Zilveren Kruis zet in op impactvol Welzijn op Recept
foto: Leen Goemans (li) en Erik Koekoek (re)
Steeds meer spelen ook zorgverzekeraars een rol bij Welzijn op Recept. Leen Goemans en Erik Koekoek, beide strategisch adviseur bij zorgverzekeraar Zilveren Kruis, vertellen hoe zij betrokken zijn bij de interventie en wat zij vanuit het IZA en GALA kunnen betekenen voor Welzijn op Recept.
Leen Goemans is strategisch adviseur strategie en innovatie. Daarvoor was hij 12 jaar regiomanager bij Zilveren Kruis en verantwoordelijk voor de inkoop. “Aanvankelijk was de inkoop meer gericht op inkoopafspraken maken per segment, maar de laatste jaren richt Zilveren Kruis zich steeds meer op een samenhangend segment en domeinoverstijgende inkoop, meer gericht op de regio. Bijvoorbeeld Amsterdam: daar deden we al een aantal jaar geleden wat we nu zien bij het Integraal Zorgakkoord (IZA). Zo hebben we binnen de minimapolis goede afspraken gemaakt met de gemeente over meer gemeentelijke inzet voor samenwerkingsvormen zoals Welzijn op Recept.”
Ontlasten huisartsen
Nu is Goemans bezig met Welzijn op Recept: “Welzijn op Recept kent verschillende verschijningsvormen en heeft onder anderen als doel om de huisarts te ontlasten en hulpvragen van patiënten op te lossen die meer in het sociaal domein liggen. Met de komst van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)werd Welzijn op Recept een specifieke opdracht voor gemeenten om mee aan de slag te gaan. Toen zijn gemeenten en verzekeraars gezamenlijk actiever geworden.” De informatie over de interventie komt via verschillende kanalen: het Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept, de regionale huisartsenorganisaties en de gemeenten. Ook de Regionale Ondersteuningsstructuren (ROS’en) hebben veel kennis over de interventie. “We vragen regelmatig: ‘Wat zijn de succesfactoren in de regio’s waar het goed loopt? Wat zijn de barrières?”
Naar de voorkant
Erik Koekoek herkent die ontwikkeling naar de voorkant, naar meer preventie. Hij is strategisch adviseur domeinoverstijgende samenwerking tussen Zilveren Kruis en gemeenten, eerst in Flevoland en nu in de regio’s Drenthe en IJssel-Vecht. ”We spreken veel met huisartsen. Zij zijn bewust bezig met wat de beste zorg is voor inwoners. En ervaren dat bij patiënten, die met psychosociale klachten bij hen komen, doorverwijzen naar het sociaal domein beter werkt. Zij vragen ons om ondersteuning bij het opzetten van die samenwerking. We doen dat op diverse manieren.”
Goede samenwerkingsafspraken
Beiden benadrukken het belang om duidelijke samenwerkingsafspraken te maken. Goemans: “Tevoren zochten we veel minder de samenwerking met gemeenten. Nu zijn zij een serieuze partner waar we veel mee optrekken.” Voor de inzet van (voldoende) welzijnscoaches zijn welzijnsorganisaties immers afhankelijk van subsidiëring door de gemeente. “Gemeenten zouden voldoende in staat moeten worden gesteld en over voldoende middelen moeten beschikken om de samenwerking zorg- en sociaal domein goed te kunnen uitvoeren”, aldus Koekoek. “Welzijn op Recept wordt door ons als voorbeeld gesteld. Door de zorgvraag af te buigen naar welzijn en meer in te zetten op preventie aan de voorkant, kan de zorg effectiever worden ingezet.
Landelijke en lokale studies en evaluaties laten zien dat Welzijn op Recept echt impact heeft. Je moet er met zijn allen in geloven.”
Het is volgens de beide adviseurs goed om indicatoren af te spreken en daarnaast als zorgverzekeraar op de hoogte te blijven van procesmatige info. “We monitoren niet zozeer om af te rekenen, maar ook om bij te sturen af en toe. Natuurlijk is ketenzorg inkopen ingewikkelder dan inkoopafspraken maken met één zorgaanbieder. Maar we zetten daar wel meer op in. Dat moet ook, anders kunnen we de zorg in de toekomst niet toegankelijk houden.”
Vliegwieleffect
Zilveren Kruis kiest echt voor Welzijn op Recept in haar kernregio’s, de regio’s waar zij de grootste verzekeraar is.
Wat betekent dat concreet? Koekoek: “IZA en GALA hebben voor ons een vliegwieleffect gehad. We zijn regionaal in gesprek met gemeenten, huisartsen en welzijnsorganisaties over de implementatie en financiering van de interventie in de regio. Via de ROS kunnen wij eventueel projectleiders financieren.”
Binnen het inkoopbeleid is het belangrijk duidelijke, aantoonbare afspraken te maken met Organisatie en infrastructuur(O&I)-organisaties. Dat zijn organisatie in de eerstelijnszorg die als doel hebben om (multidisciplinaire) samenwerking tussen zorgverleners te stimuleren en te organiseren. “Aangespoord door ons maken de O&I-organisaties verdere afspraken met de gemeente.”
Welzijn op Recept wordt vaak ingevoerd binnen Meer Tijd voor de Patiënt, dat via de zorgverzekeraars loopt. “Ook hier zijn goede afspraken cruciaal, zodat de huisarts daadwerkelijk vergoeding krijgt voor de gemaakte afspraken. Maar dat heeft alleen zin als ook de welzijnsorganisatie én de gemeente meewerken. Soms willen huisartsen wel, maar kan de welzijnsorganisatie niet voldoende welzijnscoaches bieden, of ze zijn niet zeker van de structurele middelen.”
Hoewel Welzijn op Recept de zorgkosten verlaagt, toch mag de zorgverzekeraar geen zorggelden inzetten voor welzijn. Koekoek: “We zijn in gesprek met de Nederlandse Zorgautoriteit voor iets meer flexibiliteit. Gelukkig hebben we binnen het IZA met de transformatiemiddelen wat meer mogelijkheden, maar nog niet structureel. ”
Voor proces indicatoren voor Welzijn op Recept zie het handboek Welzijn op Recept en de handreiking Monitoren en Evalueren.
Voor inkoopafspraken over Welzijn op Recept tussen zorgverzekeraar en gemeenten, waarbij je samen afspraken over deze domeinoverstijgende samenwerking zie het regionaal inkoopdocument.
Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin