Welzijn op Recept
×
  • Welzijn op Recept
    • Wat is Welzijn op Recept?
    • Hoe werkt welzijn op recept?
    • Status in Nederland
  • Zo werkt het
    • Meerwaarde voor patiënten
    • Zo werkt het voor de huisarts
    • Meerwaarde voor de welzijnscoach
    • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
  • Ondersteuning
    • Programma van Doorpakkers
    • Zelf aan de slag
      • Aan de slag als eerstelijnszorgverlener
      • Aan de slag als welzijnscoach
      • Aan de slag als gemeente
    • Trainingen en Workshops
    • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
  • Publicaties
    • Vacatures
    • Succesverhalen
    • Boeken Welzijn op Recept
      • Welzijn op Recept, de uitdaging van samenwerken tussen zorg en welzijn
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Rapporten
      • Resultaten Landelijke monitor Welzijn op Recept 2023
      • Monitoring en evalueren van Welzijn op Recept
      • Welzijn op Recept levert 5-10% besparingen op in de zorg
      • Regionale inkoop Welzijn op Recept door zorgverzekeraars en gemeenten
      • Integraal inkoopadvies Welzijn op Recept
    • Video’s
    • Blogs
  • Winkel
    • Winkelmand
  • Contact

De hele sociale kaart overzichtelijk bijeen in één kleurenwaaier

6 mei 2025

foto: Pierre Rutten en kleurenwaaier

Vanuit het meldpunt Naoberschap van Stichting Welzijnsbevordering Bergen is een sociale kaart ontwikkeld, op handzaam formaat. Het is een ideaal hulpmiddel voor professionele en vrijwilligersorganisaties actief binnen het zorg- en sociaal domein. Veelzijdig vrijwilliger Pierre Rutten vertelt hoe de sociale kaart ontwikkeld is, wat het belang ervan is en deelt de eerste ervaringen.

Het meldpunt Naoberschap (Burenhulp, er zijn voor elkaar) is per mail en telefonisch bereikbaar. Een fysiek meldpunt in de bibliotheek, zoals in Cuijk, werkte niet. “Daarvoor liggen de vijf kernen van de gemeente te ver uit elkaar.”

Dit meldpunt wordt ‘bemenst’ door vier bestuursleden van de Stichting Welzijnsbevordering Bergen, onder wie voorzitter Pierre Rutten. Die spelen de binnengekomen hulpvraag door naar een groep van vrijwilligers die ieder hun eigen expertise hebben, bijvoorbeeld op het gebied van financiën, zorg of juridische zaken. Die neemt dan contact op, gaat persoonlijk in gesprek om het probleem op te lossen en geeft daarvan een terugkoppeling aan de doorverwijzers. Zo zijn inmiddels 122 inwoners geholpen.

Sociale kaart

Er gebeurt veel in de Limburgse gemeente Bergen, met ruim 13.000 inwoners, als het om hulp, ondersteuning en activiteiten op diverse terreinen gaat, zowel vanuit professionele organisaties en de gemeente als vanuit vrijwilligersorganisaties. Dat alles, de sociale kaart, zou je het liefst bij elkaar willen hebben zodat je bijvoorbeeld als huisarts, welzijnscoach of hulpverlener in één oogopslag kunt zien waar wat is en naar welke organisatie je iemand kunt doorverwijzen. Of welke activiteit passend is om iemand naartoe te geleiden. “Op Bergen Limburg Online staat wel een overzicht van wat er die week te doen is, maar dan moet je achter de PC kruipen, digitaal vaardig zijn en zelf dingen uitzoeken.” Ook de gemeente had al langer de wens om een sociale kaart te ontwikkelen.

Idee uit bouwmarkt

Dat gebeurde door drie inwoners die de opleiding tot ouderenadviseur bij KBO Limburg volgden: Anneke Heijligers, Jan van Triel en Hans Stammen. Zij kregen als opdracht om de sociale kaart op één A4 te zetten. Aan hand van wat zij gemaakt hadden, heeft Rutten vervolgens de kleurenwaaier gemaakt. Dat idee ontstond toen hij zijn huis wilde schilderen: “Ik ging naar de bouwmarkt en bekeek daar de kleurenwaaier voor de juiste kleur. Dat is het! Met de drie A4-tjes in een Excel-bestand ben ik aan het knutselen gegaan.”

De sociale kaart werd gerangschikt naar zeven categorieën met elk een eigen kleur: algemene ondersteuning, inkomen/financiën, mobiliteit, participatie, welzijn, wonen en zorg. “Zo kun je meteen naar de juiste kleur en heb je alle organisaties in die categorie bij elkaar met naam, webadres en telefoonnummer. Met het prototype ben ik naar de gemeente gegaan: ‘Kunnen jullie hiermee verder?’” Dat konden ze zeker. De waaier werd gedrukt op mooi stevig papier, dat tegen een stootje kan en makkelijk afwisbaar is.

Enorm succes

“Met medewerkers van het Sociaal Team hebben we overlegd hoeveel mensen de waaier zouden moeten krijgen. We kwamen op 90. De gemeente heeft 125 exemplaren laten drukken. Inmiddels zijn er al 75 bijgedrukt.” Het geeft aan dat de kleurenwaaier een groot succes is en duidelijk in een behoefte voorziet.

De ontvangers zijn er heel blij mee. Dat varieert van huisartsen, POH’s en welzijnscoaches, die in de waaier een overzichtelijke, makkelijk hanteerbare informatiebron hebben voor hun doorverwijzingen en doorgeleidingen. Tot wijkverpleegkundigen, die zien wat er met hun cliënt aan de hand is en zo extra ondersteuning kunnen bieden. Ook voor de leden van het Sociaal Team is het een welkom hulpmiddel: “Vaak wérken zij alleen maar in Bergen, maar wonen niet hier. Nu weten ze meteen: dit is er al.” Ook andere professionele en vrijwilligersorganisaties werkzaam op het gebied van zorg en welzijn, zoals het Toon Hermans Huis (voor mensen waar kanker speelt) hebben met de waaier een handig overzicht van organisaties die hulp, zorg, ondersteuning, advies en activiteiten aanbieden. Bovendien weten ze elkaar zo ook beter te vinden, wat zorgt voor meer samenwerking en kortere lijnen. “Zo breidt het zich als een sneeuwbaleffect uit.”

Hoe verder?

De gemeente heeft de drukkosten en het beheer van de waaier op zich genomen. “Tijdens het gebruik gaan we ongetwijfeld ontdekken dat er dingen ontbreken. Ook zullen er in de loop van de tijd telefoonnummers veranderen. Er kunnen nieuwe activiteiten bijkomen of verdwijnen. De gemeente zorgt ervoor dat de waaier up-to-date blijft. Veel stichtingen en verenigingen krijgen een (kleine) subsidie. Bij hen wordt al steeds gevraagd om de actualiteit te toetsen en wijzigingen door te geven. Ook zijn wíj achter de hand. Als Stichting hebben wij korte lijnen en kunnen daardoor makkelijk opgemerkte aanpassingen doorgeven.

Rutten zou het liefste zien dat de waaier als een app op de telefoon voor iedereen te downloaden is. “Maar daar hangt een behoorlijk kostenplaatje aan. En die overweging ligt bij de gemeente.”

Voor meer informatie over de uitdagingen van samenwerken, download het ebook “Welzijn op Recept, de uitdaging van samenwerking tussen zorg en welzijn”

Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”

Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin

Recente berichten

  • De hele sociale kaart overzichtelijk bijeen in één kleurenwaaier
  • Welzijn op Recept ook voor cliënten wijkverpleegkundigen
  • Welzijn op Recept is een voortdurend leerproces
  • Welzijn op Recept bekend fenomeen in Roerdalen
  • Welzijn op Recept in Groningen en Noord-Drenthe langjarig geborgd

Recente reacties

    Archieven

    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • november 2019
    • augustus 2019
    • mei 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018

    Categorieën

    • Artikel
    • Blogs
    • Geen categorie
    • Laatste Nieuws
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Succesverhalen
    • Tips&Artikelen
    • Vacatures

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Het landelijke kennisnetwerk werkt aan Welzijn op Recept 2.0

    (+31) 85 1302521

    Stadsplein 1c, 3431 LZ, Nieuwegein

    • Welzijn op Recept
      • Wat is Welzijn op Recept?
      • Status in Nederland
    • Zo werkt het
      • Meerwaarde voor patiënten
      • Meerwaarde voor de welzijnscoach
      • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
    • Ondersteuning
      • Programma van Doorpakkers
      • Zelf aan de slag
      • Trainingen en Workshops
      • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
    • Publicaties
      • Succesverhalen
      • Rapporten
      • Video’s
    • Winkel
      • Winkelmand
    • Contact
    Copyright © 2020 Welzijnoprecept.nl | alle rechten voorbehouden
    By continuing to browse this site, you agree to our use of cookies.