Welzijn op Recept werkt ook in grote fusiegemeente
In veel Nederlandse gemeenten wordt gewerkt met Welzijn op Recept, ook in de 1 januari 2022 ontstane Noord-Brabantse gemeente Land van Cuijk. Hoe zorg je ervoor dat de interventie goed loopt in een gemeente, samengesteld uit vijf gemeenten met 33 kernen? Odilia Kortsmit, projectcoördinator bij Syntein, Thea Martens coördinator Welzijn op Recept bij Sociom en Ulla Becker, welzijnscoach/ sociaal werker bij Sociom, bespreken de succesfactoren.
Laten we het maar meteen verklappen: de belangrijkste succesfactor voor het welslagen van Welzijn op Recept in de gemeente Land van Cuijk is dat die steunt op de intensieve samenwerking van slechts twee organisaties: Syntein en Sociom. Alle huisartsen binnen de regio Land van Cuijk, behalve Grave, zijn aangesloten bij huisartsengroep Syntein. Sociom is de enige organisatie voor sociaal werk binnen deze regio. De organisaties hadden elkaar al gevonden in het werken met positieve gezondheid.
In 2019 heeft Sociom besloten te starten met Welzijn op Recept in de toen nog zelfstandige gemeenten Boxmeer, Grave, Mill en Sint Hubert, Sint Antonis en Cuijk en daartoe samenwerking gezocht met Syntein. Voor de huisartsen is Syntein een belangrijke aanjager: “Het was voor mij heel fijn”, aldus Martens “met Syntein had ik één aanspreekpunt voor alle huisartsen. Door die directe lijn met de verschillende praktijken konden we in 2020 al heel snel starten met de interventie.” Die samenwerking stond dus al. De fusie tot één grote gemeente heeft daarin niets veranderd, qua werkwijze noch qua financiering.
Centrale poort
Een andere succesfactor is dat huisartsen en POH’s vanaf het begin verwijzen via VIPLive. Dat is een gemakkelijke, snelle en veilige digitale manier van verwijzen. Met één muisklik komt het ‘recept’ terecht in één centrale ‘poort’ voor heel Land van Cuijk. Degene die de poort bemenst kan alleen zien wie de verwijzer is en zet het recept klaar voor de welzijnscoach van die plaats. Er zijn in totaal zeven sociaal werkers van Sociom actief voor Welzijn op Recept in de gemeente, Becker bijvoorbeeld in Cuijk.
De welzijnscoach kan via een eigen account (verkregen via Syntein) de verwijzing openen. Becker: “Als ik op ‘aannemen’ klik, ziet de verwijzer dat ík die verwijzing oppak en opent de verwijzing, met een korte beschrijving van de patiënt en de hulpvraag. De patiënt heeft hiervoor toestemming gegeven. Medische gegevens worden niet gedeeld. Eventueel kan ik via de chatfunctie nog extra info vragen aan de verwijzer.”
Martens: “Groot voordeel van de interventie is dat we zo ook mensen krijgen die uit eigen beweging waarschijnlijk niet gekomen waren.” Zoals Kortsmit het mooi verwoordt: “Iedereen kan bij jullie komen, maar niet iedereen kan jullie vinden. Voor die mensen gaat het ‘op Recept’.” De huisarts is een echte vertrouwenspersoon en door samen te werken met de welzijnscoach krijgen ze samen dingen voor elkaar die hen ieder apart niet gelukt waren.
Maatwerk
De sociaal werker kijkt vervolgens hoe de verwezen patiënt het best geholpen kan worden: informeel en laagdrempelig, bij voorliggende voorzieningen en vrijwilligerswerk, of formeel, naar andere instanties als Mee of elders binnen Sociom. “Het blijft echt maatwerk”, benadrukt Kortsmit. “Als iemand bijvoorbeeld niet gezien wil worden bij een activiteit in zijn eigen dorp, dan wordt iets vergelijkbaars gezocht in een ander dorp.” De terugkoppeling vindt plaats via VIPLive en wordt geregistreerd in het HIS. Het aantal gesprekken varieert. Becker: “Soms heb je de hulpvraag met één gesprek opgelost. Bijvoorbeeld bij mantelzorgers, wanneer de hulpvraag eigenlijk een vraag naar meer informatie is en zij met de aangereikte informatie verder kunnen. Vaker zijn het wat langduriger trajecten.”
Aanjagers
Welzijn op Recept wordt breed gedragen in Land van Cuijk. Maar hoe houdt je iedereen scherp? Dankzij VIPLive kunnen gemakkelijk overzichten worden gemaakt voor evaluaties. Zoals de jaarlijkse evaluatie waarbij de huisartsen, welzijnscoaches, de coördinator van Sociom en de contactpersoon van Syntein aanwezig zijn. Kortsmit: “Syntein laat ook ieder half jaar zien hoe de verwijzers het doen. Dat stimuleert. En blijft een praktijk wat achter qua verwijzingen, dan gaan we in gesprek.”
Bovendien wordt de interventie regelmatig besproken en er is inmiddels een folder gemaakt. Martens: “In mei-juni 2021 heeft Jan Joost Meijs van het Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept per Hagro een scholing gegeven. Dat was misschien wel de grootste aanjager, heel inspirerend. Mensen praten er nu nog over.”
Een goede promotor zijn de klantbeschrijvingen die naar de gemeente en de huisartsen gaan.
Martens: “Vanwege het toegenomen aantal verwijzingen zijn we in gesprek met de gemeente om Welzijn op Recept in de toekomst te waarborgen.”
Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin
Wil je als professional de basistraining Welzijn op Recept volgen? Kijk dan op onze website bij onze trainingen