde spel) waarbij er met plaatjes/foto’s gewerkt wordt en dit dus voor iedere doelgroep op maat mogelijk is. Dat hier natuurlijk toch ook wat do’s and don’ts aan te pas komen zal niemand verbazen.
Geïnteresseerd in de waarde bepaling van jouw (Welzijn op Recept) of ander project. Neem contact op met het Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept info@welzijnoprecept.nl
In januari beginnen we met de waardebepaling van Welzijn op Recept in de stad Den Haag, Wie volgt?