Welzijn op Recept
×
  • Welzijn op Recept
    • Wat is Welzijn op Recept?
    • Hoe werkt welzijn op recept?
    • Status in Nederland
  • Zo werkt het
    • Meerwaarde voor patiënten
    • Zo werkt het voor de huisarts
    • Meerwaarde voor de welzijnscoach
    • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
  • Ondersteuning
    • Programma van Doorpakkers
    • Zelf aan de slag
      • Aan de slag als eerstelijnszorgverlener
      • Aan de slag als welzijnscoach
      • Aan de slag als gemeente
    • Trainingen en Workshops
    • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
  • Publicaties
    • Vacatures
    • Succesverhalen
    • Boeken Welzijn op Recept
      • Welzijn op Recept, de uitdaging van samenwerken tussen zorg en welzijn
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Rapporten
      • Resultaten Landelijke monitor Welzijn op Recept 2023
      • Monitoring en evalueren van Welzijn op Recept
      • Welzijn op Recept levert 5-10% besparingen op in de zorg
      • Regionale inkoop Welzijn op Recept door zorgverzekeraars en gemeenten
      • Integraal inkoopadvies Welzijn op Recept
    • Video’s
    • Blogs
  • Winkel
    • Winkelmand
  • Contact

Durf elkaar aan te spreken

12 mei 2025

foto: Lara van Heist en Pascalle van Poppel

Hoe kun je als welzijnscoach verwijzers helpen (goede) Welzijn op Recept-recepten ‘uit te schrijven’, vooral wanneer de interventie nog vrij nieuw is? Lara van Heist en Pascalle van Poppel, welzijnscoaches van Bijeen, vertellen op welke manieren zij dat samen met hun collega’s doen in de gemeente Heusden. Een solide basis, korte lijnen en vertrouwen zijn daarbij cruciaal.

“Voor de start zijn de huisartsen en praktijkondersteuners goed geïnformeerd over Welzijn op Recept”, aldus van Heist. “Daar hebben we echt in geïnvesteerd en ruimte voor genomen. Na een succesvolle pilot met één huisartsenpraktijk in Drunen, hadden de gemeente en de huisartsen de wens om uit te breiden.” In juni 2024 werkten vijf huisartsenpraktijken met Welzijn op Recept en sinds 1 januari 2025 kunnen alle tien praktijken in de diverse kernen doorverwijzen.

Welzijnscoaches

Er zijn vier welzijnscoaches, ieder met een taakomvang van acht uur en elk met twee of drie huisartsenpraktijken. Van de welzijnscoaches werken er drie voor Bijeen en één bij Stichting De Schroef, een overkoepelende organisatie die sport inzet om gezondheid, onderwijs en welzijn te bevorderen en zodoende een belangrijke spil is voor het Heusdens sociaal domein. Van Poppel: “Een bewuste keuze. Zij is als welzijnscoach erg gericht op doorverwijzingen naar sport- en beweegactiviteiten.”

Een solide basis

Bij het informeren/instrueren waren verschillende partijen betrokken. De regionale huisartsenorganisatie van Den Bosch en omgeving, Jeroen Bosch Huisartsen, heeft de huisartsen gewezen op Welzijn op Recept en het belang ervan, en hen ondersteund bij de implementatie en verdieping van de interventie.

“Samen hebben we in 2024 een info- en kennismakingsbijeenkomst georganiseerd in Vlijmen, Heusden en Nieuwkuijk die heel goed is ontvangen”, vertelt van Poppel. “Er was een afgevaardigde van elke praktijk aanwezig. De gemeente, POH’s en huisartsen zien echt de voordelen van de interventie. Later is, in samenwerking met huisartsenorganisatie PrimaCura, een vergelijkbare infobijeenkomst voor Drunen georganiseerd.”

Daarna zijn de vier welzijnscoaches ook nog op bezoek gegaan bij elke praktijk om werkafspraken te maken. Zo is afgesproken dat doorverwijzing en terugkoppeling plaatsvindt via VIPLive. Elke praktijk heeft een van de vier welzijnscoaches als vaste contactpersoon/eerste aanspreekpunt en altijd een ander als achtervang/tweede aanspreekpunt. Zo is van Poppel actief in Vlijmen, Nieuwkuijk en Heusden en Van Heist in Drunen.

De verwijzingen komen centraal binnen. Tijdens een wekelijks overleg maken ze de verdeling, afhankelijk van de ingeschatte hulpvraag. “Het is mooi dat we met zijn vieren zijn”, aldus Van Heist, “ieder met eigen expertise en ervaringen. Zo kunnen we elkaar aanvullen.” Ieder is naast welzijnscoach ook bijvoorbeeld maatschappelijk of sociaal werker of lid van het wijkteam.

Contact houden

Van Poppel: “Er zijn ook afspraken gemaakt over hoe we contact met elkaar houden en wat we doen als een aanmelding niet goed verloopt.” Van Heist vult aan: “Je moet wederzijds vertrouwen krijgen en eerlijk durven bespreken als bijvoorbeeld contactgegevens niet kloppen of als het geen Welzijn op Recept is.

Wij nemen dan contact op met de verwijzer via de Silo-app of VipLive, en geven de juiste gegevens door of melden kort wat er niet goed is gegaan. Of we bellen en maken een afspraak met de verwijzer, meestal aan het eind van de middag. We leggen dan uit waarom het geen sociale activering is.”

Van Poppel: “Of we checken even bij de doorverwezen inwoner of de hulpvraag klopt en kunnen zo nagaan of het Welzijn op Recept is.  Zo niet, dan kijken wij of we die inwoner misschien kunnen doorzetten naar een maatschappelijk werker, de wijk-GGD of schuldhulpverlening. Dat geven we dan door aan de verwijzer.”

Soms is iemand goed doorverwezen maar blijkt in de gesprekken bij verdere uitvraag dat er eigenlijk een andere hulpvraag achterzit. Zoals de inwoner die, na het verlies van zijn baan, was doorverwezen voor zinvolle dagbesteding. Maar uiteindelijk bleek dat hij weer aan het werk wilde. De welzijnscoach heeft hem toen doorgeleid naar een jobcoach.

Korte lijnen

Verwijzers geven ook zelf aan: ‘Zeg het ons als iets niet goed gaat.’ Van Heist: “Soms worstelen ze met welke patiënten wel of niet geschikt zijn voor doorverwijzing. Wij kunnen dan voorbeelden geven. Bij vragen kunnen ze altijd bellen. De lijnen zijn kort. Huisartsen en POH’s kennen ons, ze weten ons snel te vinden. Bovendien evalueren we regelmatig in een persoonlijk gesprek met ‘onze’ huisartsenpraktijken. We kijken dan hoeveel verwijzingen er geweest zijn, bespreken casussen en bekijken waar wij kunnen ondersteunen.”

Maatwerk

“Welzijn op Recept is een heel mooi project dat we met veel plezier doen”, aldus de Heusdense welzijnscoaches. “Het is echt een stukje maatwerk: welke stapjes kan iemand zetten die voor die persoon haalbaar zijn, waardoor hij/zij weer andere stappen kan zetten?  

Signalen vanuit Welzijn op Recept nemen we mee naar bijvoorbeeld het wijkteam. We gebruiken ze om te bekijken waar behoeften liggen en waar mogelijk geen passend of onvoldoende aanbod voor is.

Voor meer informatie over de uitdagingen van samenwerken, download het ebook “Welzijn op Recept, de uitdaging van samenwerking tussen zorg en welzijn”

Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”

Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin

Recente berichten

  • Durf elkaar aan te spreken
  • De hele sociale kaart overzichtelijk bijeen in één kleurenwaaier
  • Welzijn op Recept ook voor cliënten wijkverpleegkundigen
  • Welzijn op Recept is een voortdurend leerproces
  • Welzijn op Recept bekend fenomeen in Roerdalen

Recente reacties

    Archieven

    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • november 2019
    • augustus 2019
    • mei 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018

    Categorieën

    • Artikel
    • Blogs
    • Geen categorie
    • Laatste Nieuws
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Succesverhalen
    • Tips&Artikelen
    • Vacatures

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Het landelijke kennisnetwerk werkt aan Welzijn op Recept 2.0

    (+31) 85 1302521

    Stadsplein 1c, 3431 LZ, Nieuwegein

    • Welzijn op Recept
      • Wat is Welzijn op Recept?
      • Status in Nederland
    • Zo werkt het
      • Meerwaarde voor patiënten
      • Meerwaarde voor de welzijnscoach
      • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
    • Ondersteuning
      • Programma van Doorpakkers
      • Zelf aan de slag
      • Trainingen en Workshops
      • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
    • Publicaties
      • Succesverhalen
      • Rapporten
      • Video’s
    • Winkel
      • Winkelmand
    • Contact
    Copyright © 2020 Welzijnoprecept.nl | alle rechten voorbehouden
    By continuing to browse this site, you agree to our use of cookies.