Welzijn op Recept blijft sterke interventie
Per 1 januari 2023 kunnen inwoners van Haarlem voor alle vragen over ondersteuning op diverse terreinen terecht bij één zeer brede organisatie die sinds 1 april Buurts heet. Voor Welzijn op Recept heeft deze reorganisatie geen gevolgen. Wel is Anouk Bliek, coördinator Welzijn op Recept en welzijnscoach, blij dat ze nu in het wijkteam zit en snel kan overleggen met haar wijkteamcollega’s.
Welzijn op Recept bestaat in Haarlem al sinds 2014 en is inmiddels een echt bekende term: “De interventie heeft een vaste plaats binnen Krachtige Basiszorg en laatst bij een congres over eenzaamheid kwam de interventie steeds ter sprake.”
Buurts is een coöperatie van de zes oprichtende organisaties en ruim zestig onderaannemers die samen met inwoners de opdracht Gewoon in de Wijk voor de gemeente Haarlem organiseren en uitvoeren. Deze reorganisatie heeft geen verandering gebracht in de interventie. Ook de taakomvang en financiële middelen zijn hetzelfde gebleven.
Wat wel is veranderd is dat de coördinatoren nu ook in een wijkteam zitten: “Ik vind dat een groot voordeel. Zo kun je makkelijker met de collega’s van het wijkteam overleggen en mogelijk nieuwe aanmeldingen bespreken. We zitten samen in één ruimte in het wijkcentrum. We vergaderen twee, drie uur per week en bespreken ook casuïstiek. Soms worden partners uit de wijk uitgenodigd om kennis met elkaar te delen. Het doel is om zoveel mogelijk verbinding te maken met andere partners en op die manier vraag en aanbod aan elkaar te koppelen”.
Diversiteit verwijzers
Alle huisartsen, POH’s en fysiotherapeuten in de vijf Haarlemse stadsdelen kunnen verwijzen naar Welzijn op Recept. De stadsdelen verschillen onderling, qua grootte en samenstelling én wat betreft de huisartsenzorg: “In Schalkwijk bijvoorbeeld zijn de huisartsen op drie plaatsen gecentreerd vanuit het principe van Huisartsen/Zorg onder één dak. Dan heb je makkelijk contact. Dat is lastiger in Haarlem-Noord, waar je met name veel zelfstandige huisartsenpraktijken hebt.”
Zelfs apothekers verwijzen soms een inwoner door. Apotheken zijn aangesloten bij het overleg van de Krachtige Basiszorg. Als de apotheek-medewerker denkt, ‘dit zou iemand zijn voor Welzijn op Recept’, dan vraagt die eerst toestemming aan die persoon, belt of mailt vervolgens naar de coördinator Welzijn op Recept en geeft een globale beschrijving van de persoon in diens situatie. Als de coördinator Welzijn op Recept die persoon inderdaad geschikt acht, belt de coördinator de verwijzer op voor meer informatie. Dan start het Welzijn op Recept-traject en neemt de coördinator contact op om te achterhalen of de deelnemer gemotiveerd is om mee te doen, en om de kennismaking te initiëren. Die laatste stappen gelden voor alle verwijzers.
Belangrijke rol coördinatoren
Verdeeld over de vijf stadsdelen zijn er vier coördinatoren. Daar komen de verwijzingen van Welzijn op Recept binnen. De coördinator, die zelf ook welzijnscoach is (én sociaal makelaar of welzijnswerker) bepaalt wie de verwijzing oppakt. Dat kan hij of zij zelf zijn of de verwijzing wordt doorgezet naar een vrijwillige welzijnscoach: “Dat zijn getrainde vrijwilligers met een coachingsachtergrond of die een coachingsopleiding volgen. Als coördinator doe ik de registratie en de contacten naar de professionals toe, evenals de terugkoppelingen naar de verwijzer. Dat is tijdens het traject en nog een keer aan het eind ervan. Die terugkoppelingen zijn het allerbelangrijkste: daardoor beklijft Welzijn op Recept bij de verwijzers. Soms spreek ik eventueel ook met kinderen of de partner. Zij geven waardevolle extra informatie. Of ik spar even met de verwijzer over een bepaalde casus.” De coördinatoren bieden de vrijwillige welzijnscoaches ook ondersteuning en zorgen voor intervisie. Twee, drie keer per jaar zijn er themabijeenkomsten: “De keuze voor het thema laten we aan de vrijwillige coaches over. Zij komen vaak met interessante voorstellen.”
Bestandje
De kennismaking gebeurt door middel van een huisbezoek: “Je komt in de leefomgeving van de inwoner, dat biedt veel info. Het Welzijn op Recept-traject wordt in vier tot zes gesprekken afgerond. Bijzonder is dat Bliek daarbij een bestandje gebruikt waarin wordt bijgehouden wat besproken is. Dit wordt aan de deelnemer meegegeven. Zo kunnen beiden steeds even terugkijken en als de eerder gemaakt keuze niet werkt, na evaluatie, een tweede optie uitwerken.
Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin