Werk aan de winkel voor Welzijn op Recept
Welzijn op Recept is in Haarlemmermeer al een belangrijke interventie binnen ‘Meer voor Elkaar in de Buurt’ en sociaal makelen. Maar hoe zorg je ervoor dat het nog meer gewoon een van de verwijsmogelijkheden wordt? Egwin Heins, adviseur beleid en innovatie bij welzijnsorganisatie MeerWaarde, vertelt over het plan van aanpak voor dit jaar.
In 2015 begon Welzijn op Recept in de gemeente Haarlemmermeer als een pilot in de Hoofddorpse wijk Overbos, die werd uitgevoerd in een bestuurlijke samenwerking van verschillende organisaties, die nog steeds WoR dragen, zoals welzijnsorganisatie MeerWaarde, de gemeente Haarlemmermeer, GGD Kennemerland en Gezondheidscentra Haarlemmermeer. WoR past helemaal binnen de transformatie van het sociaal domein en de integrale wijkaanpak ‘Meer voor elkaar in de Buurt’.
Sociaal makelaars
Welzijn op Recept is inmiddels actief in bijna heel Haarlemmermeer, met name in de grote kernen Hoofddorp, Zwanenburg, Nieuw-Vennep en Badhoevedorp. Huisartsen en met name praktijkondersteuners verwijzen patiënten met psychosociale klachten door naar sociaal makelaars. Zij zijn de spin in het web. Ze zijn aanwezig en zichtbaar in de wijk, ze werken vanuit de Pluspunten, nemen deel aan informatiemarkten en schuiven aan bij overleg van de praktijkondersteuners. Welzijn op Recept is voor hen een onderdeel van hun takenpakket. Voordeel daarvan is dat zij de sociale kaart op hun duimpje kennen en beschikken over een heel breed netwerk. “Daardoor kunnen ze mensen gemakkelijk bij elkaar brengen”, aldus Egwin. “De sociaal makelaar in Nieuw-Vennep kreeg twee mensen binnen die een hersenbloeding hadden gehad, een via de casemanager en een via de huisarts (WoR). Die adviseerde een maatje, om koffie mee te drinken of samen te eten. De sociaal makelaar bedacht dat zij misschien voor elkaar een maatje konden zijn en bracht ze bij elkaar. Het klikte prima, mede ook vanuit de grote herkenning.”
Plan van aanpak
Het gaat goed met Welzijn op Recept in Haarlemmermeer, cliënten zijn tevreden, zo blijkt uit klanttevredenheidsonderzoeken: “De sociaal makelaars luisteren goed en helpen snel.” Maar het kan altijd beter. “Een belangrijk aandachtspunt is opschalen: er worden nu jaarlijks zo’n 100 mensen geholpen, dat aantal willen we graag verdubbelen.” Maar hoe krijg je dat voor elkaar? “Door een gezamenlijk plan van aanpak, waarbij de bestuurlijke samenwerking tussen de partners wordt geïntensiveerd.” Per gezondheidscentrum wordt een evaluatie gepland met alle betrokkenen, te beginnen in Overbos: Wat gaat goed? Waar liggen verbeterpunten? Net als overal is voor huisartsen het 10-minutenspreekuur krap om door te verwijzen naar WoR. “Het zou helpen als dat rechtstreeks zou kunnen vanuit het Huisartsen Informatie Systeem (HIS). Daar werken we aan.”
Een ander aandachtspunt is de informatie: voor de huisartsen en de patiënten is al een informatiefolder ontwikkeld. Maar er staan zoveel folders in het rek bij de huisartsenpraktijk. “Het idee is nu om Welzijn op Recept ook op het digitale beeldscherm in de wachtkamer te zetten, zodat mensen het regelmatig voorbij zien komen.” Daarnaast zullen inwoners meer geïnformeerd worden door berichten op social media.
Andere huisartsen worden warm gemaakt voor Welzijn op Recept via nieuwsbrieven en de website van huisartsenorganisaties. En natuurlijk direct door het aanstekelijke enthousiasme van Egwin en Carolien Edwards van Stichting Gezondheidscentra Haarlemmermeer. Belangrijk zijn ook de kwaliteit en de professionaliteit van de sociaal makelaars. Die worden onder anderen geborgd door regelmatige scholing en intervisie, waarbij de dilemma’s en de succesfactoren besproken worden.
Succesvolle interventie
Dat WoR een belangrijke en succesvolle interventie is binnen de wijkgerichte aanpak, daarvan zijn alle betrokkenen overtuigd. Dat geldt ook bij problematiek als eenzaamheid. Die is al groot en zal door de corona alleen nog maar toenemen: “Hoe eerder je ingrijpt, hoe beter. Mensen die te lang eenzaam zijn, krijg je moeilijk uit die cirkel, dat merken ook de sociaal makelaars. Daarvoor is echt specialistische hulp nodig.” Egwin verwacht bovendien twee golven bij de huisarts: “Achterstallig, mensen met ziekten, die vanwege corona niet naar de huisarts durfden en een grotere potentiële WoR-groep met meervoudige problematiek.” Werk aan de WoR-winkel dus!
Wil jij ook WoR in jouw praktijk optimaliseren, kijk dan eens in het handboek Welzijn op Recept
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin