Welzijn op Recept
×
  • Welzijn op Recept
    • Wat is Welzijn op Recept?
    • Hoe werkt welzijn op recept?
    • Status in Nederland
  • Zo werkt het
    • Meerwaarde voor patiënten
    • Zo werkt het voor de huisarts
    • Meerwaarde voor de welzijnscoach
    • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
  • Ondersteuning
    • Programma van Doorpakkers
    • Zelf aan de slag
      • Aan de slag als eerstelijnszorgverlener
      • Aan de slag als welzijnscoach
      • Aan de slag als gemeente
    • Trainingen en Workshops
    • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
  • Publicaties
    • Vacatures
    • Succesverhalen
    • Boeken Welzijn op Recept
      • Welzijn op Recept, de uitdaging van samenwerken tussen zorg en welzijn
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Rapporten
      • Resultaten Landelijke monitor Welzijn op Recept 2023
      • Monitoring en evalueren van Welzijn op Recept
      • Welzijn op Recept levert 5-10% besparingen op in de zorg
      • Regionale inkoop Welzijn op Recept door zorgverzekeraars en gemeenten
      • Integraal inkoopadvies Welzijn op Recept
    • Video’s
    • Blogs
  • Winkel
    • Winkelmand
  • Contact

Gedrevenheid en continuïteit maken Welzijn op Recept succesvol

31 mei 2021
Marleen Buijs

Binnen anderhalf jaar van twee naar vijfentwintig verwijzers en bijna zestig verwijzingen naar Welzijn op Recept, het lijkt een bijna onmogelijke opgave, zeker in coronatijd. Marleen Buijs, een van de huisartsen van Huisartsenpraktijk de Koppel in Hoevelaken, vertelt hoe het in Nijkerk en Hoevelaken gelukt is.

 Welzijn op Recept startte in 2019 als een driejarig project. Er werd een speciale werkgroep opgericht met mensen uit alle geledingen die bij Welzijn op Recept betrokken zijn: Marleen Buijs en de Nijkerkse huisarts Linda Blom als eerstelijns-verwijzers, welzijnsorganisatie Sigma, de welzijnscoach, wijkcoördinatoren van Hoevelaken en Nijkerk, ouderenvertegenwoordigers en de gemeentelijke projectmanager. Die laatste is echt de stuwende kracht achter het project: “Zij is heel stimulerend, start vergaderingen altijd op een ludieke manier, weet synergie te brengen in de groep en de vaart erin te houden.” Een succesfactor dus, maar zeker niet de enige. De continuïteit in de groep en binnen het team van medewerkers speelt eveneens een belangrijke rol: “We zijn nog steeds met dezelfde groep zeer gedreven mensen. We hebben een jaar gedaan over ‘hoe pakken we het aan?’. Nu binnen de zorg steeds meer digitaal gebeurt, hebben we besloten het verwijzen en terugkoppelen via het Huisartseninfosysteem te doen. Je ziet dan ook meteen het resultaat van de verwijzing. Of de welzijnscoach die terugkoppelt dat de verwezen patiënt bij haar een ander verhaal had en dat het meer ging om zingeving.” De procesmanager zorgt bovendien regelmatig voor een Nieuwsbrief en een overzicht van de verwijzingen. Dat stimuleert en is een goede reminder voor verwijzing naar welzijn.

Uitbreiding

Het begon dus met de twee huisartsen: “Toen het hele systeem van Welzijn op Recept was opgezet en goed verliep, hebben we het verder uitgezet naar collega’s.” Volgens Buijs betekende dat geen grote omschakeling: “Het is een waardevolle extra tool wanneer je vastloopt bij de andere beschikbare mogelijkheden. Maar … het blijft een uitdaging. Bovendien hadden ze in Nijkerk al een scholing Persoonsgerichte Zorg gedaan. Voordeel van Hoevelaken is dat daar toch nog een meer dorpse mentaliteit heerst. Je ziet je patiënten al jaren en kent ze.”

Behalve huisartsen in Hoevelaken en Nijkerk gingen ook steeds meer praktijkondersteuners Somatiek en GGZ doorverwijzen. “De komende weken gaan we ook met de fysiotherapeuten praten.” Onder de cliënten die zij behandelen, zitten ook mensen die meer gebaat zouden zijn met een welzijns-/sociale aanpak. “Het is goed als ook zij potentiële Welzijn op Recept-cliënten kunnen doorsturen naar de welzijnscoach.”

Nieuwe regels en bankjesafspraken

Vanwege het coronavirus zijn nieuwe regels gemaakt voor de praktijk om het voor de patiënten en de medewerkers zo veilig mogelijk te maken: “Praktijkondersteuners bleven chronische patiënten begeleiden, zij het ook telefonisch, als huisartsen hebben we veel gewerkt via foto’s of gebeeldbeld.” Voor patiënten die echt gezien moesten worden, waren er consulten van 20 minuten, zodat er steeds een beperkt aantal mensen in de wachtkamer zat. Even binnenlopen via de ‘open voordeur’ werd onmogelijk.

Toch stuurden de 25 verwijzers in Hoevelaken en Nijkerk zo’n zestig patiënten door naar de welzijnscoach. Normaal gesproken zit zij in een ruimte van Sigma, dat in hetzelfde gebouw zit als de bibliotheek, een herkenbare plek dus. Maar het afgelopen jaar had ze veel afspraken op een bankje buiten.

Voor meer succesverhalen download of bestel ook het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”

Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin

Recente berichten

  • Durf elkaar aan te spreken
  • De hele sociale kaart overzichtelijk bijeen in één kleurenwaaier
  • Welzijn op Recept ook voor cliënten wijkverpleegkundigen
  • Welzijn op Recept is een voortdurend leerproces
  • Welzijn op Recept bekend fenomeen in Roerdalen

Recente reacties

    Archieven

    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • november 2019
    • augustus 2019
    • mei 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018

    Categorieën

    • Artikel
    • Blogs
    • Geen categorie
    • Laatste Nieuws
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Succesverhalen
    • Tips&Artikelen
    • Vacatures

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Het landelijke kennisnetwerk werkt aan Welzijn op Recept 2.0

    (+31) 85 1302521

    Stadsplein 1c, 3431 LZ, Nieuwegein

    • Welzijn op Recept
      • Wat is Welzijn op Recept?
      • Status in Nederland
    • Zo werkt het
      • Meerwaarde voor patiënten
      • Meerwaarde voor de welzijnscoach
      • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
    • Ondersteuning
      • Programma van Doorpakkers
      • Zelf aan de slag
      • Trainingen en Workshops
      • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
    • Publicaties
      • Succesverhalen
      • Rapporten
      • Video’s
    • Winkel
      • Winkelmand
    • Contact
    Copyright © 2020 Welzijnoprecept.nl | alle rechten voorbehouden
    By continuing to browse this site, you agree to our use of cookies.