Welzijn op Recept
×
  • Welzijn op Recept
    • Wat is Welzijn op Recept?
    • Welzijn op Recept in coronatijd
      • Q&A Corona en Welzijn op Recept
    • Hoe werkt welzijn op recept?
    • Status in Nederland
  • Meerwaarde
    • Meerwaarde voor patiënten
    • Meerwaarde voor de welzijnscoach
    • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
  • Aan de slag
    • Aan de slag als eerstelijnszorgverlener
    • Aan de slag als welzijnscoach
    • Aan de slag als gemeente
  • Ondersteuning
    • Trainingen en Workshops
    • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
    • De community van het Landelijk kennisnetwerk
  • Publicaties
    • Succesverhalen
    • Boeken Welzijn op Recept
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Rapporten
      • Psychosociale problematiek in coronatijd
      • Integraal inkoopadvies Welzijn op Recept
    • Video’s
    • Blogs
  • Winkel
    • Winkelmand

Persoonlijke aandacht laat mensen groeien

21 februari 2020

Bokko Jan Huitema is sinds november 2018 welzijnscoach in de noord-Groningse gemeente Delfzijl, een zeer gedreven man met passie voor zijn werk. Welzijn op Recept is voor hem een geweldige en effectieve manier om mensen weer op de rit te krijgen.

“Wat moet je doen om een varken vooruit te krijgen?” Die vraag stelt Bokko Jan Huitema vaak bij het eerste gesprek dat hij met zijn klanten voert. Die zijn naar hem doorverwezen door de  huisartsen en praktijkondersteuners in de stad en vooral de praktijkondersteuners in het buitengebied. De huisartsen daar zijn nog wat terughoudend met Welzijn op Recept, maar er wordt aan gewerkt. Onlangs nog was hij in Spijk om opnieuw de voordelen van dit andere recept uit te leggen.

“Ik doe een dubbele intake: in het eerste gesprek gaat het over de klant zelf, ze vertellen wat ze kwijt willen, en aan het eind laat ik het spinnenweb van Positieve Gezondheid invullen. Dat bespreken we, om uit te komen bij vragen als: Wat zijn je dromen? Waar word je blij van? Waar heb je talent voor? Wat heb je altijd al willen doen?” Over die vragen gaan de klanten nadenken.

“De week daarop komen we weer bij elkaar. In dit tweede gesprek kom ik terug op die vraag van het varken waarop ze in eerste instantie verbaasd hadden gereageerd. Je moet een varken aan zijn staart achteruit trekken. Dan denkt het: ho, wacht even, ik wil dit niet, ik wil vooruit. Dit antwoord had duidelijk gemaakt waar het ook bij hen om gaat, namelijk intrinsieke motivatie.” Bij veel klanten is de balans verstoord: de negatieve energie weegt zwaarder dan de positieve. Ze hebben vaak een klein sociaal netwerk. Sommigen hebben het gevoel dat zij en hun leven er niet meer toe doen. “Waar vind je dan de energie om toch te veranderen?Om dat te ontdekken, halen we de vragen uit het eerste gesprek weer naar boven en zoeken het antwoord daarop.” De klant vertelt wat hem of haar blij maakt en zoekt samen met de welzijnscoach,  die brede kennis heeft van het sociaal-maatschappelijk domein,een activiteit die bij hem/haar past en de persoonlijke veranderwens kan vervullen. “Bijvoorbeeld een krasse dame van boven de 90 ging nog elke dag wandelen. Omdat ze bijna doof en blind is, kan ze niet oversteken. Daardoor heeft ze maar drie rondjes die ze kan lopen. Ze wilde graag nieuwe wandelroutes. Ik heb haar in contact gebracht met een andere klant in een scootmobiel. Zij gaan nu samen wandelen, veilig en gezellig.”

Bokko Jan geeft mensen heel veel ruimte om te vertellen. De gesprekken van 1,5 uur vinden plaats in het kantoor van Stichting Welzijn en Dienstverlening of bij de klanten thuis. “In de gesprekken is het altijd een balans zoeken ‘wat zeg je wel en wat niet’, mijn woorden hebben soms grote impact. Maar het gesprek is niet om mij te laten zien hoe ze in het leven staan, maar dat ze het zelf zien. Iemand zat niet goed in haar vel. Ik vroeg: ‘Eet je wel?’ Er kwam een vaag “mwah”. En toen ik vroeg: ‘Kook je voor jezelf?, ontkende ze. Ze snoepte wel veel, wat niet goed was voor haar suikerziekte.” Bokko Jans opmerking: als je niet voor jezelf kookt, heb je moeite om van jezelf te houden, zette haar aan het denken. Eerst werden kant en klare maaltijden geregeld, vervolgens ging ze ook weer zelf koken. “Toen ik laatst belde, vertelde ze dat ze zelfs een eettafel met stoelen had gekocht. Ze leeft gezonder, is actiever en het gaat beter met de suikerziekte.”

De interventie van de welzijnscoach zet dus niet alleen in beweging, maar werkt ook door op de langere termijn: “Je voelt: er is een zaadje geplant. Of die ontkiemt is aan hen.” Dat hij daarbij kan helpen en begeleiden, maakt het werk als welzijnscoach voor hem zo dierbaar en waardevol: “Als je iemand aandacht geeft, gaat hij groeien. Natuurlijk, Welzijn op Recept is geen wonderolie, maar het werkt ontzettend goed. Na afloop van het traject bespreken we aan de hand van het opnieuw ingevulde spinnenweb hoe het dan gaat. Je ziet duidelijk verschillen.”

Meest recente berichten

  • Welzijnscoach brengt cliënt met creativiteit terug in maatschappij
  • Samenwerking geestelijk verzorgers en welzijnscoaches belangrijk
  • Welzijn op Recept geen simpel ‘loket’ naar leuke activiteiten
  • Mannenschuur geeft positieve energie
  • Persbericht

Recente reacties

    Archief

    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • november 2019
    • augustus 2019
    • mei 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018

    Categorieën

    • Artikel
    • Blogs
    • Geen categorie
    • Laatste Nieuws
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Succesverhalen
    • Tips&Artikelen

    Meta

    • Inloggen
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Het landelijke kennisnetwerk werkt aan Welzijn op Recept 2.0

    (+31) 85 1302521

    info@welzijnoprecept.nl

    Stadsplein 1c, 3431 LZ, Nieuwegein

    • Welzijn op Recept
      • Wat is Welzijn op Recept?
      • Status in Nederland
    • Meerwaarde
      • Meerwaarde voor patiënten
      • Meerwaarde voor de welzijnscoach
      • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
    • Aan de slag
      • Aan de slag als eerstelijnszorgverlener
      • Aan de slag als welzijnscoach
      • Aan de slag als gemeente
    • Ondersteuning
      • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
      • De community van het Landelijk kennisnetwerk
    • Publicaties
      • Succesverhalen
      • Rapporten
        • Psychosociale problematiek in coronatijd
      • Video’s
    • Winkel
      • Winkelmand
    Copyright © 2020 Welzijnoprecept.nl | alle rechten voorbehouden
    By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.