Blijf verhalen vertellen, ook intern

foto: Kitty van den Hoek
Kitty van den Hoek, werkzaam bij Welzijn Rivierstroom in Rhenen, probeert op verschillende manieren en op diverse momenten onder de aandacht te brengen wat zij als welzijnsconsulente voor inwoners kan betekenen. Zij gebruikt daarbij graag verhalen, in woord en beeld. Waarom werkt die vorm zo goed?
Welzijnsconsulente is de Rhenense benaming voor welzijnscoach. Zij werken op dezelfde manier en doorlopen hetzelfde traject met naar hen doorverwezen inwoners. Maar hóe die daar terechtkomen, is in Rhenen net even anders dan elders. De oorsprong van de welzijnsconsulent ligt namelijk bij de WMO, het Sociaal Team. De functie werd al in 2016 in het leven geroepen. Het doel was toen om inwoners te begeleiden naar ‘alles wat zonder indicatie beschikbaar is’, dus wat niet per se via de WMO hoefde te lopen. De WMO-consulente verwees de inwoners met de hulpvraag door. Die verwijsoptie bestaat nog steeds.
Maar inmiddels heeft de welzijnsconsulent zich geëvolueerd en behoort Welzijn op Recept ook tot de dienstverlening. De welzijnsconsulent begeleidt dus zowel patiënten van de drie huisartsenpraktijken in de gemeente Rhenen als potentiële WMO-cliënten. Eventueel kunnen mensen zich ook nog zelf aanmelden.
Verhaal vertellen
Van den Hoek weet hoe belangrijk het is om het werk van de welzijnsconsulent onder de aandacht te (blijven)brengen, en wat die voor inwoners kan betekenen. Maar hoe doe je dat? Zij schrijft graag en weet hoe je een verhaal vertelt, in woord en beeld. En welke impact een goed verhaal kan hebben: “Het belangrijkste is het verhaal zelf. Dat je weet: Welk verhaal wil ik precies vertellen? Wat kan ik daarin highlighten dat de lezer informeert en raakt?”
“Het is ook mooi een cliënt aan het woord te laten.” Ze bekijkt daartoe de casussen die ze gedaan heeft en wie ze daarvoor kan vragen: “Dat is meestal toch iemand met wie ik wat langer opgetrokken ben. We bereiden het samen zorgvuldig voor. De cliënt bepaalt uiteraard wat hij wel of niet wil delen. We willen niet het verhaal over het Welzijn op Recept-traject van begin tot einde vertellen. Dat is veel teveel informatie. We kijken daarom eerst wat we gaan highlighten.”
De ervaringsdeskundige gaat bij diverse gelegenheden met de welzijnsconsulente mee en vertelt dan zijn ervaringsverhaal, de essentiële onderdelen. “Met dit ‘succesverhaal’ legt de cliënt zelf uit wat Welzijn op Recept voor hem of haar heeft betekend.”
Om het verhaal werkelijk te laten ‘landen’, moeten volgens van den Hoek wel het momentum en de behoefte om dat verhaal te horen aanwezig zijn: “Zo hebben we in januari dit jaar samen de raadscommissie samenleving geïnformeerd over Welzijn op Recept. Vanuit die achtergrond zijn ze als raadsleden geïnteresseerd in het sociaal domein, maar ze zijn ook gewoon burgers van Rhenen die zelf met deze problematiek te maken kunnen krijgen.”
Zelfreflectie
Ook het Taalhuis-netwerk en het Netwerk tegen Armoede zijn goede plaatsen om het verhaal te vertellen. Evenals de ‘Krachtig ouder worden’ bijeenkomsten. Doel van die bijeenkomsten is het ondersteunen van senioren in hun voorbereiding op een actieve, gezonde en betekenisvolle toekomst. Van den Hoek probeert senioren bewust te maken: nu doe ik alles nog met mijn partner, samen gaan we overal heen en regelen alles. Maar als mijn partner wegvalt, op wie kan ik dan terugvallen? Hoe kan ik me alvast voorbereiden? Waar vind ik informatie?
Bewustwording is niet alleen iets voor senioren: “Het helpt altijd om na te denken over vragen als ‘Wie ben ik? Wat vind ik belangrijk in het leven? Wat vind ik leuk om te doen en waar haal ik plezier uit? Als iemand komt met de hulpvraag: ‘Ik zou meer sociale contacten willen’, dan ga ik niet direct allerlei clubjes en activiteiten opsommen, ook al willen mensen dat soms wel graag. Ik probeer eerst duidelijk te krijgen: ‘Wat voor contacten dan?’ Wat vind jíj belangrijk en leuk? Je moet eerst meer zelf bewust worden om contact te kunnen maken met anderen. Vergelijk het maar met een zoekprogramma. Net als bij Google heb je zoekwoorden nodig om doelgericht te kunnen zoeken. Als welzijnsconsulente kan ik daarbij helpen.”
Interne communicatie
Natuurlijk spreekt ze ook regelmatig met de verwijzers: “Met de praktijkondersteuner stel ik meestal zelf een afspraak voor, ik ken de pauzemomenten. Of ik schuif aan bij het vaste koffiemoment van de huisartsenpraktijk of bij het casuïstiekoverleg.”
Tot slot heeft van den Hoek nog een tip: “Vergeet de interne communicatie niet. Blijf intern verhalen vertellen aan collega’s van je welzijnsorganisatie, zeker aan hen die bij mensen thuis komen. Ze komen bij hen met een reden, er is dan een momentum. Welzijn op Recept kan voor die inwoners dan wellicht ook een optie zijn die beschikbaar is.”
Voor meer informatie over de uitdagingen van samenwerken, download het ebook “Welzijn op Recept, de uitdaging van samenwerking tussen zorg en welzijn”
Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin