Niet vergeten: WoR-recept uitschrijven!
Gezonheidscentrum Assen Noord startte april 2019 als eerste en tot nu toe enige gezondheidscentrum in Assen, met Welzijn op Recept. “We zijn als een van de oudste gezondheidscentra van Nederland altijd multidisciplinair geweest en zijn blij met deze extra mogelijkheid van doorverwijzen”, aldus Siebolt van Dijk, een van de 7 huisartsen van het Gezondheidscentrum.
Welzijn op Recept is daar tot stand gekomen door een samenwerking tussen het Gezondheidscentrum, welzijnsorganisatie Vaart Welzijn, Huisartsen Zorg Drenthe (HZD) en Proscoop. De laatste twee organisaties hebben vooral een belangrijke ondersteunende rol gespeeld toen men besloot te gaan werken met WoR.
Gezondheidscentrum Assen Noord heeft multidisciplinair werken en geïntegreerde zorg vanaf zijn ontstaan hoog in het vaandel staan. Naast huisartsen en praktijkondersteuners zijn er verschillende andere zorgdisciplines in huis, zoals verpleegkundigen, logopedie, fysiotherapie en diëtisten. Na de verbouwing (een verdieping erbovenop) komt er ook een psychologenpraktijk bij, huurt het ziekenhuis verschillende ruimtes en komt de apotheek ‘van tegenover’ nu in huis. Regelmatig is er speciale aandacht voor bepaalde problematiek. Zo is enkele jaren geleden een project laaggeletterdheid gestart. En sinds voorjaar 2019 dus WoR.
Iedereen alert
Kunnen verwijzen naar welzijnswerk is volgens Siebolt een welkome aanvulling: “We zijn medisch geschoold en denken vaak nog te medisch, terwijl veel hulpvragen meer of vooral van psychosociale aard zijn. Er moet dus meer aandacht zijn voor de maatschappelijke, de welzijnskant om op die manier patiënten te kunnen helpen.”
Iedereen in de praktijk is alert hierop, van huisarts tot assistente. De huisartsen en praktijkondersteuner GGZ kunnen doorverwijzen naar Welzijn op Recept, de andere medewerkers in het Gezondheidscentrum geven signalen aan hen door. WoR-recepten worden uitgeschreven via VIP-live: “We gebruiken dit systeem om op een eenvoudige manier te communiceren met en te verwijzen naar eerstelijns zorgverleners, zoals fysiotherapie, podotherapie en diëtiste en specialisten in het ziekenhuis. De verwijzing naar en terugkoppeling van de welzijnscoach gebeurt ook via dit systeem. Het is gekoppeld aan het Huisartsen Informatie Systeem (HIS).” Een gemakkelijke methode dus.
De doorverwezen patiënten komen bij de welzijnscoach. “Die is het eerste aanspreekpunt, er is bewust gekozen voor één gezicht. De welzijnscoach kan vervolgens patiënten weer inbrengen bij één van de wijkteams. Dat is complex omdat we te maken hebben met verschillende wijkteams: zo’n 60 procent van onze patiënten woont in Assen-Noord, de rest elders in Assen. Bij verhuizing houden mensen namelijk vaak hun oude huisarts.” De welzijnscoach heeft ook elke woensdagochtend inloopspreekuur in het Gezondheidscentrum.”
Het kan nog beter
Er worden regelmatig WoR-recepten uitgeschreven, ook in deze coronatijd. Toch zouden het er volgens Siebolt meer kunnen zijn. De redenen waarom het niet gebeurt? “We moeten het regelmatig over WoR hebben om er alert op te blijven. Vanuit medisch denken wordt de optie van WoR gemakkelijk vergeten. Soms denk ik na het consult: voor die patiënt was WoR goed geweest. En dan bel ik er nog even achteraan.”
De huisartsen hebben ook een lijst beoordeeld van patiënten die vaak op consult komen, en bij hen die baat zouden kunnen hebben bij Welzijn op Recept, een aantekening in het journaal van het HIS gemaakt om bij een volgend consult eerder aan WoR te denken.
Het gebeurt ook dat de patiënt het zelf niet wil, ‘weer een nieuw gezicht’ of omdat ze niet weten wat WoR inhoudt. Daarom is een folder gemaakt, waarin op een heldere, eenvoudige manier wordt uitgelegd wat Welzijn op Recept is.
Ook starten met WoR? Bekijk de infographic met de 7 stappen om te starten hier
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin