Houten helpt jongeren met Welzijn op Recept
Daphne van Dijk, welzijnsconsulent en jongerenwerker bij welzijnsorganisatie van Houten&co in Houten, begeleidt zowel volwassenen met een WoR-recept, als, en dat is vrij uniek, jongeren en jongvolwassenen. Hoe werkt Welzijn op Recept bij hen en welke verschillen ervaart zij vergeleken met WoR bij ouderen?
Bij het begeleiden van jongeren vanaf 9 jaar en jongvolwassenen (twintigers en dertigers) met psychosociale klachten denk je niet zo gauw aan Welzijn op Recept. Toch gebeurt dat in Houten al sinds 2014, eerst in één gezondheidscentrum, inmiddels in alle gezondheidscentra. In het begin was WoR vooral voor 55-plus patiënten. Maar we kregen ook jongeren met vragen.” Die hebben betrekking op eenzaamheid, het missen van sociale contacten, het ontbreken van een zinvolle dagbesteding en depressieve gevoelens. Zij worden doorverwezen door huisartsen en fysiotherapeuten, maar ook door praktijkondersteuners GGZ en psychologen. Tieners komen vaak ook vanuit scholen en het sociaal team.
Andere benadering jongeren
Hoe gaat het dan verder? Daar zie je duidelijke verschillen vergeleken met oudere volwassenen met een WoR-recept: “Bij jongeren moet je echt checken of ze gemotiveerd zijn. Hebben ze zelf aan de bel getrokken en de eerste stap gezet of zijn ze door hun ouders gestuurd?” In het laatste geval wordt het vaak niets, omdat ze zelf niet willen.
“Bij jongeren leg ik op een andere manier contact. Ik bel altijd eerst, dat doe ik bewust, om te kijken of ze reageren. Vaak nemen ze de telefoon niet op. Maar als ik vervolgens app, krijg ik meteen een reactie terug. Verschil is ook dat ik bij hen de optie heb om ‘s avonds af te spreken voor het gesprek. Vaak spreken we elkaar in het jongerencentrum, lekker informeel tussen de muziekinstrumenten. Tieners zie ik soms wel thuis.”
Ideale combi
Hoe het gesprek en de verdere ondersteuning en doorgeleiding er uitziet, illustreert Daphne met een recent voorbeeld: “Een twintiger werd doorverwezen door de psycholoog: vanuit psychische, depressieve klachten had hij hulp nodig bij het zoeken naar werk. In het gesprek bleek hij heel gemotiveerd. We hebben gekeken naar ‘Hoe komt het dat het je niet zelf lukt? Hoe kunnen we samen de stap maken?’ Het heeft geleid tot een mooie samenwerking: de psycholoog deed de psychische begeleiding en ik de praktijk, de wereld buiten: ‘Wat is er in Houten en omstreken te doen? Wat zijn je interesses? Waar word je blij van?’ Als jongerenwerker ken ik de weg, weet dat hij hulp kan zoeken bij het Jongerenloket van de WIL en organisaties die specifiek jongeren begeleiden naar werk.”
Daphne geleidt zowel door naar activiteiten binnen de eigen welzijnsorganisatie als daarbuiten: “Het voordeel van de eigen organisatie is dat iemand dan voor mij gemakkelijker te volgen is. Ik zie hoe het gaat, wat wel of niet lekker loopt. Of er iets moet veranderen.” Door haar werk als jongerenwerker weet Daphne de welzijnsconsulent dat de sociale kaart voor de jeugd heel anders is dan die voor volwassenen: “Je weet wat er voor hen waar te halen is, wat jongeren leuk vinden. Je kent de clubs en organisaties. Je weet dus waarnaar je doorverwijst.”
In vizier blijven
De lijnen met de zorg zijn kort, ieder van de 4 Houtense welzijns-consulenten is gekoppeld aan een gezondheidscentrum, is daar regelmatig aanwezig als ‘WoR-reminder’. Doorverwezen jongeren, ook van de andere gezondheidscentra, komen vooral bij Daphne terecht. Maar ze weet: “Je moet blijven investeren in contact met de medische wereld, je moet in hun vizier blijven. Waar bij bijvoorbeeld eenzaamheid bij ouderen wel aan doorverwijzing naar WoR wordt gedacht, gebeurt dat bij jongeren en jongvolwassenen minder snel.”
Door de coronacrisis is veel ingezakt van wat de afgelopen jaren aan samenwerking was opgebouwd: “Wij welzijnsconsulenten waren er wel en konden doorgaan, zeker bij jongeren kun je elkaar spreken via beeldbellen of door buiten te wandelen, maar we kregen bijna geen doorverwijzingen.” Jongeren zaten immers noodgedwongen thuis en werden door hun ‘doorverwijzers’ niet of nauwelijks gezien. Dat gaat zeker veranderen, verwacht Daphne. Maar daarover hoor je dit najaar meer in een follow-up.
Meer weten over de uitdagingen van samenwerking bestel dan het boekje Welzijn op Recept en de uitdagingen van samenwerken hier
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin