Welzijn op Recept
×
  • Welzijn op Recept
    • Wat is Welzijn op Recept?
    • Hoe werkt welzijn op recept?
    • Status in Nederland
  • Zo werkt het
    • Meerwaarde voor patiënten
    • Zo werkt het voor de huisarts
    • Meerwaarde voor de welzijnscoach
    • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
  • Ondersteuning
    • Programma van Doorpakkers
    • Zelf aan de slag
      • Aan de slag als eerstelijnszorgverlener
      • Aan de slag als welzijnscoach
      • Aan de slag als gemeente
    • Trainingen en Workshops
    • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
  • Publicaties
    • Vacatures
    • Succesverhalen
    • Boeken Welzijn op Recept
      • Welzijn op Recept, de uitdaging van samenwerken tussen zorg en welzijn
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Rapporten
      • Resultaten Landelijke monitor Welzijn op Recept 2023
      • Monitoring en evalueren van Welzijn op Recept
      • Welzijn op Recept levert 5-10% besparingen op in de zorg
      • Regionale inkoop Welzijn op Recept door zorgverzekeraars en gemeenten
      • Integraal inkoopadvies Welzijn op Recept
    • Video’s
    • Blogs
  • Winkel
    • Winkelmand
  • Contact

Leerbijeenkomsten helpen Welzijn op Recept vooruit

18 juli 2024

foto: Esther de Bie (li) en Manon Kuipers (re)

April 2023 is men in de gemeente Meierijstad begonnen aan een proces van optimalisering en professionalisering van Welzijn op Recept. Tijd om met welzijnscoaches Esther de Bie van ONS welzijn in Veghel en Manon Kuipers van Welzijn de Meierij in Schijndel te kijken naar de stappen die het afgelopen jaar zijn gezet.

Om het behapbaar en overzichtelijk te houden, is men gestart in drie huisartsenpraktijken: de Eiken en De Vondel in Veghel en De Poolster in Schijndel. Ondersteund door ROS Robuust is een leergemeenschap opgezet om van elkaar te leren. Tijdens een aantal gezamenlijke bijeenkomsten zijn huisartsen, praktijkondersteuners, assistentes en welzijnscoaches met elkaar in gesprek gegaan. Zij hebben onderzocht wat ze van elkaar nodig hadden om vervolgens vorm en inhoud te geven aan de speerpunten die konden helpen om het proces binnen Welzijn op Recept verder te optimaliseren/professionaliseren. 

Doelgroepenkaart

De Bie: “Zo hebben we veel aandacht besteed aan de vraag: Wie is de doelgroep van Welzijn op Recept? Dat hebben we gedaan door de drie huisartsenpraktijken te vragen uit hun praktijk 30 potentiële patiënten voor Welzijn op Recept te noteren en daaruit de gezamenlijk problematieken en doelgroepen te bundelen. Dat heeft uiteindelijk geleid tot een Doelgroepenkaart, opgesteld door ROS Robuust. Door de input vanuit de huisartsenpraktijken, is de kadering van de doelgroepen ook echt iets van hen geworden.

Extra voordeel is dat deze kaart, liggend op het bureau van de verwijzers, hen dagelijks alert maakt: als we deze patiënten tegenkomen, dan kunnen we ze naar Welzijn op Recept verwijzen. Bovendien versterkt de kaart de samenwerking tussen het medisch- en het welzijnsdomein.”

Kuipers: “We merken echt een verschil: we krijgen meer verwijzingen én we zien nu niet alleen ouderen, maar ook meer jongere mensen, die bijvoorbeeld een verlieservaring hebben of geen werk waardoor er zingevingsvragen spelen. De kaart heeft de doelgroepen echt expliciet en overzichtelijk gemaakt.”

Verwijzen makkelijker maken

Een ander wezenlijk speerpunt was: Hoe kunnen we het verwijzen gemakkelijker maken? “Wat zeker heeft bijgedragen, is de training in het voeren van het andere gesprek geweest”, aldus Kuipers.

Bovendien hebben de huisartsen aangegeven één aanspreekpunt te willen. De verwijzingen komen daarom centraal binnen bij de welzijnsorganisatie in de desbetreffende kern. Dat voorkomt dat de huisarts moet gaan zoeken bij wie welke vraag neergelegd moet worden, ook bij mogelijke interne wijzigingen wat betreft contactpersonen. Eventueel kunnen wij de verwijzing doorzetten naar andere mensen binnen onze organisaties.”

VIPLive

Verwijzen en terugkoppelen gebeurt inmiddels via VIPLive. Kuipers: “Alle verwijzers hebben nu een uniform ‘document’. Zij ervaren dit systeem als makkelijk en snel, ze hoeven niet meer na te denken over ‘wie moet ik hebben?’ Dit veilige digitale systeem is ook veel handiger voor de terugkoppeling: huisartsen zien wat er met hun verwijzing is gebeurd en kunnen die informatie eenvoudig opnemen in het dossier van de doorverwezen patiënt. Ook kun je gemakkelijk een overzicht krijgen van de verwijzingen.”

Wat biedt de welzijnscoach?

Naast het praktisch makkelijker maken van het doorverwijzen, helpt het ook als verwijzers kennis hebben van wat de welzijnscoaches allemaal doen en wat zij kunnen bieden. Als zij dat weten, zullen zij eerder verwijzen. Ook hierbij zijn de Leerbijeenkomsten ingezet. De Bie: “Aan de hand van de doelgroepenkaart hebben we met alle praktijkmedewerkers gekeken wat er allemaal binnen de kernen aan aanbod is. Flyers zijn uitgedeeld en ook is op sommige locaties een rondleiding georganiseerd. Dat was voor de verwijzers heel leerzaam: het aanbod werd meteen heel inzichtelijk en tastbaar.”

Kuipers: “De reactie was: ‘Wat doen jullie veel!’ Maar dat is ónze taak, wij weten niets van de medische kant. Juist de samenwerking van die twee domeinen, het aanvullen van elkaars expertise is de kracht van Welzijn op Recept.”

De welzijnscoaches proberen het aanbod in de wijken zorgvuldig bij te houden en deze informatie te delen. Ze vinden het ook belangrijk goed op te halen waar inwoners behoefte aan hebben zodat ze, zeker als ze een bepaalde hulpvraag vaker horen, eventueel samen nieuw aanbod kunnen opzetten.”

Toekomst

Voor meer optimalisering wordt ook gekeken naar verdere professionalisering van relatief nieuwe verwijzersgroepen. De Bie: “We hebben een structureel overleg met de wijkverpleegkundigen en zij verwijzen al regelmatig. Vaak neem ik de huisarts dan ook mee in die verwijzing zodat we allemaal weten waaraan we werken.

Er worden ook gesprekken gevoerd met het Paramedisch Platform Meierijstad, opdat ook paramedici gaan verwijzen naar Welzijn op Recept. Zij staan daar positief tegenover.”

De welzijnscoaches zijn nog aan het stoeien met hun capaciteit: “Hoeveel keer zie je iemand? Wanneer sluit je af? Je volgt iemand een tijdje en treedt terug, wanneer het weer goed gaat met die inwoner. Je kunt met een gerust hart afsluiten als je van elkaar weet dat je opnieuw betrokken kunt worden, mocht er toch nog meer steun nodig zijn.”

Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”

Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin

Recente berichten

  • Durf elkaar aan te spreken
  • De hele sociale kaart overzichtelijk bijeen in één kleurenwaaier
  • Welzijn op Recept ook voor cliënten wijkverpleegkundigen
  • Welzijn op Recept is een voortdurend leerproces
  • Welzijn op Recept bekend fenomeen in Roerdalen

Recente reacties

    Archieven

    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • november 2019
    • augustus 2019
    • mei 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018

    Categorieën

    • Artikel
    • Blogs
    • Geen categorie
    • Laatste Nieuws
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Succesverhalen
    • Tips&Artikelen
    • Vacatures

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Het landelijke kennisnetwerk werkt aan Welzijn op Recept 2.0

    (+31) 85 1302521

    Stadsplein 1c, 3431 LZ, Nieuwegein

    • Welzijn op Recept
      • Wat is Welzijn op Recept?
      • Status in Nederland
    • Zo werkt het
      • Meerwaarde voor patiënten
      • Meerwaarde voor de welzijnscoach
      • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
    • Ondersteuning
      • Programma van Doorpakkers
      • Zelf aan de slag
      • Trainingen en Workshops
      • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
    • Publicaties
      • Succesverhalen
      • Rapporten
      • Video’s
    • Winkel
      • Winkelmand
    • Contact
    Copyright © 2020 Welzijnoprecept.nl | alle rechten voorbehouden
    By continuing to browse this site, you agree to our use of cookies.