Welzijnscoach: echt een topbaan!
In Roerdalen is in april van dit jaar een pilot met Welzijn op Recept gestart. Per 1 juni begonnen in drie van de zes kernen de verwijzingen, al snel sloten zich nog twee kernen aan en inmiddels is welzijnscoach Helen Bours van welzijnsorganisatie Menswel bezig (geweest) met dertig verwijzingen. Hoe kan dat, zo’n succes in zo korte tijd? Wat is het geheim van deze Limburgse gemeente?
Dat is een combinatie van factoren. Je zou kunnen zeggen dat alles klopt: de samenwerking van de driehoek eerstelijnszorg, gemeente en welzijn(scoach) is prima. De gemeente Roerdalen, met 20.550 inwoners verdeeld over zes kernen, probeert op diverse manieren bij te dragen aan het welbevinden en geluk van de inwoners. Net als veel andere Limburgse gemeentes zet zij daarvoor Positieve Gezondheid in. Daarnaast is er ook Klein Geluk uit Roerdalen. Aanvankelijk opgezet voor de toeristen, is het inmiddels bruikbaar voor iedereen in deze gemeente, inwoners of bezoekers, met tien pijlers van geluk, die lijken op de aandachtsgebieden van het Spinnenweb van Positieve Gezondheid. En 26 plekken in/rond Roerdalen waar je gelukkig van wordt.
Vanuit de positieve ervaringen met het werken met Positieve Gezondheid en het streven bij te dragen aan de levensvoldoening en het geluk van inwoners, stond de gemeente ook open voor Welzijn op Recept en was bereid daarin te investeren. Het verzoek daartoe kwam van een huisarts in Montfort. Dat maakte het makkelijk om ook de collega’s in de andere kernen ‘mee te krijgen’. De pilot startte in april 2022.
Welzijnscoach met bankachtergrond
De derde succesfactor is de welzijnscoach. Normaal gesproken komt die uit het welzijns- of sociaal domein en heeft naast andere taken ook een (meestal beperkt) aantal uren als welzijnscoach. Bij Helen Bours lag dat heel anders: zij heeft bij Menswel 18 uren per week, uitsluitend voor haar werk als welzijnscoach. Bours kwam uit de bankwereld: “De Rabobank geeft jaarlijks geld terug aan de samenleving. Ik onderzocht verschillende maatschappelijke projecten op het gebied van vitaliteit en maakte een voorstel over het project waar dat geld naartoe zou gaan. Na goedkeuring van de directie werd dat project uitgevoerd.” Het maatschappelijke aspect, het met mensen bezig zijn boeit haar: “Daar zit het raakvlak met het werk als welzijnscoach, maar het werk bij de bank was meer beleidsmatig: je doet het voor mensen, maar je ziet de mensen vrijwel niet.”
Als welzijnscoach gebeurt dat wel: “Je ziet dat je mensen helpt. In het begin denken mensen soms ‘hè, wat is dit?’, maar ze komen er snel achter dat het werkt. Dat geeft superveel voldoening. Dit is echt een topbaan!”
Bours ging voortvarend aan de slag: ze volgde de basistraining welzijnscoach van het Landelijk kennisnetwerk en een opleiding Positieve Gezondheid, hoewel ze daar als Voedingscoach al vertrouwd mee was. “Zo voelde ik me zekerder.” Bours ziet Positieve Gezondheid als een onderdeel, een middel, een tool van Welzijn op Recept: “Bij beide kijk je naar het potentieel van de patiënten, zowel mentaal als fysiek. Wat willen ze? Het Spinnenweb is zo’n makkelijk instrument om dat inzichtelijk te maken. Maar het heeft niet overal nut, dus ik gebruik het niet bij iedereen. Dan hanteer je andere manieren om te ontdekken: Hoe leven ze nu, wat willen ze veranderen?”
Twee voor de welzijnscoach onmisbare vaardigheden nam ze mee vanuit haar eerdere baan: goed kunnen luisteren en creatief, buiten kaders denken. Ook het kunnen opstellen van rapporten en verslagen komt nu goed van pas.
Voortvarende start
Na kennis gemaakt te hebben met alle samenwerkingspartners, startte ze 1 juni als welzijnscoach in drie kernen: Montfort, Posterholt en Herkenbosch. “In september kwamen daar Vlodrop en Melick bij.”
De verwijzingen komen van huisartsen en POH’s en heel soms van het Sociaal Team. “Dat meldt zelf aan de huisarts dat ik ingeschakeld word. Ik zit een dagdeel per week in de huisartsenpraktijk van een van de zes kernen. Ik spreek en begeleid dan de verwijzingen van die kern. Maar ik ga ook naar mensen thuis: daar steek je veel van op. En als dat dagdeel niet uitkomt, kunnen ze ook naar een andere kern komen. Ze liggen vlak bij elkaar. In het multidisciplinair overleg van elke praktijk, ongeveer eens per twee maanden, koppel ik alle verwijzingen terug, in korte zinnetjes.”
Inmiddels zijn er dertig verwijzingen geweest. “Ons streven was vijftig in het eerste jaar.” Met sommige patiënten voert ze nog gesprekken, anderen zijn al begeleid naar bijvoorbeeld sportactiviteiten, vrijwilligerswerk of een activiteit waar meedoen voorop staat. “Ik maak mensen ook attent op subsidies, het Mantelzorgcompliment, de Voedselbank en andere bijdragen waar mensen recht op hebben.”
Ook deelnemen aan de basistraining Welzijn op Recept voor sociaal werkers/welzijnscoaches kijk voor de eerstvolgende training hier
Wil je meer weten over de samenwerking over de domeinen heen, bestel dan het boekje over de uitdagingen van samenwerken
Voor meer succesverhalen download of bestel ook het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin