Maak jezelf zichtbaar
Inge Engel werd 1 november vorig jaar in het zonnetje gezet als 100e deelnemer aan de basistraining Welzijn op Recept voor welzijnscoaches van het Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept. Tijd om te horen wat ze aan die training heeft gehad en hoe die haar heeft geholpen om zich als welzijnscoach in Woudenberg als een vis in het water te voelen.
April vorig jaar startte Woudenberg met Welzijn op Recept en sinds oktober is er echt een sprint gemaakt: er wordt volop verwezen door huisartsen en POH’s van de twee huisartsenpraktijken in het Utrechtse dorp. “We hebben Welzijn op Recept behoorlijk zichtbaar gemaakt. Allereerst binnen het netwerk ouderenzorg. De interventie is voor 18-plus, zo is afgesproken, maar vooral ouderen worden verwezen. Mijn collega welzijnscoach Leoni Catoen en ik zijn ook langs de huisartsenpraktijken gegaan. We hebben eerst een e-mail bericht gestuurd met uitleg wie we zijn en wat we doen en daarin bewust de uitnodiging gezet dat we graag met de huisartsen, POH’s en praktijkmanagers in gesprek wilden gaan.”
Goed voorbereid
In de basistraining Welzijn op Recept, die Inge en Leoni samen volgden, was erop gehamerd: maak jezelf zichtbaar. En ook ‘Welke reacties kun je krijgen?’ “We waren dus voorbereid. De ene praktijk maakte meteen een afspraak. In een lunchpauzegesprek hebben we ons voorgesteld en afspraken gemaakt. Het hielp dat sommige medewerkers daar al ervaring hadden met Welzijn op Recept.” Bij de andere praktijk kostte het wat meer tijd en vasthoudendheid: “Via de praktijkmanager konden we ook daar in gesprek gaan. Als welzijnscoaches kunnen wij meer op sociaal vlak, wíj hebben tijd, bleek een overtuigend argument.” Ook dat was in de basistraining besproken: ‘Wie betrek je erbij?’ en ‘Welke meerwaarde heeft de welzijnscoach ten opzichte van de huisarts en POH?’
“In Woudenberg hebben we de luxe dat we onderdeel zijn van de projectgroep, waartoe ook de gemeente, de wijkcoördinator van de huisartsen en een huisarts behoren. We doen het met elkaar, dragen dezelfde boodschap uit over Welzijn op Recept, ook naar de inwoners toe. We kunnen dingen die opvallen meteen met elkaar delen en bespreken.”
Voordelen van Cultuurhuis
Verwijzing vindt plaats met papieren verwijsbriefjes, die als blocnote op het bureau van de huisarts en POH liggen. “Het verwijsbriefje bestaat uit twee delen: een deel met onze gegevens krijgt de inwoner mee opdat die zelf kan bellen. Maar meestal bellen wij. Het tweede deel met de gegevens van de doorverwezen patiënt krijgen wij. Er komen nieuwe verwijsbriefjes waarop ook de reden van de verwijzing staat aangegeven. De verwijzers brengen ze of we gaan ze zelf even halen. We zitten vlakbij beide praktijken, in het Cultuurhuis.”
Dat is een multifunctioneel gebouw, waar heel veel verschillende activiteiten plaatsvinden en meerdere organisaties zitten zoals de bibliotheek en De Kleine Schans, waar de welzijnscoaches werken. Dat is een coöperatie van allerlei organisaties en de gemeente die op basis van gelijkwaardigheid samenwerken in het sociaal domein. Inwoners zijn betrokken vanuit een inwonersraad.
De gesprekken met de doorverwezen inwoners vinden plaats in het Cultuurhuis. Veel mensen komen er al regelmatig. “Voordeel is dat je daar al meteen tussen de mensen zit, er hangt een andere sfeer dan in de huisartsenpraktijk. Bovendien zitten we daar samen met andere disciplines binnen het sociaal domein, de Jeugdzorg en de WMO. We voeren gesprekken ook bij mensen thuis of tijdens een wandeling, de keuze ligt bij hen.”
Meerdere sporen
“Wij hebben tussen de 5 en 8 gesprekken, de afspraak is gemiddeld 7,5 uur per inwoner. Dat was zoeken: redden we dat met 5 uur per week? In maart krijgen we meer uren en kunnen ook de ergo- en fysiotherapeut en thuiszorg gaan verwijzen. De hulpvraag is soms complex, waarbij ook rouw- en verliesvraagstukken aandacht vragen. Wat pak je zelf op en wat geleid je naar anderen, zoals een financiële coach of Centrum voor Levensvragen Eemland? Je hebt altijd te maken met verschillende levensdomeinen en bewandelt vaak meerdere sporen. Als je één spoor hebt afgesloten, is de interventie niet perse klaar. Vaak wil je toch ook nog dat tweede spoor oppakken.” Dat is voor haar ook het verschil met haar werk als sociaal makelaar, waar mensen zelf binnenlopen met een heldere hulpvraag: “Bij Welzijn op Recept gaat het om een heel traject, je bent nabijer, staat naast de inwoner, zit op de motivatie.”
Eén ding heeft ze, vanuit inmiddels opgedane ervaring, gemist in de basistraining Welzijn op Recept: “Kleinere netwerken van deelnemers aan de training met wie je later kunt overleggen en sparren. Of een intervisie-moment na de training, om elkaar te inspireren tot frisse, out of the box-ideeën.”
Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin
Wil je als professional de basistraining Welzijn op Recept volgen? Kijk dan op onze website bij onze trainingen