Is meten weten?
Afgelopen november heeft de Nijkerkse gemeenteraad bij de Begrotingsbespreking het voorstel aangenomen om Welzijn op Recept drie jaar voort te zetten. Marielle Schipperen, projectleider Welzijn op Recept in Nijkerk, vertelt welke zaken belangrijk waren voor de besluitvorming en geeft tips voor andere gemeenten.
Na een driejarig leer- en ontwikkeltraject dat deze zomer stopte, besloot de gemeenteraad eerder al dat de interventie tot eind 2022 financieel geborgd was. Nu moest er een structureel besluit worden genomen en was het aan de werkgroep om de politiek ervan te overtuigen dat Welzijn op Recept een belangrijke, waardevolle en effectieve interventie is. Maar hoe doe je dat, welke middelen heb je daarvoor?
Natuurlijk de ervaringen van de deelnemers. Schipperen hoort van huisartsen terug dat zij merken dat Welzijn op Recept werkt. Maar dat de een-op-een relatie tussen interventie en effect ook lastig is. Het leven is complex. Er kan zomaar iets gebeuren dat iemands welbevinden beïnvloedt.
Gegevens zijn ook te halen uit een voor-, tussen- en nameting. “Eerst hebben we gewerkt met een uitgebreide vragenlijst”, aldus Schipperen. “Mensen schrokken daar soms van, dat verwachtten ze niet. Of ze konden er niet zoveel mee. De welzijnscoach gaf aan: het past niet altijd in het gesprek dat ik wil voeren. We gebruiken nu een eenvoudige vragenlijst achteraf en bespreken met de deelnemers: wat heeft Welzijn op Recept u gebracht?”
Beeldvormende vergadering
Ook de regelmatig plaatsvindende evaluaties boden inzicht: het aantal deelnemers, hun leeftijd, geslacht, wat ze zijn gaan doen en hoeveel uitvallers er waren. “Dat doen we al drie jaar. Onze werkgroep evalueert ook, bespreekt de uitkomsten en gaat daarmee aan de slag.”
Alle data zijn verwerkt in een uitgebreide evaluatie die is voorgelegd aan de gemeente en de raad als onderbouwing. Maar er bleven vragen bestaan. Wat te doen? “We hoopten dat Welzijn op Recept opgenomen zou worden in de structurele begroting. Daarom hebben we ingezet op de beeldvormende vergadering.” Vóór raadvergaderingen vindt meestal een commissievergadering plaats waarin de politici zich een beeld kunnen vormen, inhoudelijk en politiek, van onderwerpen die in de raadsvergadering behandeld worden. “De wijkcoördinator van de huisartsen Eemland, die namens huisartsen samenwerkingsverbanden opzet, interviewde onze welzijnscoach en een veel verwijzende huisarts. Zij vertelden wat Welzijn op Recept doet en wat we zouden verliezen als de interventie er niet meer zou zijn.” Die ‘presentatie’ bleek cruciaal voor de beeld- en besluitvorming van de raad: “Je kan rapporten schrijven, het verhaal vertellen op papier maar vooral dat verhaal van de professionals zelf uit de praktijk heeft ons enorm geholpen.”
Landelijke bekendheid
Eveneens behulpzaam bleek dat Welzijn op Recept landelijk in veel stukken terugkomt, gewaardeerd wordt en echt als verbindend geldt. De interventie komt ook in de voor gemeenten belangrijke SPUK-regeling en het Integraal Zorgakkoord voor: “Daar willen we in de toekomst toch naartoe. Met die ene welzijnscoach maken we de brug tussen zorg en welzijn. Als we zouden stoppen met Welzijn op Recept, valt die weg. Voor sommige verwijzers wordt welzijnswerk dan weer een black box. De welzijnscoach kent de sociale kaart en de andere organisaties, waarmee ze samenwerkt. Bovendien is zij een bekend, vertrouwd gezicht.”
Belang van continuïteit
Bij de beeldvormende vergadering was de hele werkgroep aanwezig: “Echt met het gevoel: we doen dit samen. De werkgroep bestaat al vanaf het begin uit dezelfde mensen. Die continuïteit hebben we ook in de beeldvormende vergadering naar voren gebracht. Die is heel belangrijk: Welzijn op Recept is echt mensenwerk, we kennen en vertrouwen elkaar. Huisartsen bellen de welzijnscoach tijdens het consult. Dat geeft ook de patiënt vertrouwen.”
Aandachtspunten
Welzijn op Recept is nu gegarandeerd voor drie jaar. Belangrijke aandachtspunten zijn: het verwijzen van meer jongere inwoners (25+), nog meer huisartsen die meedoen en meer verwijzingen per huisarts. “We overwegen ook een POH-GGZ en/of POH-Somatiek in de werkgroep op te nemen. Verder streven we naar meer regionale samenwerking. Zo kun je je krachten bundelen, ook naar de zorgverzekeraar toe.”
Samenwerking met gemeente
De werkgroep is inmiddels uitgebreid met een gemeentelijke beleidsmedewerker: “Zo kunnen we met elkaar kijken wat ontwikkelpunten zijn. Korte, directe lijnen zijn belangrijk, dat hebben we ook in het besluitvormingsproces ervaren. De betrokken beleidsmedewerkers hebben ons enorm geholpen. Zij kennen de politieke besluitvorming en wisten wanneer welke stukken moesten worden aangeleverd.”
Schipperen heeft nog enkele tips: “Begin op tijd! Gesprekken met beleidsmedewerkers en wethouders kosten tijd. Vraag wie welke info en dus welke stukken op welk moment nodig heeft. Bedenk als gemeente: waar wil je dat mensen hun tijd in investeren? Meten kost veel capaciteit, lees overheadkosten. Wat meet je precies en is wat je wilt weten, wel in harde data te vangen?”
In Nijkerk heeft het gewerkt: “Dankzij de gezamenlijke inspanning en de combinatie van monitoring en delen van ervaring kunnen we met elkaar Welzijn op Recept voortzetten.”
Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin
Wil je als professional de basistraining Welzijn op Recept volgen? Kijk dan op onze website bij onze trainingen