Almere gaat vol voor Welzijn op Recept

foto: Maaike Vriesema
Tot het eerste kwartaal van 2024 bleef Welzijn op Recept in Almere beperkt tot drie gezondheidscentra en drie welzijnscoaches. Nu zijn zes fulltime welzijnscoaches actief in 15 huisartsenpraktijken, verdeeld over alle stadsdelen van Almere. Maaike Vriesema, projectleider Welzijn op Recept bij welzijnsorganisatie De Schoor, vertelt hoe deze unieke intensivering gegaan is.
Voor de opschaling van Welzijn op Recept zijn twee dingen belangrijk geweest: allereerst het vertrouwen in de effectiviteit van Welzijn op Recept. Daarnaast was de start van het project Positief Gezond Almere van cruciaal belang. “Almere is een grote, snelgroeiende stad met toenemende grootstedelijke problematiek”, aldus Vriesema. “Bovendien speelt in Almere een dubbele vergrijzing. Almeerders zijn als jonge mensen in de stad komen wonen, toen nog een groeikern, vooral voor Amsterdam en Utrecht. In Almere is de druk op de zorg nu dan ook groter dan elders.”
Met Positief Gezond Almere hebben de eerste- en tweedelijnszorg, de gemeente, de welzijnsorganisaties en zorgverzekeraar de handen ineen geslagen voor meer focus op positieve gezondheid, meer inzet op het sociale aspect, preventie en welzijn.
Vriesema is blij met Positief Gezond Almere en met wat dit kan betekenen voor de Almeerders: “Het is een heel breed programma, een ontwikkeling meer de wijk in. Welzijn op Recept speelt daarbinnen een belangrijke rol. Daarin komen immers de vier doelstellingen samen.”
“December 2024 kwam ‘akkoord’ op financiering vanuit de zorgverzekeraar, Welzijn op Recept is voor de komende twee, drie jaar financieel geborgd. Vorig jaar kregen we al een voorschot vanuit de gemeente, om groei van Welzijn op Recept alvast mogelijk te maken in afwachting van financiering vanuit Positief Gezond Almere. Dit alles is voor ons een bevestiging: we hebben laten zien dat er vertrouwen is in de interventie en krijgen nu de gelegenheid om te tonen dat de interventie echt impact gaat hebben op de gezondheid van Almere. Dat legt grote verantwoordelijkheid op onze schouders, maar voelt ook als een unieke kans!”
Enorme opschaling
Dit is de eerste gróte uitbreiding. Welzijn op Recept startte met een pilot in 2018 in het gezondheidscentrum in de wijk Tussen de Vaarten. Vanaf 2020 kwamen de gezondheidscentra in Almere Waterwijk en Almere Haven erbij. De situatie van drie wijken met drie parttime welzijnscoaches bleef bestaan tot het eerste kwartaal van 2024.
“Vervolgens hebben we opgeschaald van drie naar zes gezondheidscentra, met elk meerdere praktijken, en is er een verdere doorgroei geweest naar in totaal 15 huisartsenpraktijken eind 2024, ongeveer de helft van alle Almeerse praktijken. We hopen van Welzijn op Recept een echt stedelijke voorziening te maken.
De welzijnscoaches zijn van drie, met elk acht uur voor Welzijn op Recept en nog een andere functie ernaast, gegaan naar zes fulltime welzijnscoaches van 24 tot 32 uur per week.”
Ervaring opdoen
De start in drie wijken heeft volgens projectleider Vriesema wel geholpen: “Zo konden we waardevolle kennis opdoen. Als welzijnscoach toen en nu als projectleider weet je waar de kansen en uitdagingen liggen en hoe je moet communiceren.”
Positieve ervaringen zijn ‘meegenomen’: de welzijnscoaches zitten nog steeds ín de praktijken: “Afspraak is dat er een ruimte beschikbaar moet zijn. Iedere welzijnscoach heeft twee tot vier praktijken waar zij afwisselend een dag(deel) zit, zoveel mogelijk geclusterd in één gebied, wat laagdrempeliger en efficiënter werkt. “Ín de huisartsenpraktijk hoor je er meer bij, je bent zichtbaarder en makkelijker bereikbaar voor verwijzers en patiënten. De gesprekken kunnen daar plaatsvinden, maar ik raad altijd aan om de gesprekken zoveel mogelijk in een buurtcentrum of bijvoorbeeld tijdens een wandeling in de wijk te voeren. Zo haal je de inwoner uit de zorgomgeving en naar de wijk. Of bij de doorverwezen inwoner thuis: dan krijg je bovendien meteen info over de leefomstandigheden, over wie iemand is.”
Hoe nu verder?
Er zal regelmatig gemonitord en geëvalueerd worden. Vriesema heeft een implementatieplan geschreven voor het starten met Welzijn op Recept in de praktijk. Daarin is ook een drie-, zes- en twaalf-maandelijkse evaluatie opgenomen: “Met de huisarts, welzijnscoach en praktijkmanager bespreek ik een aantal thema’s en vragen als: hoe staat het met de verwijzingen? Hebben de zorgprofessionals scherp wat Welzijn op Recept is? Worden de juiste mensen verwezen? Als projectleider kan ik nu, indien nodig, meteen bijsturen.”
Voor de in november-december gestarte welzijnscoaches zijn er tweewekelijkse casuïstiekbesprekingen. Daar is nu ruimte voor.
“Vanuit Positief Gezond Almere is voor Welzijn op Recept een aantal mijlpalen uitgezet: minimaal zoveel verwijzingen per huisartsenpraktijk per jaar, kijken naar het effect op het aantal huisartsconsulten en op de klachten waarmee iemand naar de huisarts is gekomen.
Het blijft een sprong in het diepe. Maar ik ben ervan overtuigd dat we het samen voor elkaar krijgen. We hebben nu de wind mee, met de landelijke transitie en het meer werken vanuit het sociaal domein.”
Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin