Twee werelden die elkaars taal gaan spreken
Steeds meer gemeenten willen starten met Welzijn op Recept. Maar hoe doe je dat? Waar moet je op letten? Waar vind je hulp en ondersteuning? Inge te Winkel, wijkmanager bij HZOIJ en Danielle Wensink, beleidsmedewerker gemeente Aalten, vertellen hoe het hen gelukt is door vanaf het begin samen op te trekken en de huisartsen zo weinig mogelijk te belasten.
In de gemeente Aalten begon Welzijn op Recept met de thematafel ‘Gezondste regio’. Daarin werken zorgorganisaties, ondernemers, gemeenten, zorgverzekeraars, GGD Noord- en Oost-Gelderland en Proscoop samen aan de toegankelijkheid, betaalbaarheid en kwaliteit van zorg in de Achterhoek. Speerpunt daarvan was ‘Zelfregie volwassenen en ouderen’. Daar is een stuurgroep ‘Eigen regie’ uit voortgekomen die najaar 2020 koos voor Welzijn op Recept. Proscoop, een organisatie die op verschillende manieren ondersteuning biedt voor het realiseren van goede zorg en gezondheid dichtbij, zorgde voor de regionale aansturing, lokaal deed Huisartsenzorg Oude IJssel (HZOIJ) dat, een huisartsengroep in de West Achterhoek. Gezamenlijk hebben zij een Koplopersgroep georganiseerd, opdat niet iedere gemeente zelf het wiel hoefde uit te vinden. Die groep bestond uit beleidsmedewerkers van deelnemende gemeentes uit de regio, sociaal werkers die Welzijn op Recept gaan uitvoeren, wijkmanagers en iemand van Proscoop.
Gemotiveerde huisartsen
In de gemeente Aalten hebben Inge te Winkel en Danielle Wensink vanaf het begin samen opgetrokken. Inge: “Dat was goed, want de cultuur van de gemeente en die van de huisartsenpraktijken is anders, het zijn toch twee verschillende werelden. We hebben beiden ingezet op: we starten met Welzijn op Recept niet omdat wij dat willen, maar omdat de huisartsen en sociaal werkers het willen.” Daniëlle vult aan: “Welzijn op Recept is een heel mooi concept dat zorgt voor meer kleur in het leven van inwoners die alleen niet de stap zetten om mee te doen.”
Eerst is een inventarisatie gedaan onder de huisartsen: hoe groot is de belangstelling? Drie huisartsenpraktijken waren meteen enthousiast: De Weef en Het Station in Aalten en Wehmerhof in Dinxperlo. Met deze drie praktijken is een Startbijeenkomst gehouden, online vanwege de lock-down. Daar zijn verwachtingen gedeeld en is vastgesteld wat Welzijn op Recept is. “Zodat je gedeelde opvattingen hebt en allemaal zelfde taal spreekt”, aldus Inge. Ook is besproken ‘Wat willen we bereiken?’ en ‘Hoe gaan we dat samen organiseren?’
Concrete uitvoering
“De invoering van Welzijn op Recept betekent voor de huisartsen extra werk. We hebben de keuze over de aanpak bij hen gelaten. Wel waren deze praktijken al heel ver met positieve gezondheid. Een huisarts riep dan ook uit: ‘Zo mooi dat onze gedeelde visie steeds meer werkelijkheid wordt!’” Die huisartsenpraktijken die meedoen aan de pilot zijn al meer gewend om ‘het andere gesprek’ te voeren. De welzijnscoaches zijn inmiddels ook getraind in het gebruik van het Spinnenweb dat als gespreksinstrument gebruikt wordt.
Er is gekozen voor een projectgroep bestaande uit één huisarts van alle drie de praktijken, de directeur van de welzijnsorganisatie die de welzijnscoaches levert, gemeentelijk beleidsmedewerkster Danielle en Inge namens HZOIJ. Daarnaast zijn twee werkgroepen geformeerd met praktijkondersteuners-GGZ en -ouderenzorg en de welzijnscoaches, elk begeleid door Inge respectievelijk Danielle. In de werkgroepen zijn de procedures en stappenplannen en het welzijnsaanbod verder uitgewerkt. De werkgroepen zijn online bijeengeweest en hebben opdrachten uitgevoerd, om uiteindelijk te komen tot besluitvorming.
Het officiële startmoment, 1 juli, is gemarkeerd met een bijeenkomst op 21 juni 2021, voor het eerst weer fysiek, met een lezing van Jan Joost Meijs en een laatste check van de precieze afspraken.
Hun verhaal
“Dit is het verhaal van de professionals”, benadrukken Inge en Danielle. “Daar zit de energie en het enthousiasme, wij hebben ze bij elkaar gebracht. We zijn nu drie maanden verder en hebben inmiddels de eerste evaluatie gehad: 15 WoR-recepten. De aanpak heeft dus gewerkt. We hebben de huisartsen zoveel mogelijk ontzorgd, door ze concrete stappen voor te leggen met het verzoek voor een bepaalde datum te reageren. Dat werkte perfect, we kregen goede feedback waar we wat mee konden. Om hun tijdsinvestering zo laag mogelijk te houden, hebben we ook voorgesteld de POH’s en de managers in te schakelen en daarvoor tijd vrij te maken.”
Het gaat om een pilot van 1,5 jaar, het aantal uren van de welzijnsorganisatie is gegarandeerd, met de genoemde drie praktijken. Inge: “Mocht zich intussen nog een enthousiaste praktijk melden, dan gaan we daarmee in gesprek, maar we gaan niet actief werven. Elke praktijk heeft zijn eigen welzijnscoach. De huisartsen wilden graag één vast aanspreekpunt voor de eigen praktijk. De verwijzing en terugkoppeling vindt (nu nog) plaats met een standaardformulier via OZOverbindzorg of via beveiligde mail.
De WoR-recepten worden geregistreerd via een door Proscoop ontwikkeld formulier. Die organisatie ondersteunt ons nog steeds.”
Wil je ook starten met Welzijn op Recept, lees dan hier hoe je praktisch aan de slag kunt gaan.
Meer lezen over de uitdagingen van het domein- en sector overstijgend samenwerken binnen Welzijn op Recept, bestel het boekje “Welzijn op Recept, de uitdagingen van samenwerken tussen zorg en welzijn”
Voor meer succesverhalen download of bestel ook het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin