Welzijn op Recept
×
  • Welzijn op Recept
    • Wat is Welzijn op Recept?
    • Hoe werkt welzijn op recept?
    • Status in Nederland
  • Zo werkt het
    • Meerwaarde voor patiënten
    • Zo werkt het voor de huisarts
    • Meerwaarde voor de welzijnscoach
    • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
  • Ondersteuning
    • Programma van Doorpakkers
    • Zelf aan de slag
      • Aan de slag als eerstelijnszorgverlener
      • Aan de slag als welzijnscoach
      • Aan de slag als gemeente
    • Trainingen en Workshops
    • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
  • Publicaties
    • Vacatures
    • Succesverhalen
    • Boeken Welzijn op Recept
      • Welzijn op Recept, de uitdaging van samenwerken tussen zorg en welzijn
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Rapporten
      • Resultaten Landelijke monitor Welzijn op Recept 2023
      • Monitoring en evalueren van Welzijn op Recept
      • Welzijn op Recept levert 5-10% besparingen op in de zorg
      • Regionale inkoop Welzijn op Recept door zorgverzekeraars en gemeenten
      • Integraal inkoopadvies Welzijn op Recept
    • Video’s
    • Blogs
  • Winkel
    • Winkelmand
  • Contact

Digitaal vragenuurtje verbreedt kennis Welzijn op Recept

7 april 2024

foto: Wendy Nederend (li) en Floor van den Berg (re)

Informeren en inspireren, met dat doel organiseren Floor van den Berg, adviseur Maatschappelijke Ontwikkeling bij de gemeente Kaag en Braassem en Wendy Nederend, projectleider Positieve Gezondheid en welzijnscoach voor Welzijn op Recept bij welzijnsorganisatie De Driemaster aldaar, op 18 april weer een online vragenuur over Welzijn op Recept en Positieve Gezondheid.

“Als welzijnsorganisatie hebben we de opdracht preventie en welzijn aan te bieden voor onze inwoners”, aldus Nederend. “Vanuit die opdracht hebben we al snel Welzijn op Recept en Positieve Gezondheid omarmd als waardevolle interventies die daar effectief aan kunnen bijdragen.” Berichten op LinkedIn, publicaties op andere media en verhalen delen op landelijke bijeenkomsten en congressen, helpen het positieve verhaal van Welzijn op Recept en Positieve Gezondheid te verspreiden.

Nederend: ”Regelmatig kregen we vragen en verzoeken van mensen elders in het land om iets te vertellen over de wijze waarop wij hier Welzijn op Recept en Positieve Gezondheid hebben toegepast.”

Van den Berg vult aan: “Ons enthousiasme werkt echt ‘positief besmettelijk. Maar er is geen tijd om iedereen apart te informeren. We hebben eerder wel fysieke werkbezoeken gedaan, maar dan steeds voor één partij. Het online vragenuur is voor iedereen, professionals, inwoners en gemeenten. Daardoor spreken we meer mensen én er is meer participatie onderling. De vragenstellers horen elkaars vragen en antwoorden, reageren daarop en leren zo ook van elkaar.”

Echt samen

Het vragenuur vindt plaats via Teams. De beide vrouwen loggen niet ieder apart in vanuit hun eigen werkplek, maar zitten als gemeente en welzijnsorganisatie echt live bij elkaar in één ruimte. De online-bijeenkomst vraagt relatief weinig voorbereiding: “We delen onze ervaringen ter plekke en kunnen elkaar aanvullen. Het is niet statisch met voorbereide antwoorden, want zo werkt het in de praktijk ook niet. Ook wij zijn altijd op zoek naar nieuwe inspiratie.”

Zowel Nederend als van den Berg kan putten uit een schat aan ervaring: ze werken al vanaf de start van Welzijn op Recept, zo’n tien jaar geleden, samen. Nederend: “Het begon vanuit de welzijnsorganisatie, een collega had de interventie elders gezien, was enthousiast en ging ermee naar de gemeente. Vervolgens zijn we met alle partijen rond de tafel gaan zitten. Zullen we starten met een pilot in een paar praktijken? Wie wil er meedoen? Toen bleek dat alle acht praktijken wilden meedoen.” Van den Berg: “Vanuit de welzijnsorganisatie en de huisartsen zag men duidelijk de meerwaarde. Dat zijn de professionals, die het contact hebben met de inwoners. De gemeente faciliteert zodat zij hun werk kunnen doen.”

Nederend: “De meerwaarde voor de praktijken is dat zij met Welzijn op Recept een extra doorverwijzingsinstrument hebben voor mensen met psychosociale klachten en mensen die vaak bij de huisarts komen. Ook deze inwoners worden dankzij de interventie op een effectieve manier geholpen.”

Hoe ziet het vragenuurtje eruit?

De gemeente en De Driemaster organiseren samen het vragenuurtje. Aanmelden daarvoor kan bij Nederend en bij van den Berg. De frequentie is eens per maand, maar hangt ook af van het aantal aanmeldingen. Nederend: “De eerste keer, in maart, hadden we 7, voor 18 april zijn er nu al 5 aanmeldingen. Tien is echt het maximum. We willen iedereen zien en aandacht geven.”

De vragen worden ter plekke doorgegeven en direct op onderwerp gebundeld. Het vragenuurtje begint met een kort voorstelrondje (wie en van welke organisatie) en vervolgens komen de vragen aan de orde. Zowel de deelnemers als de vragen zijn divers. Bijvoorbeeld: De verwijzingen lopen niet zo soepel. Hoe breng je mensen in beweging die niet willen? Ga je dan aan die groep trekken of ga je aan de slag met de enthousiaste groep? De beide vrouwen kunnen voor dit soort vragen ook uit een extra ervaringsbron putten. Ze organiseren, ieder vanuit een eigen onderneming, trainingen, workshops en intervisies over onder anderen Positieve Gezondheid en Welzijn op Recept. Ten diepste gaat het daarbij om hoe je samenwerkt en hoe je echt naast elkaar kunt gaan staan. En hoe onderzoek je eventuele botsende belangen van de samenwerkingspartners binnen Welzijn op Recept en hoe breng je die dan bij elkaar?

Een andere vraag komt van iemand van een gemeente die net gestart is met de interventie. De volgende keer nemen andere collega’s van diezelfde gemeente deel.

Betrokken inwoners

Of een inwoner voert het woord namens een bewonersinitiatief en wil weten wat het initiatief kan betekenen voor Welzijn op Recept. Een andere inwoner die over de interventie heeft gehoord, wil weten hoe het in de eigen omgeving is geregeld. Van den Berg: “De inwoners zijn ook echt kritisch, ‘Wat levert het voor ons op?’. Dat brengt heel waardevolle inzichten, voor ons en voor de professionals. We doen het tenslotte voor de inwoners.”

Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”

Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin

Recente berichten

  • Durf elkaar aan te spreken
  • De hele sociale kaart overzichtelijk bijeen in één kleurenwaaier
  • Welzijn op Recept ook voor cliënten wijkverpleegkundigen
  • Welzijn op Recept is een voortdurend leerproces
  • Welzijn op Recept bekend fenomeen in Roerdalen

Recente reacties

    Archieven

    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • november 2019
    • augustus 2019
    • mei 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018

    Categorieën

    • Artikel
    • Blogs
    • Geen categorie
    • Laatste Nieuws
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Succesverhalen
    • Tips&Artikelen
    • Vacatures

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Het landelijke kennisnetwerk werkt aan Welzijn op Recept 2.0

    (+31) 85 1302521

    Stadsplein 1c, 3431 LZ, Nieuwegein

    • Welzijn op Recept
      • Wat is Welzijn op Recept?
      • Status in Nederland
    • Zo werkt het
      • Meerwaarde voor patiënten
      • Meerwaarde voor de welzijnscoach
      • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
    • Ondersteuning
      • Programma van Doorpakkers
      • Zelf aan de slag
      • Trainingen en Workshops
      • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
    • Publicaties
      • Succesverhalen
      • Rapporten
      • Video’s
    • Winkel
      • Winkelmand
    • Contact
    Copyright © 2020 Welzijnoprecept.nl | alle rechten voorbehouden
    By continuing to browse this site, you agree to our use of cookies.