Durf elkaar aan te spreken

foto: Lara van Heist en Pascalle van Poppel
Hoe kun je als welzijnscoach verwijzers helpen (goede) Welzijn op Recept-recepten ‘uit te schrijven’, vooral wanneer de interventie nog vrij nieuw is? Lara van Heist en Pascalle van Poppel, welzijnscoaches van Bijeen, vertellen op welke manieren zij dat samen met hun collega’s doen in de gemeente Heusden. Een solide basis, korte lijnen en vertrouwen zijn daarbij cruciaal.
“Voor de start zijn de huisartsen en praktijkondersteuners goed geïnformeerd over Welzijn op Recept”, aldus van Heist. “Daar hebben we echt in geïnvesteerd en ruimte voor genomen. Na een succesvolle pilot met één huisartsenpraktijk in Drunen, hadden de gemeente en de huisartsen de wens om uit te breiden.” In juni 2024 werkten vijf huisartsenpraktijken met Welzijn op Recept en sinds 1 januari 2025 kunnen alle tien praktijken in de diverse kernen doorverwijzen.
Welzijnscoaches
Er zijn vier welzijnscoaches, ieder met een taakomvang van acht uur en elk met twee of drie huisartsenpraktijken. Van de welzijnscoaches werken er drie voor Bijeen en één bij Stichting De Schroef, een overkoepelende organisatie die sport inzet om gezondheid, onderwijs en welzijn te bevorderen en zodoende een belangrijke spil is voor het Heusdens sociaal domein. Van Poppel: “Een bewuste keuze. Zij is als welzijnscoach erg gericht op doorverwijzingen naar sport- en beweegactiviteiten.”
Een solide basis
Bij het informeren/instrueren waren verschillende partijen betrokken. De regionale huisartsenorganisatie van Den Bosch en omgeving, Jeroen Bosch Huisartsen, heeft de huisartsen gewezen op Welzijn op Recept en het belang ervan, en hen ondersteund bij de implementatie en verdieping van de interventie.
“Samen hebben we in 2024 een info- en kennismakingsbijeenkomst georganiseerd in Vlijmen, Heusden en Nieuwkuijk die heel goed is ontvangen”, vertelt van Poppel. “Er was een afgevaardigde van elke praktijk aanwezig. De gemeente, POH’s en huisartsen zien echt de voordelen van de interventie. Later is, in samenwerking met huisartsenorganisatie PrimaCura, een vergelijkbare infobijeenkomst voor Drunen georganiseerd.”
Daarna zijn de vier welzijnscoaches ook nog op bezoek gegaan bij elke praktijk om werkafspraken te maken. Zo is afgesproken dat doorverwijzing en terugkoppeling plaatsvindt via VIPLive. Elke praktijk heeft een van de vier welzijnscoaches als vaste contactpersoon/eerste aanspreekpunt en altijd een ander als achtervang/tweede aanspreekpunt. Zo is van Poppel actief in Vlijmen, Nieuwkuijk en Heusden en Van Heist in Drunen.
De verwijzingen komen centraal binnen. Tijdens een wekelijks overleg maken ze de verdeling, afhankelijk van de ingeschatte hulpvraag. “Het is mooi dat we met zijn vieren zijn”, aldus Van Heist, “ieder met eigen expertise en ervaringen. Zo kunnen we elkaar aanvullen.” Ieder is naast welzijnscoach ook bijvoorbeeld maatschappelijk of sociaal werker of lid van het wijkteam.
Contact houden
Van Poppel: “Er zijn ook afspraken gemaakt over hoe we contact met elkaar houden en wat we doen als een aanmelding niet goed verloopt.” Van Heist vult aan: “Je moet wederzijds vertrouwen krijgen en eerlijk durven bespreken als bijvoorbeeld contactgegevens niet kloppen of als het geen Welzijn op Recept is.
Wij nemen dan contact op met de verwijzer via de Silo-app of VipLive, en geven de juiste gegevens door of melden kort wat er niet goed is gegaan. Of we bellen en maken een afspraak met de verwijzer, meestal aan het eind van de middag. We leggen dan uit waarom het geen sociale activering is.”
Van Poppel: “Of we checken even bij de doorverwezen inwoner of de hulpvraag klopt en kunnen zo nagaan of het Welzijn op Recept is. Zo niet, dan kijken wij of we die inwoner misschien kunnen doorzetten naar een maatschappelijk werker, de wijk-GGD of schuldhulpverlening. Dat geven we dan door aan de verwijzer.”
Soms is iemand goed doorverwezen maar blijkt in de gesprekken bij verdere uitvraag dat er eigenlijk een andere hulpvraag achterzit. Zoals de inwoner die, na het verlies van zijn baan, was doorverwezen voor zinvolle dagbesteding. Maar uiteindelijk bleek dat hij weer aan het werk wilde. De welzijnscoach heeft hem toen doorgeleid naar een jobcoach.
Korte lijnen
Verwijzers geven ook zelf aan: ‘Zeg het ons als iets niet goed gaat.’ Van Heist: “Soms worstelen ze met welke patiënten wel of niet geschikt zijn voor doorverwijzing. Wij kunnen dan voorbeelden geven. Bij vragen kunnen ze altijd bellen. De lijnen zijn kort. Huisartsen en POH’s kennen ons, ze weten ons snel te vinden. Bovendien evalueren we regelmatig in een persoonlijk gesprek met ‘onze’ huisartsenpraktijken. We kijken dan hoeveel verwijzingen er geweest zijn, bespreken casussen en bekijken waar wij kunnen ondersteunen.”
Maatwerk
“Welzijn op Recept is een heel mooi project dat we met veel plezier doen”, aldus de Heusdense welzijnscoaches. “Het is echt een stukje maatwerk: welke stapjes kan iemand zetten die voor die persoon haalbaar zijn, waardoor hij/zij weer andere stappen kan zetten?
Signalen vanuit Welzijn op Recept nemen we mee naar bijvoorbeeld het wijkteam. We gebruiken ze om te bekijken waar behoeften liggen en waar mogelijk geen passend of onvoldoende aanbod voor is.
Voor meer informatie over de uitdagingen van samenwerken, download het ebook “Welzijn op Recept, de uitdaging van samenwerking tussen zorg en welzijn”
Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin