Stappen zetten in gezamenlijk proces naar Welzijn op Recept
In de Harderwijkse wijk Stadsweiden wordt hard gewerkt om in het najaar te kunnen starten met Welzijn op Recept. Deze interventie is nauw verbonden met het nieuwe multifunctionele centrum voor positieve gezondheid De Roef. Omwonenden, de gemeente en alle toekomstige gebruikers hebben zich vanaf het begin gecommitteerd aan het (samen)werken met die aanpak. Peter Hollemans, wijkmanager huisartsenzorg Harderwijk, en Carla Venema, directeur van welzijnsorganisatie Zorgdat, vertellen hoe het proces verloopt.
Stadsweiden is een heel gemêleerde wijk uit de jaren ’70. Enkele jaren geleden deden zich tegelijkertijd verschillende ontwikkelingen voor: wijk-/zalencentrum De Roef, ontstaan in 1980 vanuit de wijkvereniging, was sterk verouderd en voldeed eigenlijk niet meer aan de behoeften van de omwonenden. De gemeente wilde graag dat daar de ontmoetingsfunctie meer vorm zou krijgen, maar daarvoor bood het verouderde gebouw te weinig mogelijkheden. Daarom benoemde zij een adviseur, Hans Alfons. Hij heeft het proces naar een centrum voor positieve gezondheid enorm aangewakkerd. “Harderwijk heeft de positieve gezondheid echt omarmd”, aldus Hollemans. “Er zijn inmiddels een sport-, een preventie- en een geluksakkoord afgesloten.”
Tegelijkertijd zochten de twee huisartsenpraktijken in de wijk naar een nieuwe, grotere locatie. In gesprekken met de gemeente kwam het nieuwe centrum naar voren. Zo is het plan voor een nieuwe De Roef ontstaan waar zorg, welzijn, ontmoeting en ook het verenigingsleven een plaats krijgen.
Groot commitment
De toekomstige gebruikers zijn al verschillende keren bij elkaar geweest: “Het proces is al begonnen voor de afbraak van De Roef”, aldus Carla Venema. ”Het begon in nauw overleg met de omwonenden en de toekomstige huurders, de professionals. Ze hebben allemaal hun commitment gegeven dat ze gaan werken vanuit positieve gezondheid en Welzijn op Recept.” Iedereen kan verwijzen naar deze interventie, van huisartsen en POH’s tot alle soorten therapeuten. Er zijn twee welzijnscoaches die voor 24 uur zijn vrijgemaakt voor Welzijn op Recept. Carla: “We streven naar een fysiek loket, zodat verwijzer en patiënt eventueel samen naar de welzijnscoach kunnen lopen. Warme overdracht dus. Ook zonder verwijzing kunnen mensen straks bij de welzijnscoach terecht.”
Herkenbaarheid
De bouw vordert goed. Naar verwachting zal De Roef begin november volledig ‘in bedrijf’ zijn. Deze maanden worden de laatste stappen gezet zodat het centrum ook echt van start kan gaan als een centrum voor positieve gezondheid met Welzijn op Recept als een van de belangrijkste interventies. Hollemans: “We zijn nu ook bezig met ‘hoe gaan we de communicatie doen?’ Voor de verwijzingen en terugkoppeling wordt dat Zorgdomein, terwijl we OZOverbindzorg gaan gebruiken voor de dagelijkse communicatie. De cliënt wordt daar ook bij betrokken.” Ook wordt ingezet op herkenbaarheid. Carla: “Alle welzijnscomponenten, zoals de ouderenadviseur, het vrijwilligersservicepunt en het wijkontmoetingscentrum zullen fysiek aanwezig zijn. We delen ook een kantoorruimte met medewerkers van De Roef.” Onlangs hebben alle toekomstige gebruikers zich tijdens een avondbijeenkomst aan elkaar gepresenteerd, zodat ieder weet wat de ander doet en om elkaar nog beter te leren kennen. Hollemans: “Ook blijven we de verwijzers uitdagen met Welzijn op Recept te werken. We organiseren daartoe ontmoetingsmomenten met de welzijnscoaches en gaan succesverhalen delen, zodat verwijzers vertrouwen voelen in het loslaten van hun patiënt/cliënt.”
Geluksroute
Bovendien is de geluksconsulent in gesprek met de welzijnscoach over het koppelen van de Geluksroute aan Welzijn op Recept. Er zijn immers duidelijk overeenkomsten tussen de beide interventies. Getrainde Geluksconsulenten helpen deelnemers hun droom of passie te (her)ontdekken. Vervolgens stimuleren zij hen praktische stappen hierin te maken en ondersteunen hen zo nodig met een Geluksbudget. De deelnemers, 18-plussers met een chronische ziekte of beperking, die daardoor vereenzamen en/of in problemen komen, kunnen worden opgegeven door familie, vrienden, buren en professionals. Carla: “De Geluksroute is enkele jaren geleden begonnen als een pilot en vormt nu de basis voor geluksgericht werken. De meeste Zorgdat-medewerkers hebben de training, ontwikkeld in samenwerking met de Geluksacademie, doorlopen en gebruiken die kennis in hun welzijnswerk.”
Ook starten met Welzijn op Recept: koop het handboek Welzijn op Recept en kijk verder bij “aan de slag”
Voor meer succesverhalen download of bestel ook het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin