Praktijkmanager belangrijke steun bij invoering Welzijn op Recept
foto: Martijn Schokker
Welzijn op Recept beschikbaar voor alle Groningers, dat is het streven van DokNoord, de regionale huisartsenorganisatie voor Groningen en Noord-Drenthe. Martijn Schokker, projectleider bij de Groninger Huisartsen Coöperatie, onderdeel van DokNoord, beschrijft hoe de gefaseerde invoering van de interventie eruit ziet en de rol die praktijkmanagers daarbij kunnen spelen.
Belangrijke eerste stappen voor de invoering zijn al gezet, er wordt hard gewerkt en er liggen heldere regionale afspraken voor wat er moet gebeuren. De samenwerkingspartners zijn gemotiveerd om mee te doen.
Regioplan
Het idee kwam vanuit de Groninger Huisartsen Coöperatie, met ruim 250 huisartsen: “We ondersteunen de daarbij aangesloten huisartsenpraktijken bij de uitvoering van het programma Meer Tijd voor de Patiënt (MTVP), inmiddels voor het tweede jaar. We hebben een regioplan opgesteld, waarin besloten is om Welzijn op Recept op te nemen als één van de interventies voor het tweede jaar van MTVP. Zo bundelen we zo veel mogelijk de regionale programma’s die op de huisartsen afkomen. Binnen Gezond Groningen, een netwerk waarin meer dan 50 zorg- en welzijnspartijen samenwerken, stond Welzijn op Recept ook al in een van de actielijnen. De interventie past mooi binnen de regiovisie ‘Gezonde Groningers, Gezonde Zorg’.”
Welzijn op Recept is dus ‘ingebed’ in Meer Tijd voor de Patiënt. “We hebben gekeken wat wij als huisartsenorganisatie kunnen organiseren en kunnen ‘brengen’ aan informatie, scholing en ondersteuning. Het bundelen van activiteiten binnen één programma helpt ons daarbij.”
Groeimodel welzijnscoaches
Een belangrijk moment was de ondertekening van de samenwerkingsafspraken voor Welzijn op Recept op 19 juli 2024. “Groningen is de eerste provincie waar alle tien gemeenten, de regionale Huisartsenorganisatie, tien welzijnsorganisaties en zorgverzekeraar Menzis deze Samenwerkingsafspraken hebben vastgelegd. Daarmee committeren allen zich aan de doelstelling: Welzijn op Recept voor alle Groningers beschikbaar. Die doelstelling heeft wel consequenties. Het betekent bijvoorbeeld dat er meer welzijnscoaches of meer uren voor welzijnscoaches zullen moeten komen. Maar niet iedere gemeente heeft meteen zoveel uren beschikbaar. “We gaan uit van vier uur welzijnscoach per normpraktijk. Maar voorlopig verdelen we de welzijnscoaches over de praktijken. Liever één uur per week en zo iedereen de kans geven om alvast te starten, een groeimodel dus. We stellen niet verplicht dat de welzijnscoach ín de praktijk zit. Er is gewoon niet altijd een ruimte beschikbaar voor de welzijnscoach, soms gaat de welzijnscoach liever op huisbezoek of zit de welzijnsorganisatie dichtbij de praktijk. Om aanwezigheid in de praktijk te faciliteren, is er binnen de samenwerkingsafspraken alvast voor alle gemeenten een vast tarief voor huurovereenkomsten afgesproken.”
Informeren op maat
Er is vooral heel veel informatie nodig. Die wordt op verschillende manieren geboden met netwerkbijeenkomsten, scholingen en webinars voor de hele huisartsenpraktijk. “Die laatste hadden we aanvankelijk per regio georganiseerd. Inmiddels zijn alle regio’s even ver en klaar om te kunnen starten met gefaseerde implementatie.”
De verschillen tussen praktijken zijn groot: sommige werken al met de interventie, voor anderen is die nog onbekend. Bovendien zijn er een verschillende uitdagingen, bijvoorbeeld wat betreft huisvesting, personele capaciteit en patiëntpopulatie, tussen de steden, met grote gezondheidscentra en HOED praktijken, en dorpen met veel kleine praktijken.
Vragenlijst
Naar alle huisartsen is een vragenlijst gestuurd, met vragen als: ‘Heb je al een welzijnscoach? Heb je al een MDO en zit de welzijnscoach daarin?’ “We hopen in september alle vragenlijsten teruggekregen en verwerkt te hebben. Zo krijgen we een goed overzicht van wie waar staat in de regio en kunnen we meteen de activiteiten en informatie die nodig zijn voor die praktijk bundelen. Misschien is er ook een stukje ondersteuning digitalisering nodig of kunnen we helpen met contacten leggen met bijvoorbeeld de welzijnsorganisatie.”
Praktijkmanagers
Ook de praktijkmanager kan hierin een rol spelen: “Praktijkmanagers hebben eveneens de vragenlijst gekregen. Zij hebben waarschijnlijk meer tijd om uit te vragen binnen de praktijk. Bij de invoering van Welzijn op Recept kunnen zij belangrijk zijn: ze kunnen de planning in de gaten houden, contact leggen met de welzijnsorganisatie en de welzijnscoach, informatie maken voor de patiënt, regelmatig kritisch kijken naar de digitale systemen en (mee)kijken hoe het verwijzen gaat. Eventueel kunnen zij bijvoorbeeld extra ondersteuning regelen voor het voeren van het andere gesprek.”
Om dit alles goed te kunnen doen moet de praktijkmanager wel zelf over kennis beschikken. Die wordt geboden in netwerkbijeenkomsten speciaal voor praktijkmanagers en in webinars: “Daar laten we altijd een huisarts, een welzijnscoach en een praktijkmanager aan het woord, zodat ze het verhaal horen van verschillende kanten. Doordat op de netwerkbijeenkomsten praktijkmanagers met en zonder ervaring met Welzijn op Recept aanwezig zijn, zie je ook natuurlijke uitwisseling ontstaan. Dat helpt enorm.
Bovendien faciliteren wij de praktijkmanager met de Toolbox Welzijn op Recept opdat die het niet alleen hoeft te doen. De Toolbox is heel praktisch en biedt stap voor stap alle informatie die nodig is.”
Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin