Wind mee voor Welzijn op Recept in gemeente Molenlanden

foto: Brenda Otten (li) en Sanne van der Kevie (re)
Vanaf maart 2024 heeft Welzijn op Recept in de Zuid-Hollandse gemeente Molenlanden een vliegende start gemaakt. Wat zijn de succesfactoren? Gedreven welzijnscoaches Brenda Otten en Sanne van der Kevie van Welzijn Molenlanden vertellen welke aanpak tot het succes heeft geleid.
Voordat Otten en Van der Kevie aantraden, was er een pilot vanuit enkele huisartsenpraktijken. De enthousiaste welzijnscoach had echter maar 5 uur. “Dat is echt te weinig. Maar zij heeft wel de basis gelegd.”
Van der Kevie: “Ons voordeel is dat wij heel veel uren hebben.” Zij zelf heeft 24 uur en Otten 32. En dan is er nog een flexibele derde welzijnscoach. Het grote aantal uren biedt de welzijnscoaches meer speelruimte, voor de interventie en voor de ‘extra’s’, als evaluatie, aandacht genereren en het zoeken van brede samenwerking.
Een goed begin
Belangrijkste succesfactor is een goede, zorgvuldige start. Otten: “Dat is de grootste fout die elders vaak gemaakt wordt. Men begint gewoon, zonder eerst duidelijke afspraken te maken. Dat werkt niet. Hier hebben we het gelijk goed aangepakt, een projectplan geschreven en samenwerkingsovereenkomsten afgesloten met de huisartsenkoepels Huisarts en Zorg en Drechtdokters en afspraken gemaakt op praktijkniveau. We hebben ook de evaluatie, monitoring en in- en outputsturing meegenomen. Én duidelijke afspraken gemaakt over de doelgroep, wat doen we wel en wat niet?”
Daarvoor is een aantal criteria vastgesteld: bij de doorverwezen inwoner moet sprake zijn van intrinsieke motivatie, de bereidheid om in beweging te komen en te werken aan zijn situatie. Otten: “Eventueel kijken we waar de weerstand zit en proberen we met kleine stappen beweging op gang te brengen. Soms, zeker bij GGZ-problematiek is dat heel lastig en stoppen we.” Welzijn op Recept is geen langdurige traject, afspraak is gemiddeld drie tot vijf contactmomenten, zonder te doelmatig te zijn. Menselijke aandacht staat voorop. Door heldere communicatie met sociaal werk is duidelijk wat de sociaal werker en wat de welzijnscoach doet.
Evaluatie en monitoring
Monitoring speelt in de gemeente Molenlanden een belangrijke rol. Elk kwartaal analyseren de welzijnscoaches de aanmeldingen, bespreken casussen en bekijken hoe de werkprocessen en trajecten verlopen zijn. Die kunnen zij dan eventueel meteen bijstellen. Van der Kevie: “Zo houden we ook elkaar scherp: is dit nog wel Welzijn op Recept?
Goede bereikbaarheid
Een andere succesfactor is de bereikbaarheid. Otten: “We zijn goed vindbaar. Eerst konden huisartsen, POH’s en verpleegkundigen alleen verwijzen via VIPLive, nu ook via Zorgdomein en cBoards, een soort digitaal multidisciplinair overleg.” De huisarts maakt in cBoards een board aan voor een patiënt en beslist, samen met de patiënt, welke (medische) informatie met wie gedeeld mag worden. “We hebben cBoards op de telefoon en kunnen zo direct communiceren met de huisarts.”
De verwijzingen komen centraal binnen en worden geografisch verdeeld: de welzijnscoaches hebben ieder hun vaste huisartsenpraktijken, de een de Drechtdokters, de ander Huisarts en Zorg. Ook de individuele achtergrond/expertise van de welzijnscoaches, ouderenzorg respectievelijk mentale gezondheid, kunnen meespelen.
In beeld
Derde reden voor succes is dat Otten en van der Kevie er op diverse manieren voor zorgen dat zij en Welzijn op Recept in beeld blijven bij de verwijzers, de inwoners en de organisaties en bewonersinitiatieven waarmee ze samenwerken. Zo heeft van der Kevie voor deze drie doelgroepen de verhalen van Welzijn op Recept verwerkt tot een boekje. Er is ook een flyer gemaakt die huisartsen meegeven. Daarin staat bovendien een QR-code waardoor de doorverwezen inwoner direct op een vragenlijst komt, in diverse talen, die hij/zij alvast kan invullen. Van der Kevie: “Dat geeft hen én ons inzicht waar iemand vastloopt.”
De welzijnscoaches schuiven regelmatig aan bij de teamvergaderingen van de wijkverpleegkundigen en koffie- en lunchmomenten van de huisartsenpraktijken. Otten: “We proberen per praktijk ook een Welzijn op Recept-ambassadeur te krijgen, die als contactpersoon in de praktijk de interventie aanjaagt.”
Aandacht
Acties werken ook goed: “Met Kerst zijn we de praktijken langs gegaan met kerstkransjes, omdat we dankbaar zijn dat de huisartsen de meerwaarde van Welzijn op Recept zien. Begin van de zomer zijn we zomaar de huisartsenpraktijken binnengestapt met een fruitmand, voorzien van de WoR-flyer en de flyer van Welzijn Molenlanden. Dat gaf soms schrik: ‘Bent u patiënt? Heeft u een afspraak?’ Maar ook een mooie gelegenheid om te vertellen wie we zijn en wat we doen.” En met succes: de maand erna kwamen 31 verwijzingen binnen, normaal gesproken het aantal per kwartaal. De prestatie-indicator van 120 verwijzingen per jaar gaan ze dus wel halen.
Tenslotte zijn de welzijnscoaches ook aanwezig bij regionale initiatieven en op bijeenkomsten zoals een Fittest. Otten: “We kunnen ook trainingen geven, bijvoorbeeld over omgaan met stress. Huisartsen zouden die zelf willen geven, maar de tijd ontbreekt. Met een persoonlijke kaart nodigen zij daarvoor geschikte patiënten uit.” En extra voordeel: vaak komen uit deze bijeenkomsten ook nog nieuwe verwijzingen voort.
Voor meer informatie over de uitdagingen van samenwerken, download het ebook “Welzijn op Recept, de uitdaging van samenwerking tussen zorg en welzijn”
Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin