Welzijn op Recept
×
  • Welzijn op Recept
    • Wat is Welzijn op Recept?
    • Hoe werkt welzijn op recept?
    • Status in Nederland
  • Zo werkt het
    • Meerwaarde voor patiënten
    • Zo werkt het voor de huisarts
    • Meerwaarde voor de welzijnscoach
    • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
  • Ondersteuning
    • Programma van Doorpakkers
    • Zelf aan de slag
      • Aan de slag als eerstelijnszorgverlener
      • Aan de slag als welzijnscoach
      • Aan de slag als gemeente
    • Trainingen en Workshops
    • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
  • Publicaties
    • Vacatures
    • Succesverhalen
    • Boeken Welzijn op Recept
      • Welzijn op Recept, de uitdaging van samenwerken tussen zorg en welzijn
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Rapporten
      • Resultaten Landelijke monitor Welzijn op Recept 2023
      • Monitoring en evalueren van Welzijn op Recept
      • Welzijn op Recept levert 5-10% besparingen op in de zorg
      • Regionale inkoop Welzijn op Recept door zorgverzekeraars en gemeenten
      • Integraal inkoopadvies Welzijn op Recept
    • Video’s
    • Blogs
  • Winkel
    • Winkelmand
  • Contact

Met Puzzelmethodiek psychosociale problemen te lijf gaan

7 juli 2025

Foto: Daphne de Vette (li) en Marjolein Borlee (re)

De gemeente Stichtse Vecht ondersteunt inwoners met sociaal-maatschappelijke problemen met de puzzelmethodiek, een soort Welzijn op Recept, maar met andere accenten en andere oplossingen. Daphne de Vette en Marjolein Borlee van welzijnsorganisatie MOmenz vertellen hoe de methode werkt en gaan vandaag in op puzzelstukjes 1 en 2. Over twee weken volgt een follow-up over 3 en 4.

Welzijn op Recept is in Stichtse Vecht in tweeën geknipt: Borlee en de Vette, die zich liever adviseur of sociaal agoog dan welzijnscoach noemen, doen het eerste gedeelte en proberen in puzzelstukjes 1 en 2 de hulpvraag op te lossen. Lukt dat niet, dan wordt een oplossing gezocht in puzzelstukjes 3 of 4.

De verwijzers zijn ook net even anders. Inwoners kunnen op drie of eigenlijk vier manieren bij de adviseurs terechtkomen: ze kunnen verwezen worden vanuit de eerstelijn (in de volle breedte), de WMO en het sociaal wijkteam. Ook kunnen ze zich zelf aanmelden, rechtstreeks nadat ze via via over de adviseurs gehoord hebben.

Die nemen contact op en doen een telefonische intake, ook om te kijken of het werkelijk om Welzijn op Recept gaat. Daarna volgt een huisbezoek. De verwijzer of de assistente kan ook een afspraak inplannen in het gezondheidscentrum van die verwijzer. De Vette: “We zitten daar één dagdeel in de week, verdeeld over drie praktijken in Maarssenbroek, twee in Maarssen-dorp en één in Breukelen. De frequentie verschilt, bij de een is dat wekelijks, bij een ander eens per twee of drie weken.”

Uitgebreide anamnese

Tijdens het gesprek voeren de adviseurs een uitgebreide anamnese uit: “We gaan daarbij verschillende aandachtsgebieden af”, aldus Borlee. “Zo krijgen we een totaalbeeld en weten we wat echt belangrijk is voor die inwoner. We focussen op wat iemand wél kan en waar verandering mogelijk is.  Vervolgens maken we samen met de inwoner een plan van aanpak voor de ondersteuningsvraag. Wij behandelen een heel brede sociale problematiek, waarbij het einddoel niet per se activiteiten zijn.” De Vette bevestigt: “Activering is echt te kort door de bocht voor wat we hier doen.”

Tussen de anamnese en het vinden van een passende activiteit zit in Stichtse Vecht namelijk de Puzzelmethodiek. Die bestaat uit vier puzzelstukjes:

  1. Wat kan iemand zelf?
  2. Wat kan het netwerk?
  3. Welke externe hulpbronnen zijn er?
  4. Professionele zorg

Puzzelstukjes

De adviseurs zoeken de oplossing voor de hulpvraag vooral in puzzelstukjes 1 en 2. Borlee: “Er wordt vaak te snel gedacht dat iemand iets niet kan. Mensen zitten vast in patronen hoe ze dingen doen. Als dat niet meer lukt, is er hulp van buiten nodig. Want niemand uit het netwerk kan het doen, is de gedachte: kinderen wonen ver weg, hebben hun werk en gezin, buren wil men niet belasten, zij zijn ook niet meer zo vitaal of hebben zelf hulp. Maar dat is te kort door de bocht. We proberen de hulpvraag te ontrafelen, op te delen in kleine taken die iemand wel kan doen.”

De Vette: “Mét de persoon brengen we het netwerk in kaart, we ondersteunen en denken mee. Zo proberen we iemand zelf oplossingen te laten bedenken. Vaak zijn er toch openingen die iemand niet verwachtte.”

Ook stimuleren ze de inwoners: ‘durf hulp te vragen! Keer het eens om: wat zou jij doen als iemand jou om hulp zou vragen? En wat is het ergste dat er kan gebeuren als je hulp vraagt? Kortom: in puzzelstuk 1 en 2 wordt erg ingezet op gedragsverandering.

Geruststellen

Een praktijkvoorbeeld ter illustratie: een vrouw werkt alle ochtenden en wil dat graag blijven doen. Maar ze maakt zich zorgen om haar man, die beginnend dementerend is. Hij is altijd heel actief geweest, maar zit nu alleen thuis. Vandaar haar hulpvraag:  ‘Kunnen we elke ochtend zorg krijgen?’

Maar in plaats van op zoek te gaan externe hulp, is eerst gekeken naar het echtpaar zelf: Wat heeft mevrouw als mantelzorger nodig om te kunnen blijven werken? Hoe ziet haar man de situatie? Zou hij zelf iets kunnen doen? Buren die even koffie komen drinken?

De adviseur voerde daarom een duogesprek, met beide tegelijk.  Al snel bleek dat het vooral ging om geruststellen. En zo kwamen ze uit bij personenalarmering. De mantelzorger kan naar haar werk en is gerustgesteld: als er iets is met haar man, komt er hulp. Door de inzet van een concreet hulpmiddel kan een netwerk om hen heen staan zonder dat de taak te groot wordt voor een paar personen. Ook wordt gekeken of de man vrijwilligerswerk kan doen.

De Vette: “We werken dus aan een mindset verandering: niet direct begeleiden naar activiteiten of een maatje, lees een afhankelijkheidsrelatie, die er bovendien maar beperkt zijn, maar naast iemand staan in de vraag: ‘Hoe kun je het zelf aanpakken?’ Lukt dat niet, dan gaan we naar puzzelstukje 3 en wordt een vrijwillige coach ingeschakeld.”

Voor meer informatie over de uitdagingen van samenwerken, download het ebook “Welzijn op Recept, de uitdaging van samenwerking tussen zorg en welzijn”

Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”

Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin

Recente berichten

  • Aansluiten bij wie iemand is, voegt veel kwaliteit van leven toe
  • Met Welzijn op Recept negatieve bladzijde in het leven omslaan
  • Met Puzzelmethodiek psychosociale problemen te lijf gaan
  • Welzijn op Recept helpt bij Gezondheidsopgave Zaandam-Oost
  • Blijf verhalen vertellen, ook intern

Recente reacties

    Archieven

    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • november 2019
    • augustus 2019
    • mei 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018

    Categorieën

    • Artikel
    • Blogs
    • Geen categorie
    • Laatste Nieuws
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Succesverhalen
    • Tips&Artikelen
    • Vacatures

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Het Landelijk kennisnetwerk werkt aan Welzijn op Recept

    (+31) 85 1302521

    secretariaat@welzijnoprecept.nl

    Da Costakade 45, 3521 VS Utrecht

    • Welzijn op Recept
      • Wat is Welzijn op Recept?
      • Status in Nederland
    • Zo werkt het
      • Meerwaarde voor patiënten
      • Meerwaarde voor de welzijnscoach
      • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
    • Ondersteuning
      • Programma van Doorpakkers
      • Zelf aan de slag
      • Trainingen en Workshops
      • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
    • Publicaties
      • Succesverhalen
      • Rapporten
      • Video’s
    • Winkel
      • Winkelmand
    • Contact
    Copyright © 2020 Welzijnoprecept.nl | alle rechten voorbehouden
    By continuing to browse this site, you agree to our use of cookies.