Digitaal vragenuurtje verbreedt kennis Welzijn op Recept
foto: Wendy Nederend (li) en Floor van den Berg (re)
Informeren en inspireren, met dat doel organiseren Floor van den Berg, adviseur Maatschappelijke Ontwikkeling bij de gemeente Kaag en Braassem en Wendy Nederend, projectleider Positieve Gezondheid en welzijnscoach voor Welzijn op Recept bij welzijnsorganisatie De Driemaster aldaar, op 18 april weer een online vragenuur over Welzijn op Recept en Positieve Gezondheid.
“Als welzijnsorganisatie hebben we de opdracht preventie en welzijn aan te bieden voor onze inwoners”, aldus Nederend. “Vanuit die opdracht hebben we al snel Welzijn op Recept en Positieve Gezondheid omarmd als waardevolle interventies die daar effectief aan kunnen bijdragen.” Berichten op LinkedIn, publicaties op andere media en verhalen delen op landelijke bijeenkomsten en congressen, helpen het positieve verhaal van Welzijn op Recept en Positieve Gezondheid te verspreiden.
Nederend: ”Regelmatig kregen we vragen en verzoeken van mensen elders in het land om iets te vertellen over de wijze waarop wij hier Welzijn op Recept en Positieve Gezondheid hebben toegepast.”
Van den Berg vult aan: “Ons enthousiasme werkt echt ‘positief besmettelijk. Maar er is geen tijd om iedereen apart te informeren. We hebben eerder wel fysieke werkbezoeken gedaan, maar dan steeds voor één partij. Het online vragenuur is voor iedereen, professionals, inwoners en gemeenten. Daardoor spreken we meer mensen én er is meer participatie onderling. De vragenstellers horen elkaars vragen en antwoorden, reageren daarop en leren zo ook van elkaar.”
Echt samen
Het vragenuur vindt plaats via Teams. De beide vrouwen loggen niet ieder apart in vanuit hun eigen werkplek, maar zitten als gemeente en welzijnsorganisatie echt live bij elkaar in één ruimte. De online-bijeenkomst vraagt relatief weinig voorbereiding: “We delen onze ervaringen ter plekke en kunnen elkaar aanvullen. Het is niet statisch met voorbereide antwoorden, want zo werkt het in de praktijk ook niet. Ook wij zijn altijd op zoek naar nieuwe inspiratie.”
Zowel Nederend als van den Berg kan putten uit een schat aan ervaring: ze werken al vanaf de start van Welzijn op Recept, zo’n tien jaar geleden, samen. Nederend: “Het begon vanuit de welzijnsorganisatie, een collega had de interventie elders gezien, was enthousiast en ging ermee naar de gemeente. Vervolgens zijn we met alle partijen rond de tafel gaan zitten. Zullen we starten met een pilot in een paar praktijken? Wie wil er meedoen? Toen bleek dat alle acht praktijken wilden meedoen.” Van den Berg: “Vanuit de welzijnsorganisatie en de huisartsen zag men duidelijk de meerwaarde. Dat zijn de professionals, die het contact hebben met de inwoners. De gemeente faciliteert zodat zij hun werk kunnen doen.”
Nederend: “De meerwaarde voor de praktijken is dat zij met Welzijn op Recept een extra doorverwijzingsinstrument hebben voor mensen met psychosociale klachten en mensen die vaak bij de huisarts komen. Ook deze inwoners worden dankzij de interventie op een effectieve manier geholpen.”
Hoe ziet het vragenuurtje eruit?
De gemeente en De Driemaster organiseren samen het vragenuurtje. Aanmelden daarvoor kan bij Nederend en bij van den Berg. De frequentie is eens per maand, maar hangt ook af van het aantal aanmeldingen. Nederend: “De eerste keer, in maart, hadden we 7, voor 18 april zijn er nu al 5 aanmeldingen. Tien is echt het maximum. We willen iedereen zien en aandacht geven.”
De vragen worden ter plekke doorgegeven en direct op onderwerp gebundeld. Het vragenuurtje begint met een kort voorstelrondje (wie en van welke organisatie) en vervolgens komen de vragen aan de orde. Zowel de deelnemers als de vragen zijn divers. Bijvoorbeeld: De verwijzingen lopen niet zo soepel. Hoe breng je mensen in beweging die niet willen? Ga je dan aan die groep trekken of ga je aan de slag met de enthousiaste groep? De beide vrouwen kunnen voor dit soort vragen ook uit een extra ervaringsbron putten. Ze organiseren, ieder vanuit een eigen onderneming, trainingen, workshops en intervisies over onder anderen Positieve Gezondheid en Welzijn op Recept. Ten diepste gaat het daarbij om hoe je samenwerkt en hoe je echt naast elkaar kunt gaan staan. En hoe onderzoek je eventuele botsende belangen van de samenwerkingspartners binnen Welzijn op Recept en hoe breng je die dan bij elkaar?
Een andere vraag komt van iemand van een gemeente die net gestart is met de interventie. De volgende keer nemen andere collega’s van diezelfde gemeente deel.
Betrokken inwoners
Of een inwoner voert het woord namens een bewonersinitiatief en wil weten wat het initiatief kan betekenen voor Welzijn op Recept. Een andere inwoner die over de interventie heeft gehoord, wil weten hoe het in de eigen omgeving is geregeld. Van den Berg: “De inwoners zijn ook echt kritisch, ‘Wat levert het voor ons op?’. Dat brengt heel waardevolle inzichten, voor ons en voor de professionals. We doen het tenslotte voor de inwoners.”
Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin