Een luisterend oor en meer
foto: Manon Kuipers
In oktober 2021 startte de Brabantse gemeente Meierijstad met Welzijn op Recept. Al vanaf dat begin is Manon Kuipers daar actief als welzijnscoach bij Welzijn De Meierij en nog steeds straalt ze wanneer ze over haar werk vertelt. Wat maakt Welzijn op Recept voor haar zo mooi dat zij zich er met hart en ziel voor inzet?
De basis voor haar passie als welzijnscoach is elders gelegd. Na het afronden van haar studie Gezondheidswetenschappen werkte ze in een verzorgingshuis in Kaag en Braassem. De masteropleiding Vitality and Ageing kwam daarbij goed van pas. Die is gericht op het werken aan toekomstbestendige gezondheidszorg en door samenwerking aan een gezonde samenleving. Het gaat om andere zorg, waarin eigen autonomie en regie van de inwoners centraal staan. “In het verzorgingshuis had de welzijnsorganisatie een kantoortje. De welzijnscoach daar was zo enthousiasmerend. Zij zocht op een gegeven moment een collega en heeft mij binnengehaald.”
De liefde bracht Kuipers naar Brabant. “Zij zaten in de opstartfase, het had meerwaarde dat ik al ervaring had.” Zo is ze dus al weer twee jaar actief als welzijnscoach, sociaal werker en mantelzorgondersteuner bij Welzijn de Meierij, de welzijnsorganisatie die actief is in de kernen Sint-Oedenrode en Schijndel, waar Kuipers werkt. In de derde kern van Meierijstad, Veghel, is ONS welzijn actief. Beide organisaties zijn verenigd in de coöperatie Sociaal Werk Meierijstad.
Huisbezoek
Alle verwijzingen naar Welzijn op Recept komen binnen bij Kuipers, via het Keten Informatie Systeem (KIS). Zij kijkt intern naar wie de verwijzing toe moet: “We hebben een verdeling gemaakt per praktijk en werken in duo’s. Ik ga eigenlijk altijd naar mensen toe. Het verlaagt de drempel: zij zijn in hun eigen omgeving, waardoor ze sneller opener zijn. Bovendien houd ik mijn ogen en voelsprieten open, ben alert op signalen: is het koud in huis?, liggen er ongeopende enveloppen? Als je iemand al kent of al eens gesproken hebt, is het leuk om te zien dat het huis past bij die persoon, bij zoals ik het me had voorgesteld.”
De welzijnscoaches hebben gemiddeld drie, vier gesprekken met de doorverwezen patiënten, maar dat is bij iedereen anders: “Sommigen weten bij het eerste gesprek al: dat is leuk, daar wil ik mee aan de slag. Anderen zijn nog lang niet zo ver. Zij willen er eerst over nadenken, het met de kinderen bespreken. Dan hebben we twee tot drie gesprekken nodig om tot een bepaalde richting te komen.”
“Het is denk ik heel belangrijk dat verwijzers nauwkeurig en voorzichtig zijn bij het verwijzen, dat ze zich bewust zijn waar onze kennis en competenties als welzijnscoaches liggen. Soms speelt er te veel om nog passend te zijn als Welzijn op Recept.”
Succesvolle interventie
Het gaat goed met Welzijn op Recept in Meierijstad: “In juli hadden we al evenveel verwijzingen als in heel 2022. Zij komen van huisartsen en POH’s. Wíj kunnen wél de tijd nemen, naast mensen gaan staan. Het helpt dat we een zorgvuldige terugkoppeling geven: meteen als we de verwijzing oppakken, na een week of zes en na ongeveer drie maand, bij de afronding. De terugkoppeling loopt ook via het KIS. Verwijzers kunnen de informatie gelijk in het dossier van de patiënt zetten.”
Bij twee praktijken lopen de verwijzingen en terugkoppelingen via de POH-chronische zorg respectievelijk de praktijkverpleegkundige.
Luxe van groot aanbod
Ook in Meierijstad worden toch voornamelijk ouderen verwezen naar Welzijn op Recept. “Wel logisch: het is toch veel eenzaamheid als gevolg van een klein of ontbrekend netwerk. Jongere mensen hebben nog hun werk, verenigingen, staan nog midden in de maatschappij.”
De welzijnscoach vindt altijd een passende ‘oplossing’: “Onze organisatie biedt veel aan, dat is echt een luxe. Bijvoorbeeld de huiskamer, een niet-geïndiceerde dagbesteding. Of de eet- en koffiemomentjes in de buurthuizen. We hebben een uitgebreid cursusaanbod op het gebied van creativiteit, computers en bewegen.
Ook zijn er een hout-, metaal- en fietsenwerkplaats, waar mensen aan de slag kunnen. De opdrachten daarvoor komen vanuit de gemeenschap, zoals houten herinneringskastjes naast de deuren in een verzorgingshuis. De persoonlijke aankleding van ieder kastje zorgt voor herkenning, de bewoner weet dat dat zijn/haar kamer is.” Daarnaast zijn er het vrijwilligerssteunpunt en lokale verenigingen.
“We zien ook een tendens dat inwoners liever een-op-eencontact willen. Daarvoor hebben we Thuis met vrijwilligers, waarbij een vrijwilliger bijvoorbeeld gaat wandelen met iemand in een rolstoel. Bij Een maatje voor een maatje gaat het om een gelijkwaardige relatie. Twee vrijwilligers zoeken de juiste mensen bij elkaar en maken matches.”
Luisterend oor
De ervaringen van de deelnemers aan Welzijn op Recept zijn positief. Ze zitten weer goed in hun vel, worden gezien en doen mee. “Zij komen minder bij de huisarts. De interventie heeft echt meerwaarde. Soms is alleen je verhaal doen al voldoende, dat er tijd voor je is. Bij de terugkoppeling noteer ik dan: Voornamelijk een luisterend oor nodig gehad.”
Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin