Welzijn op Recept helemaal uit de hand gelopen in Bunnik
De gemeente Bunnik heeft in minder dan een jaar Welzijn op Recept toegankelijk gemaakt voor al haar inwoners. Perihan Özgül, als beleidsmedewerker gezondheid, sport en subsidies ook verantwoorde-lijk voor Welzijn op Recept, onthult het geheim van dit succes.
Het begon met een bijeenkomst van het Landelijk Kennisnetwerk Welzijn op Recept. Ook een team uit Bunnik was daarbij aanwezig, bestaande uit een huisarts, een praktijkondersteuner, welzijnscoach, de makelaar sociaal domein en gemeentelijk beleidsmedewerker Perihan Özgül. Ze waren meteen enthousiast en in mei vorig jaar werd de pilot Welzijn op Recept gestart. “Het was niet alleen de wens van de gemeente, maar ook van de huisartsen zelf. Er waren al goede contacten tussen gemeente en huisartsenpraktijken. We zijn de pilot voorzichtig gestart met twee huisartsenpraktijken en hebben meteen gezegd: als er een aanvraag komt van de andere huisartsenpraktijken, dan nemen we die meteen mee. En het is helemaal uit de hand gelopen, in positieve zin.” De welzijnscoach, Saska de Jonge, die in een andere gemeente al met WoR had gewerkt, informeerde alle huisartsenpraktijken over de nieuwe verwijswijze en deelde enthousiast haar ervaringen. De lokale krant bracht succesverhalen. “Zo heeft Welzijn op Recept in Bunnik zich als een olievlek verspreid en was het direct een gezamenlijke aanpak. Dat was de meerwaarde die tot succes heeft geleid. Alle huisartsenpraktijken doen nu mee.”
Centrum voor Elkaar
Huisartsen en praktijkondersteuners verwijzen door naar de welzijnscoach. Die vormt samen met de mantelzorgondersteuner, de makelaar sociaal domein en een maatschappelijk werker een aparte groep binnen het volledige team van Centrum voor Elkaar. Centrum voor Elkaar is het sociaal wijkteam van de gemeente Bunnik. Alle medewerkers van Centrum voor Elkaar werken voor de gemeente, ook de welzijnscoach, die in andere gemeenten meestal voor een welzijnsorganisatie werkt. Maar anders dan elders heeft Bunnik geen lokale welzijnsorganisatie.
De welzijnscoach is het eerste aanspreekpunt voor de WoR-verwijzingen en coördineert bij wie van de groep de doorverwezen patiënt het beste past. Die neemt dan contact op, gaat in gesprek en kijkt wat die persoon nodig heeft. “We gaan uit van de behoefte en interesses van inwoners in brede zin.”
Evalueren pilot
Perihan is dankzij tweewekelijks overleg met de welzijnscoach goed op de hoogte van hoe Welzijn op Recept er voor staat in haar gemeente. En dat is heel goed: “WoR vergroot het welbevinden van inwoners en geeft een positiever zelfbeeld, zo blijkt uit reacties die we terugkrijgen.” De pilot was voor één jaar. In mei zal dus een evaluatie plaatsvinden: “Daarin nemen we nadrukkelijk ook de huisartsen mee: ‘Wat hebben zij nodig? Hoe zorgen we ervoor dat WoR op ieders netvlies blijft en dat huisartsen het als gewoon onderdeel van hun praktijk en niet als extra ervaren?’ We merken bijvoorbeeld dat niet altijd het recept wordt meegestuurd. Dankzij de ViP-live app kan het WoR-recept gemakkelijk en veilig worden doorgegeven aan de welzijnscoach. Maar de dooverwijzer moet het formulier wel eerst zelf invullen. Dat zou handiger moeten kunnen.”