Enthousiasme samenwerkingspartners voor Welzijn op Recept groot
foto: Daphne Gans (li) en Heleen Dijksterhuis (re)
De gemeente Den Helder is onlangs, na een pilot van anderhalf jaar, gestart met Welzijn op Recept als reguliere interventie. Daphne Gans, regiomanager bij welzijnsorganisatie MEE & de Wering en Heleen Dijksterhuis, senior adviseur zorg en innovatie bij ZONH en projectleider bij de pilot, delen terugblikkend hun ervaringen en wat belangrijk is voor het welslagen van deze verdere uitrol.
Op 26 maart 2024 vond in Den Helder de kick-off plaats van Welzijn op Recept als reguliere interventie, uitgevoerd in acht huisartsenpraktijken. Het besluit hiertoe werd in gezamenlijkheid genomen door de Stuurgroep, waarin de huisartsenorganisatie, welzijnsorganisatie MEE & de Wering en de gemeente vanaf het begin verenigd zijn.
Hoe het begon
Veel van de aanwezigen zullen teruggedacht hebben aan de eerdere kick-off op 26 januari 2023. Die markeerde het officiële startmoment van Welzijn op Recept in de gemeente na slechts drie maanden van voorbereiding. Wethouder de Vrij was erbij, met onder anderen volksgezondheid, integratie en wijkgericht werken in zijn portefeuille. Vanuit landelijke positieve ervaringen was hij enthousiast geworden voor de inzet van Welzijn op Recept in zijn eigen woonplaats. En dat is hij nog steeds.
Al snel werd welzijnsorganisatie Mee & de Wering erbij betrokken. Gans: “Er was al persoonlijk contact vanuit ervaring in andere gemeenten, zoals Hoorn.” De huisartsenkoepel reageerde eveneens enthousiast: huisartsenpraktijk het Middenschip wilde meedoen. ZONH (Zorg Optimalisatie Noord-Holland)is eveneens vanaf het begin betrokken geweest. Als ROS zet ZONH zich in om een krachtige eerstelijnszorg en goede domeinoverstijgende zorg in de regio te realiseren. Dijksterhuis: “Welzijn op Recept is een mooi voorbeeld van domeinoverstijgende samenwerking. Als onafhankelijke partij hebben we een stevige projectstructuur neergezet ter ondersteuning van de samenwerking, denk bijvoorbeeld aan het oprichten van een Stuurgroep. Samen hebben we duidelijke afspraken gemaakt, steeds goed gemonitord en waar nodig, aangepast. Beslissingen worden altijd in gezamenlijkheid genomen. Zo borgen we dat de neuzen dezelfde kant op blijven en we dezelfde koers varen.”
Positieve ervaringen
De ervaringen die de samenwerkingspartners hadden opgedaan in de pilot waren zo positief dat het besluit om structureel door te gaan, bijna vanzelfsprekend was. Gans: “Welzijn op Recept kan zoveel afvangen aan de voorkant. Het is geweldig dat we met deze eenvoudige interventie preventief inzet kunnen plegen.”
Er is één getrainde welzijnscoach in Den Helder. De ambitie is dit uit te breiden naar twee, zeker nu er acht praktijken gaan doorverwijzen. Gans: “Voor die functie hebben we heel bewust gekozen voor een algemeen maatschappelijk werker. Het moest iemand zijn met een brede blik en een generalistische aanpak. Dat heeft duidelijk meerwaarde, zeker als het gaat om het herkennen van andere, complexe problematiek, zoals huiselijk geweld of schuldenproblematiek. De welzijnscoach kan die inwoner dan ook meteen doorgeleiden naar een collega. Dat werkt heel goed.”
Voor het eerste jaar werden zo’n 15 verwijzingen verwacht. Het werden er ongeveer dertig. Gans: “De welzijnscoach begeleidt inwoners niet alleen naar diverse activiteiten, maar werkt ook aan activering binnen de eigen kring van de patiënt. Ze kijkt of er familie in beeld is en helpt in contact te komen met buren. Met deze netwerkversterking kun je het effect van Welzijn op Recept veel beter borgen.”
Van één naar acht huisartsenpraktijken
Er is destijds besloten metéén praktijk, het Middenschip, te beginnen, om ervaring op te kunnen doen. Voordeel van deze praktijk was bovendien dat die in hetzelfde gebouw zit als de welzijnsorganisatie. Gans: “Je loopt zo even bij elkaar binnen.” Inmiddels heeft de ervaring geleerd dat je moet blijven investeren in het contact met de verwijzers: de huisartsen en POH’s. “We adviseren op zoek te gaan naar momenten dat huisartsen en POH’s beschikbaar zijn”, aldus Dijksterhuis. “Dat zijn de lunch- en koffiemomenten. Als welzijnscoach kun je die, eens in de zoveel tijd, gebruiken om je neus te laten zien, elkaar te leren kennen en eventueel casuïstiek te bespreken. Maar houd het, zeker voor de huisarts, zo simpel mogelijk. Voor de praktijk is het handig een ambassadeur aan te wijzen, die als aanspreekpunt voor Welzijn op Recept fungeert en probeert de interventie vorm te geven en onder de aandacht te houden bij de collega’s.”
Dat zijn belangrijke aandachtspunten, zeker nu er nog zeven andere huisartsenpraktijken gaan werken met Welzijn op Recept. Dijkster-huis: “Afgelopen januari hebben we een bijeenkomst gehouden waarin we uitleg hebben gegeven over de interventie en huisartsenpraktijken met belangstelling voor Welzijn op Recept zich konden inschrijven. Zeven van de veertien hebben dat gedaan.”
Een veelbelovend begin om vanuit zoveel enthousiasme, goede samenwerking en gezamenlijke visie Welzijn op Recept in Den Helder tot een succes te maken, met uiteindelijk als ambitie de interventie toegankelijk te maken voor iedere huisartsenpraktijk.
Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin