Verwijzen en terugkoppelen makkelijker dankzij VIPLive
Syntein, zorggroep in de Noordelijke Maasvallei, oftewel het Land van Cuijk en de kop van Noord-Limburg, zet sinds half april VIPLive in als verwijsinstrument naar het sociaal domein en Welzijn op Recept en promoot dit. Ilse Bruijs, coördinator integrale zorg bij Syntein en Karin Roskes, huisarts in Cuijk en kaderhuisarts ouderenzorg, vertellen hoe VIPLive werkt en wat de voordelen ervan zijn.
“Vorig jaar zijn we in ons gebied begonnen met Welzijn op Recept”, aldus Ilse Bruijs. “We werken daarvoor samen met twee partners: de gemeente Gennep en Sociom. Zij leveren de (welzijns)coaches die Welzijn op Recept uitvoeren.” Het succes van Welzijn op Recept staat of valt met een goede samenwerking van de partners. Die wordt vergemakkelijkt als verwijzers en welzijnscoaches één systeem gebruiken dat eenvoudig te hanteren is en dat alle samenwerkingspartners snel en overzichtelijk de informatie biedt die ieder van hen nodig heeft voor het bieden van optimale zorg aan de patiënten/burgers. VIPLive is zo’n systeem.
Hoe werkt het?
Binnen het Huisartsen Informatie Systeem (HIS)zit de knop ‘Zorgportaal’, waarmee de gebruiker direct in VIPLive komt. Zo ging hij al naar de omgeving van de Huisartsenpost en nu dus ook naar Welzijn op Recept. “Zo hoeven huisartsen en praktijkondersteuners niet naar een aparte website te gaan, met weer een wachtwoord. Je hebt als verwijzer liever niet te veel systemen.” De verwijzer kan kiezen voor ‘verwijzen’ of ‘communicatie’. Bij ‘verwijzen’ verschijnt een concept-verwijsbrief. De verwijzer hoeft alleen nog wat vakken in te vullen door het aanklikken van zorgprogramma (overig), zorggroep (Syntein), zorgverlener (welzijn), juiste contact (Sociom of gemeente Gennep, en verwijsreden (Welzijn op Recept). In het open tekstveld is ruimte is voor eventueel een korte toelichting van de verwijzer. Met één muisklik kan de verwijsbrief vervolgens worden verzonden. De welzijnscoach kan direct een terugkoppeling geven. ”Het is fijn dat je meteen weet dat de welzijnscoach het oppikt en de patiënt heeft overgenomen”, aldus huisarts Karin Roskes. Afhankelijk van de zelfredzaamheid en het vertrouwen dat de verwezen patiënt in instanties heeft, neemt de welzijnscoach contact op met de patiënt of andersom.
Ook tijdens of na afsluiting van het welzijnstraject kan de welzijnscoach makkelijk terugkoppelen. Die moet overigens wel inloggen op zijn eigen gratis VIPLive-account. Karin: “De terugkoppeling komt als een Edifact-bericht in het HIS terecht. De arts kan het vervolgens eenvoudig in het Patiëntendossier zetten. Ook brieven van specialisten na onderzoek zijn Edifactberichten.”
Bij ‘communicatie’ is snel digitaal overleg gewenst. De verwijzer stelt een tijdstip vast en nodigt de gesprekspartners uit voor een chat. Ilse: “Voordeel hiervan is dat de welzijnscoach niet meer zelf contact hoeft te zoeken met de verwijzer en niet meer afhankelijk is van de beschikbaarheid van de huisarts, als die bijvoorbeeld op huisbezoek is, of een dag niet werkt.” Karin ziet hierbij ook een ‘voordeel’ van corona: “Huisartsen zijn doorgaans meer van het persoonlijk contact. Door de coronabeperkingen zijn we meer digitaal gaan werken. Je kan veilig beeldbellen. Je nodigt iedereen uit, ook van Sociom, en kunt even kort met elkaar schakelen.”
Praktijkondersteuners
Steeds meer praktijkondersteuners verwijzen naar Welzijn op Recept. Doordat zij vaak en intensief contact hebben met patiënten, pikken zij het snel op als er meer speelt. Zij zijn ook bekend met VIPLive en gebruiken dit systeem al voor verwijzingen naar de diëtist, leefstijlcoach of podotherapie bij mensen met diabetes. Na de invoering van VIPLive voor Welzijn op Recept verzuchtte een POH-GGZ: “Dit wordt de relaxknop, zo krijg ik eindelijk de informatie terug.”
Welzijnscoaches
De verwijzingen komen nu nog op verschillende manieren bij de welzijnscoaches binnen. Sommige verwijzers gebruiken sinds half april VIPLive, anderen hanteren nog de andere kanalen, zoals telefoon en mail. “Het zou voor de welzijnscoaches makkelijker zijn als ze alles op één manier binnenkrijgen.”
Dashbord
Het werken met VIPLive biedt voor Syntein een extra voordeel: het systeem geeft overzichten, een soort dashboard, waarmee te zien is wie met Welzijn op Recept werkt (ongeveer de helft van de 25 praktijken) en per maand het aantal verwijzingen per verwijzer. “We zien per hagro (huisartsengroep) verschillen en spelen daarop in. Het is fijn inzicht te hebben in de aantallen. Dat gegeven kunnen we meenemen in de gesprekken over Welzijn op Recept met zorgverzekeraars en de gemeente.”
Voor meer succesverhalen download of bestel ook het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin