Veelvuldige terugkoppeling effectief voor Welzijn op Recept
Drie jaar geleden begon een pilot Welzijn op Recept in Ede, voor alleen de huisartsen in Ede Stad. Maart 2022 is een nieuwe pilot gestart in alle huisartsenpraktijken, met Metske Santing van welzijnsorganisatie Malkander als projectleider. Twee evaluaties en 25 verwijzingen verder kijken we met haar hoe Welzijn op Recept in Ede er nu uitziet en wat nog extra aandacht vraagt.
De nieuwe pilot Welzijn op Recept kon slechts gedeeltelijk aanknopen bij wat er als was. Toen kon de huisarts verwijzen naar het Centrum voor Jeugd en Gezin, Sportservice of Welzijn. Er was wel terugkoppeling. “Eigenlijk was het wat we regulier deden, met een verwijzing van de huisarts. Voor de nieuwe pilot is ook maatschappelijk werk aangehaakt en werken we nu echt volgens de landelijke eisen van Welzijn op Recept.”
ZonMW verleende een subsidie voor de procedure om de interventie Ede-breed op te zetten, de samenwerking te versterken en alle samenwerkende partners te kunnen trainen en informeren. Ook is er een Stuurgroep gevormd met vertegenwoordigers van de gemeente Ede, Huisartsen Gelderse Vallei, Stimenz die onafhankelijke inwonersondersteuning en maatschappelijk werk, ook van Opella, vertegenwoordigt en projectleider Santing en een collega namens Malkander. “In het begin kwam de Stuurgroep geregeld bij elkaar. Er ging veel tijd zitten in het Projectplan, dat moest goed helder zijn. Inmiddels staat de projectstructuur goed en komen we alleen voor de evaluaties en eventueel een keer tussendoor bij elkaar.”
Schakelpunt
In de Gelderse gemeente zijn het de huisartsen en POH’s die verwijzen. Zij geven daarbij aan of het gaat om dagbesteding, vrije tijd, bewegen of ontspannen. De verwijzer belt naar het Schakelpunt van Malkander en geeft kort informatie over de patiënt. De ‘telefonist’, een sociaal werker van Malkander, vraagt meteen hoe de verwijzer de terugkoppeling wil ontvangen, telefonisch of via de beveiligde mail.
Vervolgens bepaalt het Schakelpunt wie de verwijzing oppakt. Wordt die als een vraag voor maatschappelijk werk of voor het Centrum voor Jeugd en Gezin beoordeeld, dan gaat die meteen daarheen. In de andere gevallen pakken sociaal werkers of buurtsportcoaches, die getraind zijn in het werken met Welzijn op Recept de verwijzing op, in de wijk van de patiënt. Zij nemen binnen vijf dagen contact op en maken een afspraak voor huisbezoek. Santing, naast projectleider ook sociaal werker en welzijnscoach: “In het intakegesprek gaan we de verschillende levensgebieden langs, kijken naar het verleden en onderzoeken ‘waar loop je warm voor?’. Soms is meteen duidelijk wat de cliënt wil en kun je naar de passende activiteit geleiden. Eventueel ga je de eerste keer mee. Soms is er nog een tweede gesprek nodig om vertrouwen te winnen en iemand beter te leren kennen. We streven naar maatwerk. In totaal hebben we vijf tot tien contactmomenten tijdens het Welzijn op Recept-traject.”
Terugkoppeling
Er wordt vier keer teruggekoppeld naar de verwijzer: na de intake, als de vervolgactiviteit bekend is, als na drie maanden het Welzijn op Recept-traject stopt, en na zes maanden, om te melden of de activiteit nog steeds voldoet en wordt bezocht. “Die terugkoppeling is goed voor de samenwerking. Zo kom je van elkaar te weten wat je doet. Bovendien kun je elkaar aanvullen. Je hebt bijvoorbeeld voor iemand een mooie activiteit gevonden, maar de begeleiding voelt na drie maanden als onaf. De POH kan dan het psychologische stukje weer oppakken.” Ook als het niet lukt, is het toch belangrijk te laten weten hoe het ervoor staat.
Evaluaties
Begin augustus heeft de eerste evaluatie plaatsgevonden. Er zijn drie casussen van Welzijn op Recept besproken en één twijfelgeval: Wat werkt, wat kan beter, waaraan heeft de inzet van de interventie bijgedragen? De uitkomsten ervan zijn in de Stuurgroep besproken en hebben geleid tot verdere verdieping: hoe kunnen meer huisartsen bereikt worden en hoe kunnen zij zich Welzijn op Recept eigen maken? Voor de huisartsen zijn notitieblokjes gemaakt met daarop het stappenplan van Welzijn op Recept, als reminder op het bureau. De sociaal werkers hebben die ‘bezorgd’ en zichzelf zo ook weer onder de aandacht gebracht.
Dat blijft nodig, zo bleek ook bij de tweede evaluatie, eveneens met een casuïstiekbespreking: “We zetten in op meer pr en extra scholing.
De maximale trajectduur van drie maanden blijft lastig, vanwege diverse oorzaken: “Soms heeft een activiteit een lange wachtlijst. En wanneer is het klaar? Als iemand op de wachtlijst staat of wanneer iemand werkelijk iets doet?”
Ook blijft het dilemma: wel of geen Welzijn op Recept?, zeker als er ook financiële problematiek meespeelt. “Ik heb bijvoorbeeld iemand warm doorgezet naar een financieel coach. Een zwaardere inzet, maar wel preventief.”
Voor meer succesverhalen download of bestel ook het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin
Wil je als professional de basistraining Welzijn op Recept volgen? Kijk dan op onze website bij onze trainingen