Welzijn op Recept is maatwerk
“Het doel is dat cliënten na Welzijn op Recept zelf verder kunnen, het is niet de bedoeling dat ze hand-in-hand met mij optrekken. De mensen zijn geen patiënten, maar gewoon buurtbewoners.” Wij spreken met Betty van de Schraaff wijkcoach bij Participe Amstelland, over de doelgroep van Welzijn op Recept. Het belangrijkste? “Het goed selecteren van sociale contacten of activiteiten”.
Doelgroep Welzijn op Recept
In de wijk Groenelaan (Amstelland) waar Betty werkzaam is, is Welzijn op Recept als pilot drie jaar geleden gestart. Samen met een POH-er uit de wijk heeft Betty Welzijn op Recept geïntroduceerd. Binnen het medisch centrum heeft deze POH-er ook collega’s enthousiast gemaakt om gebruik te maken van Welzijn op Recept. Elke maand komen hier ongeveer vier verwijzingen naar Welzijn op Recept uit. De mensen die worden verwezen, hebben vaak meer sociale contacten in de wijk nodig. Met een pilletje bij de huisarts zijn ze niet geholpen. “Mensen die een steuntje in de rug nodig hebben om zich weer in hun wijk te mengen en hier contacten op te doen”. Dit is volgens Betty de doelgroep voor Welzijn op Recept. “In onze wijk zijn het vooral mensen zonder werk. De leeftijd is gevarieerd: tussen de 40 en de 60 jaar. De ouderen kunnen bij ons ook terecht bij de ouderenadviseur.” Van de Schraaff gaat met de cliënten die zijn doorverwezen, het gesprek aan. De cliënten worden altijd uitgenodigd in het wijkcentrum. “Op die manier heb ik mensen meteen over de drempel”, zegt Betty. Tijdens het eerste gesprek is het volgens Betty belangrijk om te achterhalen wat iemand graag wil, en ook kan. Na zes weken belt Betty de cliënt nogmaals om te vragen hoe het gaat.
Belangrijk: aansluiting in de wijk
Betty zoekt met en voor de cliënt vooral aansluiting in de wijk waar hij of zij woont. Betty haar ervaring is dat het echt belangrijk is om mensen binnen de wijk een plek te geven. De cliënten merken dan op andere momenten dat ze bijvoorbeeld worden gegroet in de supermarkt door bekenden die ze hebben leren kennen bij een activiteit. Zulke kleine contactmomenten hebben meerwaarde. Betty ziet Welzijn op Recept als maatwerk voor iedere cliënt.
Doorverwijzingen
De doorverwijzers geven de naam en telefoonnummer van hun cliënten door. Van de Schraaff kan dan rechtstreeks mensen uitnodigen, dit verlaagt de drempel. Betty geeft aan dat op het moment dat als het aantal verwijzingen voor Welzijn op Recept zakt, ze contact opneemt met de POH-er. Ze geeft aan dan actief erachter aan te gaan waarom het aantal is gezakt en te vragen aan de POH-er hoe zij hiermee kan helpen. Betty maakt, met toestemming van de cliënt, een verslagje voor terugkoppeling naar de huisarts en POH-er. Dit doet ze vooral om de huisarts en POH-er betrokken te houden. Wat als de huisartsen wel enthousiast zijn, maar Betty geen doorverwijzingen krijgt? “In een andere wijk, Patrimonium, is dit het geval. Na meerdere keren er te zijn geweest heb ik daar nog steeds geen doorverwijzingen van gekregen.” Het verschil ligt volgens Betty dat de huisartsen en POH-ers de meerwaarde van Welzijn op Recept inzien. En hoe bereik je dan deze meerwaarde dat de huisartsen en POH-ers het inzien? Betty blijft het proberen en gelooft in het succes van Welzijn op Recept.
Heb je ook een intervisieverhaal over Welzijn op Recept? Deel dit met anderen en maak jouw organisatie zichtbaar bij het Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept! Mail deze naar info@welzijnoprecept.nl. Samen ontwikkelen we Welzijn op Recept 2.0!