Zorg en welzijn hebben elkaar hard nodig
Hoe ziet Welzijn op Recept eruit binnen het nieuwe normaal van de 1,5 meter samenleving? Mourad Lemsidi, welzijnscoach bij welzijnsorganisatie PIT 010 in Rotterdam IJsselmonde, heeft daar wel ideeën over. Natuurlijk zijn er aanpassingen nodig, maar WoR blijft een laagdrempelige, duurzame manier om hulp te bieden.
PIT 010, Zorgimpuls, de twee huisartsenpraktijken van Leeuwen en Odedokter en Praktijkondersteuning IZER startten in juli 2019 met de pilot Welzijn op Recept in Rotterdam IJsselmonde. Ze hadden net de tweede evaluatie gedaan, toen het coronavirus toesloeg. En net als overal kwam ook in IJsselmonde Welzijn op Recept grotendeels tot stilstand. Nu worden de maatregelen geleidelijk aan versoepeld en denkt elke beroepsgroep na over ‘hoe nu verder?’ Zo ook Mourad.
Blijf vertellen
Om tot ideeën te komen, keek hij zowel naar de huidige situatie, met alle beperkingen, als naar de bevindingen van de evaluaties. Die toonden hem welke dingen belangrijk zijn. “Het is noodzakelijk om continu in gesprek te blijven. Ga elke maand samenzitten. Bij de eerste evaluatie, na drie maanden, waardeerden de beide huisartsenpraktijken Welzijn op Recept met een 8. Om sneller en gemakkelijker een welzijnsrecept te kunnen uitschrijven, werd WOR gekoppeld aan Zorgdomein. Toch zagen we op een gegeven moment het aantal verwijzingen teruglopen. ‘Door de drukte vergeten’, reageerden de huisartsen. Het enthousiasme van het begin moet je blijven opporren. Zorg voor bekendheid met WoR bij allen in de praktijk door er als welzijnscoach bij de lunch over te vertellen.” Duidelijk was: de samenwerking met de welzijnscoaches ontzorgt de huisartsen, patiënten die veelvuldig bij de huisarts komen met vage klachten, komen echt minder vaak als ze goed geholpen zijn door de welzijnscoaches. “Bovendien ben je met WoR duurzaam bezig. Een slaaptabletje of pilletje tegen de hoofdpijn zijn maar een kortetermijnoplossing.”
Zichtbaarheid
Belangrijk zijn ook de zichtbaarheid en aanwezigheid van de welzijnscoach, voor de doorverwijzers én de cliënten: ”Voor de corona hielden we elke woensdagochtend spreekuur bij huisartsen-praktijk van Leeuwen en elke dinsdagmiddag bij Odedokter, met aansluitend inloop. Daar kwam slechts een enkeling, dus hebben we de inloop naar de ochtend verplaatst. Gesprek op gepaste afstand kan met een plastic scherm ertussen. Als de ruimte te krap voelt, zou je de gesprekken kunnen verplaatsen naar het Huis van de Wijk aan de Grote Hage.”
Eenzaamheid
Mourad verwacht straks een grote toestroom: “Ik vrees een golf van mensen met eenzaamheid, zowel van ouderen als jongeren.” Nu al belt hij elke week ouderen, vooral zonder partner. “Als de partner net is overleden, helpen we alles te regelen. Dat is strict genomen niet onze taak, maar je moet niet meer doorverwijzen als mensen vertrouwen in je hebben.” De huidige boodschappenservice en vrijwillige maatjes kunnen doorgaan. Dagbesteding, vrijwilligers-werk en verschillende activiteiten kunnen kleinschalig weer worden opgestart.
Prioriteiten
Vanwege die verwachte toestroom is het belangrijk meer prioriteit te leggen. “Enkele problematische gevallen die we al een tijd niet hebben gezien, bezoeken we wel. Kunnen we zelf geen ondersteuning bieden, dan kunnen we altijd overleggen met het wijkteam. Of we brengen de casus in in het Vlechtwerkoverleg, een wekelijks overleg van specialisten uit alle geledingen.”
Het ouderen-consult ofwel ouderen-APK kan worden hervat. Het vond eens per maand plaats om de huisartsen te ontlasten. Een wijkverpleegkundige controleert zaken als gewicht, BMI en bloedsuikerspiegel. Als er iets mis is, wordt het doorgegeven aan de huisarts, die eventueel weer kan doorverwijzen naar de welzijnscoach.
WoR kan ook goed werken voor mensen die uit het ziekenhuis worden ontslagen. Nu komen ze bij het wijkteam, maar dat traject loopt vaak dood. Welzijn op Recept is laagdrempeliger.
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin