Gezondheidscentrum breed invoeren Welzijn op Recept best lastig
Gezondheidscentrum Assen Noord startte april 2019 als eerste in Assen met Welzijn op Recept. Inmiddels is het gezondheidscentrum uitgegroeid tot Gezondheidscentrum Noorderpark met nog meer disciplines die willen samenwerken, ook binnen Welzijn op Recept. Op 20 januari is daarmee een begin gemaakt tijdens een speciaal multidisciplinair overleg. Marijke Blommendaal, manager van huisartsenpraktijk Noorderpark, ziet echter ook knelpunten.
Gezondheidscentrum Assen Noord bestaat dit jaar 50 jaar en is daarmee het oudste gezondheidscentrum van Nederland. Twee bevlogen huisartsen en een maatschappelijk werker namen destijds daartoe het initiatief vanuit de overtuiging door samenwerking betere zorg te kunnen leveren. Multidisciplinair werken en geïntegreerde zorg stonden dus vanaf de start hoog in het vaandel. Die vormden in 2019 ook de drijfveer om te gaan werken met Welzijn op Recept. Nog steeds zetten alle medewerkers van het gezondheidscentrum zich daar van harte voor in. Het liefst zouden ze willen dat alle samenwerkingspartners in het nieuwe Gezondheidscentrum Noorderpark daarmee zouden werken. In 2020 heeft namelijk nieuwbouw plaatsgevonden op de plek van het oude gezondheidscentrum: “We zijn van 800 naar 2200 vierkante meter gegaan”, aldus Marijke Blommendaal, manager van huisartsenpraktijk Noorderpark.
Maar hoe pak je dat aan? Het eerste multidisciplinair overleg van 2022 op 20 januari was het helemaal gewijd aan Welzijn op Recept. Zoveel mogelijk medewerkers van Gezondheidscentrum Noorderpark waren voor deze, vanwege coronamaatregelen digitale workshop uitgenodigd. “De bijeenkomst is goed ontvangen. Van Vaart Welzijn, de welzijnsorganisatie, heb ik terug gehoord dat in de week erna vanuit verschillende disciplines vragen zijn gesteld. Maar je merkt dat het vervolgens toch weer wat wegebt.” Het verbaast Marijke niet. Ze weet: zo’n bijeenkomst is mooi, maar dan moet je het gaan doen. Je moet Welzijn op Recept steeds onder de aandacht brengen. De huisartsen zijn hun patiëntendossiers doorgegaan en hebben bij patiënten die ze vaak zien ‘WoR?’ gezet, als extra geheugensteun. Ook hebben ze altijd een stapeltje flyers op hun bureau liggen als reminder. De huisartsen maken er echt werk van, die werken al lang met Welzijn op Recept. Zij kennen het succes ervan en weten wat het hun oplevert.”
Frustratie
Dat geldt ook voor de fysiotherapeuten van het ‘oude’ gezondheidscentrum. Maar binnen Gezondheidscentrum Noorderpark is hun aantal fors uitgebreid en bovendien werken sommige nieuwe collega’s in meerdere gezondheidscentra. Dat betekent dat niet iedereen naar ieder overleg komt of beter gezegd: kan komen. Dat geldt ook voor andere nieuwe disciplines. Gevolg is dat er bij een overleg of bijeenkomst vaak maar één vertegenwoordiger is. “Die moet dan vervolgens iedereen bijpraten. Dat kost tijd, zonder dat daar een vergoeding tegenover staat, ook niet om bij die bijeenkomst te zitten. We willen graag, de motivatie en de competenties zijn er, ook de visie en het plan, maar de financiering ontbreekt. En dat leidt tot frustratie.” Iedereen werkt keihard en is zeker gemotiveerd, maar nieuwe samenwerkingen, zeker als het werkterrein onbekend is, zoals bij Welzijn op Recept, vragen meer tijd. Bij elkaar binnenlopen, ervaren wat die ander doet en op welke manier je best kunt samenwerken, daar moet je in investeren.
“Tot 2021 bood de subsidie van de GEZ-module extra financiële ondersteuning voor de infrastructuur van het samenwerkingsverband en de benodigde organisatiekracht voor het creëren en onderhouden van onderlinge cohesie tussen disciplines. Daardoor kon ik ook breder in het gezondheidscentrum dingen regelen. Maar die subsidie is opgeheven en ben ik er eigenlijk alleen manager van de huisartsenpraktijk.” Ook de veelvuldige personeelswisselingen in het sociaal domein baren Marijke zorgen: “Daar is het gebruikelijker dat medewerkers een functie korter vervullen. In de eerstelijnszorg vinden we de vertrouwdheid van een bekende zorgverlener juist belangrijk.”
Vuurtje brandend houden
Toch sombert de manager niet: “Na de startbijeenkomst in januari zijn we een werkgroep gestart, bestaande uit een fysiotherapeut, een praktijkverpleegkundige en een diëtiste. We denken na over hoe we Welzijn op Recept verder kunnen promoten en het vuurtje warm kunnen houden. Zo laten we de welzijnscoach een filmpje opnemen over Welzijn op Recept. Dat deelt makkelijk. Bovendien staat die eens per week twee uur met een tafel in het pand, om informatie te geven over Welzijn op Recept en welzijnswerk in het algemeen. Zo wordt de welzijnscoach ook ‘een vertrouwd gezicht’ voor de bezoekers van het Gezondheidscentrum.” Ook hoopt Marijke op nieuwe financiële ondersteuning: “Er zijn her en der wel subsidiepotjes voor een project of een pilot, maar het is houtje-touwtje werk. We blijven in gesprek met onze zorgverzekeraar en huisartsenorganisatie over het belang om te investeren in het opzetten en verder uitbreiden van onderlinge cohesie en samenwerking tussen de disciplines. Desnoods vanuit het principe: pas als iets staat, krijg je er geld voor.”
Voor meer informatie over structurele financiering van Welzijn op Recept lees ook het landelijk integraal inkoopadvies. Binnenkort verwacht: regionaal inkoopmodel Welzijn op Recept voor de gemeenten en zorgverzekeraars, om op die manier de financiering van Welzijn op Recept op een structurele manier regionaal af te spreken.
Voor meer succesverhalen download of bestel ook het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin