Welzijn is het antwoord op ieders vraag
foto: Yasemin Acikel en Marcel van der Veen
De gemeente Hardenberg werkt al sinds 2015 met Welzijn op Recept. Na een ‘dip’ is op diverse manieren en met succes gewerkt aan het herstel van de interventie. Yasemin Acikel en Marcel van der Veen, welzijnscoaches/sociaal werkers bij welzijnsorganisatie De Stuw, schetsen de ontwikkeling en tonen hoe zij met Welzijn op Recept via een brede groep verwijzers veel inwoners ondersteunen.
Toen Hardenberg startte met Welzijn op Recept groeide het aantal verwijzingen in eerste instantie gestaag. Daarin kwam een kentering, toen de welzijnscoach die een voortrekkersrol had gespeeld en een belangrijke aanjager was van de interventie, met pensioen ging. De aandacht voor Welzijn op Recept verslapte. “In 2020 hebben we het weer opgepakt”, aldus Acikel. “We zijn aan de slag gegaan met twee aandachtspunten: er was behoefte aan een duidelijk overzicht van de doelgroep van Welzijn op Recept, dus voor wie is de interventie bedoeld? En we wilden komen tot een eenduidige communicatie tussen doorverwijzer en welzijnscoach.”
Om beide verder uit te werken is begin 2023 een Meedenkgroep gevormd waarin verschillende partijen vanuit de zorg en welzijn zijn vertegenwoordigd. Binnen de Meedenkgroep zijn gesprekken op gang gekomen over hoe vanuit een zo optimaal mogelijke inzet van ieders expertise, de samenwerking kan worden vormgeven. Voor de pr kwam Vitaal Vechtdal erbij, een organisatie die met voorlichting, activiteiten en projecten op het gebied van gezondheid, beweging, voeding en leefstijl werkt aan een gezonde en vitale regio Vechtdal.
Brede welzijnsorganisatie
Acikel: “De Stuw is een brede welzijnsorganisatie. Welzijn op Recept is voor ons onderdeel van een ruimer takenpakket, we zijn sociaal werker en coördineren projecten. We zijn het gezicht van de wijk en aanwezig in buurthuizen, waar we in gesprek gaan met inwoners om te horen waar behoefte aan is. We hebben goede contacten met onze samenwerkingspartners in de wijk en kunnen elkaar wederzijds versterken. Die veelzijdigheid is mooi, maar brengt ook uitdagingen: je kunt soms niet zoveel tijd aan iets besteden als je graag zou willen, zoals het onder de aandacht houden van Welzijn op Recept bij samenwerkingspartners.”
Diversiteit aan verwijzers
Om het verwijzen en terugkoppelen gemakkelijker te maken is men in Hardenberg overgestapt op OZO Verbindzorg, een snel en veilig digitaal systeem voor alle communicatie rondom zorg. De zorgontvanger houdt de regie en bepaalt wie toegang heeft tot het online zorgnetwerk en welke informatie wordt gedeeld. Hardenberg kent een breed scala aan verwijzers: natuurlijk de huisartsen en POH’s, maar ook de thuiszorg, het Sociaal Wijkteam, de gemeente en sociale organisaties. Van der Veen: “Het kan zelfs een vrijwilliger van de klussendienst zijn, die een niet-pluis-gevoel heeft bij een inwoner die hij helpt. Of kinderen die ver weg wonen en contact met ons opnemen omdat ze zich zorgen maken over hun vader of moeder. We halen de vraag op, waar die dan ook maar zit.” Acikel vult aan: “We werken steeds volgens Welzijn op Recept, vragen breed uit en gebruiken het Spinnenweb van Positieve Gezondheid. Alle sociaal werkers werken trouwens met Positieve Gezondheid. Onze hele organisatie is daarin getraind, ook de teamleiders en de directeur. Volgens hem moet de implementatie op alle niveaus gebeuren.”
Nieuwe initiatieven
De beide welzijnscoaches begeleiden de naar hen doorverwezen inwoners naar een breed scala aan activiteiten. Zij hebben goede kennis van de sociale kaart en weten precies wat waar is voor welke persoon. Van der Veen: “Daarnaast hebben we inwoners ondersteund bij het opzetten van verschillende initiatieven, zoals het Creatief Café en een spelletjesavond voor mensen met autisme. In samenwerking met de Cultuurkoepel, die activiteiten organiseert voor de jeugd tot 18 jaar, hebben een medewerker van daar en ik Kunstig opgezet voor volwassenen met een kwetsbaarheid. Begeleid door een kunstenares werken de deelnemers in 10 workshops met verschillende materialen en technieken. Zo worden persoonlijke leerdoelen en jezelf uitdagen gekoppeld aan iets praktisch. En het werkte: de deelnemers kwamen hun huis uit, hadden weer een doel en plezier in hun leven en deden contacten op. Bij een aantal klikte het in de gesprekken zo goed dat het contact is gebleven, ook al is Kunstig voorbij.”
“Dit zijn de verborgen parels binnen buurten en wijken”, zegt Acikel enthousiast. Van der Veen: “Alles begint met de intermenselijke relatie. Daarom investeren we in persoonlijk contact met de inwoners.” En dat is precies wat Welzijn op Recept doet en succesvol maakt.
Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin