Eén systeem voor alle verwijzingen

Foto: Eugenie van Vendeloo
Huisartsenorganisatie Rijnmond Dokters organiseerde op 2 september een webinar over Welzijn op Recept als onderdeel van het Implementatieplan voor de uniforme invoering van de interventie in heel Rotterdam. Eugenie van Vendeloo, manager wijkgericht werken bij Rijnmond Dokters beschrijft wat er besproken is en hoe de deelnemers het webinar hebben ervaren.
De uniformiteit betreft vooral de verwijsroute, hoe de hulpvraag wordt opgepakt en hoe de terugkoppeling is, maar ook technische uniformiteit, dat verwijzers en welzijnsorganisaties hetzelfde verwijs- en terugkoppelingssysteem gebruiken. Beide onderwerpen werden in het webinar besproken: “We hebben huisartsen en POH’s meegenomen in het verwijsproces”, aldus Van Vendeloo, “hoe het vroeger was, de stand van zaken tot nu toe, in de pilot met tien huisartsenpraktijken en hoe het vanaf 1 oktober is, na de uniforme uitrol over heel Rotterdam.”
Onderlinge verschillen
Aanvankelijk werden voor het toeleiden naar welzijn verschillende wegen bewandeld, elke organisatie had Zorgdomein anders ingericht. Terugkoppeling was er vaak niet. De terugkoppeling verloopt nu ook via Zorgdomein, maar kwam aanvankelijk niet direct in het patiëntendossier terecht. “Het was een lastige technische zoektocht, maar inmiddels is het gelukt.”
Hoe gaat het verwijsproces concreet? “Onder de verwijsknop Welzijn hadden sommige welzijnsorganisaties wel twintig zorgproducten staan, anderen zes en weer anderen maar één. Dat was verwarrend. Daarom hebben we al die verschillende zorgproducten vervangen zijn door één: Welzijn op Recept.”
De verwijzing
Wanneer de verwijzer onder Welzijn en het kopje Overige zorgvragen welzijn ‘Welzijn op Recept’ aanklikt, komt hij automatisch op de verwijsbrief naar de welzijnsorganisatie terecht.
Er is gekeken wat er minimaal nodig is om de verwijzing daar goed te laten aankomen. Welke informatie moet er gedeeld worden?
Een i-tje
Groot probleem daarbij bleek de privacywetgeving: “Welke informatie mag je als verwijzer delen en welke informatie mag de welzijnscoach teruggeven? Dat is nu helder: deel geen medische info, wel altijd naam en adres en of er bijvoorbeeld sprake is van schuldenproblematiek, een taalbarrière of een al aanwezige zorgverlener. Bij alle punten die ingevuld moeten worden, staat een i, waarop de verwijzer kan klikken voor meer informatie.”
De doorverwezen patiënt krijgt de uitgeprinte verwijsbrief met het logo van de welzijnsorganisatie van de wijk, waarin hij woont, mee. Zo kan hij/zij alles nog eens rustig bekijken. “Behalve de koppeling zorg – zorg is nu dus ook de koppeling zorg – sociaal goed geregeld via het niet-medische verwijsformulier. Allemaal belangrijke informatie voor de huisarts en POH om te weten, vandaar dat we dit webinar hebben georganiseerd.”
Hoe verder?
Welzijnscoach Erik Devoghele heeft tijdens het webinar kort verteld hoe het verder gaat met de verwijzing. De verwijzingen van alle huisartsenpraktijken in een wijk komen centraal binnen bij de ketenregisseur/welzijnscoach van die wijk. Vervolgens bepaalt die op grond van de doorgegeven informatie welke collega met de doorverwezen patiënt aan de slag gaat. Die neemt binnen 7 dagen contact op, gaat zo nodig op huisbezoek, onderzoekt welke ondersteuning nodig is en/of begeleidt de inwoner naar activiteiten.
Devoghele besprak ook de redenen waarvoor huisartsen en POH’s naar welzijn verwijzen: ‘bijvoorbeeld bij milde schuldenproblematiek, voor een (budget)maatje en om kleur te geven aan het leven.
Bij zwaardere schuldenproblematiek of wanneer een patiënt gemééntelijke voorzieningen nodig heeft, kan de huisarts of POH verwijzen via Vraagwijzer. Ook hiervoor klikt de verwijzer op Overige zorgvragen welzijn, maar kiest dan voor ‘Gemeentelijk aanbod’. Het vervolgtraject verloopt vergelijkbaar, alleen is het nu de Vraagwijzerconsulente van het gemeentelijk loket die de doorverwezen patiënten verder helpt.
“Voor huisartsen zou het nog gemakkelijker zijn als er één loket voor zowel het gemeentelijk als het welzijns-aanbod zou zijn. In de gemeente Capelle aan den IJssel is dat al zo. Voor een grotere gemeente als Rotterdam is dat moeilijker realiseerbaar.”
Webinar
Aan het webinar namen 27 mensen deel, voornamelijk huisartsen en POH’s van diverse Rotterdamse huisartsenpraktijken. Zij waren heel tevreden, de gegeven informatie was helder. Vragen waren er nauwelijks: “Voor het webinar hebben we aangesloten bij vragen die al leefden. Bovendien hadden de wijkcoördinatoren van Rijnmond Dokters, die de huisartsen in de wijk vertegenwoordigen, in diverse wijken al fysieke informatiebijeenkomsten gehouden.
Onderdeel van het implementatieproces is dat de wijkcoördinator samen met de welzijnscoach de praktijken bezocht om informatie te geven én kennis te maken. “Het helpt enorm als je elkaar persoonlijk kent. In dat kader promoten we ook dat de welzijnscoach in de praktijk zit. Maar dat is door capaciteitsproblematiek nog niet mogelijk. In één praktijk hopen we dat binnenkort uit te proberen.”
Eind november vindt opnieuw een webinar plaats, dan over verwijzen naar de Vraagwijzer. We stippen daar ook nog even kort het verwijzen naar Welzijn op Recept aan.
Voor meer informatie over de uitdagingen van samenwerken, download het ebook “Welzijn op Recept, de uitdaging van samenwerking tussen zorg en welzijn”
Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin